petak, 07.08.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
petak, 03.07.2020. u 20:20 Borka Golubović-Trebješanin

Jedan od glavnih problema je što se više ne slušamo

Komad „Intimnost” Hartefakta, u režiji Andreja Nosova, svoju premijeru imaće na ovogodišnjim Dubrovačkim letnjim igrama
Андреј Носов (Фото: Владимир Ђурић)

„Jedan čovek zna jednog čoveka koji zna čoveka koji je lekar u Kini. Taj čovek, koji zna čoveka, koji zna čoveka, je isto lekar, nije neki običan čovek…”. Ovaj početak deo je komada „Intimnost” kako glasi i naslov nove predstave Hartefakta koja će svoju premijeru imati na ovogodišnjim Dubrovačkim letnjim igrama, 13. avgusta u Lazaretima. Režiju potpisuje Andrej Nosov, dramaturškinja je Biljana Srbljanović, kostimografkinja Selena Orb, za muziku je zadužen Draško Adžić…

Pripreme i probe su zbog epidemiološke situacije premeštene u virtuelni svet, u kome autorska ekipa svakodnevno improvizuje i stvara novi komad

Dubrovačka letnja kulturna svetkovina biće održana od 10. jula do 25. avgusta, istina u smanjenom formatu zbog aktuelnih epidemioloških mera, ali i finansijskih posledica pandemije.

Predstava „Intimnost” realizuje se u okviru evropskog projekta „Future Epics” koji je podržan od Kreativne Evrope, a koji je započeo u septembru 2018. i trajaće do avgusta 2020. Pored Hartefakt fonda koji je njegov nosilac, u njemu su i Dubrovačke letnje igre, organizacija TASKA iz Barselone i plesni centar „Vitylike” iz Švedske.

Probe komada „Intimnost” odvijaju se po etapama, najpre se autorska ekipa srela u Beogradu, i u ovom trenutku rade koristeći se onlajn platformama. Pripreme i probe su zbog epidemiološke situacije premeštene u virtuelni svet, u kome svakodnevno improvizuju i stvaraju novi komad.

Sredinom jula ponovo će se okupiti na Zlarinu nadomak Šibenika gde će zajedno sa glumačkim parom Jelena Graovac i Leon Lučev nastaviti proces i istraživanje odnosa koji se u ovom trenutku gradi prema karantinu, intimi, ličnim slobodama i pitanjima zajedničkog života u zajednici.

– Sa Dubrovačkim letnjim igrama i pomenutim partnerima već dve godine realizujemo ovaj uzbudljivi projekat koji preispituje različita nasleđa koja svi nosimo i pokušava da traga za formama novih čitanja kolektivnih sećanja – kaže za „Politiku” Nosov, uz obrazloženje:

– Međutim, zbog pandemije svi smo bili primorani da se prilagodimo novonastalim okvirima. Odjednom nikome više istorijske priče nisu bile toliko inspirativne, kao događaji koji su se odmotavali pred nama. Odlučili smo zato da ne bežimo od stvarnosti, ali i da se ne bavimo njenim pojavnim, površnim elementima, već da probamo da budemo svesni stvaranja nove tradicije, kulturne i društvene paradigme koja se upravo odvija pred svima nama.

Ništa više, primećuje naš sagovornik, neće biti isto, moraćemo da prilagodimo i život i rad potpuno novim okolnostima, koje podrazumevaju distancu, izolaciju, uzmicanje pred drugim, glas prigušen maskom, sklonjeno lice od publike pod istom tom maskom, nemogućnost „čitanja” dosadašnjih uobičajenih simbola: gestova, grimasa, osmeha koji se više ne vide. Okrenuli smo se onda tome da preispitujemo najličnije, najintimnije odnose kako preživeti drugog i sa drugim posebno koristeći se svim onim što smo živeli poslednja tri meseca i kako da na „zaobilazan” način komuniciramo sa publikom.

Ipak, pojašnjava Nosov, „Intimnost” nije predstava o koroni, već o ljudima i našoj nemoći da budemo u vezi sa drugima, da brinemo o drugom i drugačijem, da mislimo na druge i kad nam je najteže.

Ovaj reditelj tokom protekle godine boravio je u Amsterdamu na specijalističkim studijama DAS teatra, a u Beograd se vratio pre nekoliko dana. Kakve su sličnosti odnosno razlike između amsterdamske i beogradske kulturne scene, naš sagovornik zapaža:

– I Beograd i Amsterdam imaju jako dinamičan pozorišni život. Ono što Amsterdam čini drugačijim i rekao bih kvalitetnijim, jeste to što postoji veliki broj nezavisnih mesta, trupa, ljudi koji se u različitim okvirima, žanrovima, produkcijama bave pozorištem i tom novom, hibridnom vezom između teatra i drugih umetnosti. Ono što je, takođe, razlika jeste način komunikacije u javnom prostoru. Mislim da je jedan od naših glavnih problema što se više ne slušamo, što više reči koje javno izgovorimo nemaju istu težinu. Malo sve deluje kao da lajemo na prolaznike. Dok se tamo i o najsitnijim stvarima vodi ozbiljna debata. To je najuočljivija razlika koja postoji, da je dijalog, razgovor mnogo više način života, a manje mišljenje koje pojedinac ima.

Andrej Nosov ni tokom jeseni neće mirovati. Već krajem avgusta započeće rad na novoj predstavi, biće to u Narodnom pozorištu u Nišu gde će režirati dramu „Halkidiki” mlade dramske autorke Tise Milić koji se bavi nasleđem petooktobarske revolucije. Šta se to dogodilo 20 godina posle, a premijera se, ako okolnosti dozvole, očekuje 6. oktobra.

Neophodan nam je fond za kulturu

Najveći problem srpskog pozorišta, tvrdi Andrej Nosov, jeste ne samo činjenica što nema novca, već što do sada nije bilo naznaka da će resursa biti.

– Neophodan nam je fond koji će se baviti kulturom. Važno je da svi akteri razumeju da ako hoćemo da imamo pozorište moramo da ulažemo u nove predstave, bilo da su u pitanju pozorišta u unutrašnjosti ili u Beogradu, a ne samo u institucije. Bez savremenog stvaralaštva nema kulture. Osnivanje posebnog fonda, traganje za modelima i načinima većeg i raznovrsnijeg ulaganja u kulturu je ključna tema. To znači da bi takva vrsta intervencije onih koji donose odluke slala jasnu poruku da želimo da sačuvamo pozorište, ovako ćemo da nastavimo da se borimo od produkcije do produkcije, sezone do sezone i neka sistemska promena se neće ni dogoditi. Ima tu još puno posla da se uradi, ovo je prvi početni korak koji bi eto neki novi ministar mogao da pokrene – tvrdi naš sagovornik.

Komentari1
a88a0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Јасмина
А како би било да се позориште, познато по свом субверзивном деловању, супротстави успостављању "нових друштвених парадигми"?!

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja