nedelja, 09.08.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
subota, 04.07.2020. u 10:23 Jovana Cvetković
PORUKE BALETSKIH IGRAČA

Kad je teško, ljudi se često okrenu umetnosti

Дејан Коларов са ансамблом Балета Народног позоришта (Фото Небојша Бабић)

Nežni i naizgled lagani pokreti iza kojih stoje godine vežbe i ulaganja, maestralne izvedbe bogatog repertoara, od klasičnog, neoklasičnog do savremenog, talenat koji može da opčini i smiri i najljuću zver i koji je opisivan u književnim delima... Sve to poseduju igrači i igračice baleta, teatarskog oblika igre koji se neguje u nekoliko teatara u Srbiji, između ostalog i u nacionalnom.

Igor Pastor je prvi solista Baleta Narodnog pozorišta, gde igra već 11 sezona, u komadima „Labudovo jezero”, „Don Kihot”, „Krcko Oraščić”, „Uspavana lepotica”, „Bajadera”, „Petar Pan”, „Dama s kamelijama”, „Evgenije Onjegin”, „Ko to tamo peva”, „Dorijan Grej”...

‒ Narodno pozorište je moja druga kuća. Jedva čekam da se vratim sceni i sali, da krenem u pripreme svojih sledećih uloga koje me očekuju naredne sezone i, svakako, da vidim šta će mi još doneti ova magična profesija i kuća ‒ rekao je Pastor za naš list.

Zbog pandemije virusa korona, izvođenja i probe su obustavljeni, što je za Igora „neprijatna i neočekivana situacija”.

‒ Baletska profesija je veoma kratka. Zato se svakodnevno trudimo da proživimo i doprinesemo najviše što možemo svojim karijerama. Svakom umetniku je scena druga kuća i bez igranja predstava osetimo se praznima ‒ navodi ovogodišnji dobitnik nagrade „Terpsihora”, koju svake godine povodom „Svetskog dana igre” dodeljuje Udruženje profesionalnih baletskih igrača, koreografa i baletskih pedagoga Srbije.

On se nada se da će se sve brzo završiti i da će se umetnici vratiti „staroj i normalnoj svakodnevici”.

‒ Trenutno, bez sale, baletske vežbe prilagođavam kućnim uslovima, koliko je to moguće. Vežbe snage i istezanja svakodnevno radim ‒ podelio je Pastor.

Čim je počelo vanredno stanje, mnoga pozorišta organizovala su onlajn programe i na internetu emitovala snimke svojih predstava. Gledanje izvedbi za Igora je bilo „interesantno i čudno”.

‒ Odlična je ideja da i za vreme ovakve situacije kultura i baletska profesija ne stanu, pa makar to bilo i na virtuelan način. Ali nije ista čar, kako meni, tako, verujem, i publici, da nismo zajedno u sali Narodnog pozorišta. Taj se osećaj ničim ne može zameniti ‒ kaže ovaj baletski igrač.

Jedan od onlajn projekata stvorenih za vreme karantina jeste „Balkanika”, nastao na inicijativu Belme Čečo Bakrač iz Sarajeva, koja je napravila kratak video sa baletskim igračima iz Splita, Zagreba, Sarajeva i Beograda. U ovom projektu učestvovao je i Pastor.

‒ Ideja mi se odmah dopala i, naravno, prikazivanje i deljenje na društvenim mrežama i promovisanje baletske profesije ‒ ocenio je umetnik.

Još jedna članica Baleta bila je deo istog projekta ‒ Tatjana Tatić.

‒ Tu smo ponovo pokazali igrače bivše Jugoslavije i presrećna sam što su i mene uključili ‒ iskrena je ona.

Mlada umetnica se već dvadeset godina bavi baletom, a profesionalno sedam. U nacionalnom teatru iza sebe ima uloge Aurore u „Uspavanoj lepotici”, Maše u „Krcku Oraščiću”, Kitri u „Don Kihotu”, Svanilde u „Kopeliji”...

Kako kaže, balet je postao njen život i svesna je koliko je pauza zbog epidemije uticala na njenu profesiju. Balet ne može nikako da se vežba kod kuće, naglašava Tatićeva.

– Maksimalno sam se trudila da bilo kakvim vežbama održavam telo u treningu i moram da priznam da zbog toga nisam mnogo ispala iz forme. Scena je ono za šta mi igrači živimo, da osetimo svaku emociju koju nam data uloga omogućava i ono najlepše ‒ da prenesemo publici osećanja ‒ priznaje Tatjana.

U nostalgiji za scenom, ali i iz ljubavi prema teatru, tokom vanrednog stanja ispratila je gotovo sve predstave koje su se prikazivale onlajn.

‒ Smatram da je vrlo lepo što su pozorišta strimovala svoje predstave. Ljudi se u teškim situacijama često okrenu umetnosti. Nadam se da će zahvaljujući ovom potezu češće dolaziti u pozorišta jer emocija ne može da se doživi preko ekrana koliko može uživo ‒ rekla je ova balerina.

Prvi solista Baleta Dejan Kolarov sceni je posvetio gotovo ceo svoj život pa ne čudi što mu ona nedostaje.

‒ Naravno da nedostaje, ali sada imam vremena i za druge životne stvari za koje nisam imao dok sam radio po ceo dan ‒ rekao je Kolarov za naš list.

Ovaj umetnik koji igra u „Žizeli”, „Labudovom jezeru”, „Don Kihotu”, „Uspavanoj lepotici”... kaže da ni njemu nije lako da, bez redovnih proba, ostane u formi.

‒ Moram priznati da me ograničeni uslovi jesu sprečavali da ostanem u formi u fizičkom smislu, ali takva je situacija. Ipak, nisu me ograničili da ostanem u mentalnoj, duhovnoj i kreativnoj formi ‒ objašnjava.

Dobitnik nagrade „Nataša Bošković” za najbolju interpretaciju neoklasičnog stila u oblasti baletske umetnosti za ulogu Dorijana Greja u istoimenom baletu kaže da nije pratio virtuelni program, ali je bio koautor određenih snimaka.

‒ Supruga i ja smo oboje umetnici pa smo pravili neke zanimljive video-snimke u toku izolacije ‒ rekao je Kolarov.

Narodno pozorište završilo je sinoć svoj virtuelni program emitujući na jutjub kanalu dramu Borisava Stankovića „Koštana”, u režiji Bore Grigorovića.

Komentari2
1cd24
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Миодраг Стојковић
Уметност је метафора живота. Тачно је да су велики уметници стварали највећа дела у најтежим тренуцима , личним или друштвеним. Али данашња општа атмосфера недаје знаке живота за уметнике, тако да је претешко
Бранислав Станојловић
Пре бих рекао да се тешки људи често окрену "уметности".

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja