utorak, 11.08.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
utorak, 21.07.2020. u 22:00 Marijana Avakumović

Za radnike „Fijata” neće biti posla celog leta

Prepolovljena tražnja na tržištima Italije i Španije, na kojima se najviše prodaje model 500-L. – Zaposleni trenutno na plaćenom odsustvu, a u avgustu će koristiti kolektivni godišnji odmor
Про­из­вод­ња у крагујевачком „Фи­ја­ту” ранијих година (Фото EPA/Srdjan Suki)

Radnici kompanije „Fijat Krajsler automobili Srbija” od juče su na plaćenom odsustvu na koje će se nadovezati kolektivni godišnji odmor, tako da se u fabričke hale neće vraćati do početka septembra.

A da li će se radnici odmarati i posle toga, još mesec dana, budući da menadžment ima saglasnost vlade za plaćeno odsustvo do kraja septembra – zavisi isključivo od tržišta automobilske industrije kojoj ne cvetaju ruže. Nebojša Mandarić, zamenik predsednika Samostalnog sindikata, juče je za „Politiku” objasnio da će zaposleni do 31. jula biti na plaćenom odsustvu, tokom kojeg će primati 65 odsto zarade. Potom od 3. do 21. avgusta sledi tradicionalni italijanski godišnji odmor „feragosto”, koji svi radnici italijanskih preduzeća koriste u prve tri nedelje avgusta. I najzad poslednje sedmice avgusta radnici neće odlaziti na posao, a primaće 65 odsto zarade.

– Razlog za prekid proizvodnje je usklađivanje s potrebama tržišta, jer mi radimo po porudžbini – kaže Mandarić.

Inače, radnici su zbog epidemije kovida 19 na plaćenom odsustvu bili od 16. marta do 7. jula, jer je tržište automobila stalo širom Evrope. Najpre je potrošeno 45 zakonom dozvoljenih neradnih dana u jednoj kalendarskoj godini, kada radnici primaju 65 odsto zarade. Potom je menadžment te fabrike početkom maja od Vlade Srbije tražio i dobio saglasnost za dodatnih 80 dana plaćenog odsustva za zaposlene, što ističe krajem septembra.

Zoran Mihajlović, sekretar Samostalnog sindikata Srbije, koji je vodio sindikat kragujevačke fabrike automobila, kaže da je „Fijat” radio sa smanjenim kapacitetom tokom cele ove godine delom zbog virusa korona, koji je žestoko pogodio tržište automobile, a delom i zato što „Fijat” odavno nema tržište za model 500-L.

– Očekivali smo da će krenuti s novim modelom. Tržište je zasićeno i očekivano bi bilo da se pojavi novi model. „Fijat” i u normalnim okolnostima nije imao značajnu prodaju – kaže Mihajlović.

Glavna tržišta na kojima je prodavan „fijat 500-L”, poput Italije, Španije i Francuske, beleže najveći pad tražnje za novim automobilima. U izveštaju Evropske asocijacije proizvođača automobila, koji je objavljen pre tri dana, navedeno je da je u aprilu pala tražnja na ovim tržištima za 75,3 odsto, a u junu je pad smanjen na 52,3 odsto.

U junu su u 26 zemalja EU registrovana ukupno 949.722 nova automobila, 22,3 odsto manje nego u istom mesecu prošle godine, pokazuju podaci ACEA.

Kada je reč o proizvodnji, statistika u Srbiji pokazuje da je u maju proizvodnja motornih vozila imala najveći međugodišnji pad od svih oblasti prerađivačke industrije, i to 70 odsto. Ovo je čak i napredak u odnosu na međugodišnji pad od 85 odsto u aprilu.

Ovogodišnja proizvodnja u „Fijatu” će sasvim sigurno biti najmanja još od 2012. godine, kada je obnovljena proizvodnja u kragujevačkim halama. Prema nekim procenama, u kragujevačkom „Fijatu” je proizvedeno između 15.000 i 20.000 automobila modela 500-L od početka godine, što je skoro šest puta manje nego 2013, kad je s montažnih i proizvodnih traka sišlo rekordnih 117.000 vozila. Da li će i u kolikom novčanom iznosu država 2020. pomoći kragujevačkoj fabrici nije poznato, ali je to činila ranije kada je „Fijat” mnogo bolje stajao. Na primer, iz finansijskog izveštaja, odnosno bilansa uspeha za 2019. godinu vidi se da je „Fijat” imao prihode od dotacija i subvencija u iznosu od 2,5 milijardi dinara.

Ipak, trebalo bi reći da globalna kriza u auto-industriji traje već nekoliko godina, a da se u Srbiji puno nade polaže u spajanje „Fijata” i „Pežoa”, što bi moglo da iznedri neki novi model automobila u kragujevačkim halama.

Prema analizi Ivana Nikolića, urednika „Makroekonomskih analiza i trendova”, prošle godine je prvi put u prethodnoj deceniji dodata vrednost auto-komponentaša smanjena, i to za 25,7 miliona evra u odnosu na 2018. godinu.

Istovremeno, fizički obim proizvodnje je uvećan za čak 19,4 odsto. Iznenađenje je da je dodata vrednost proizvodnje automobila, odnosno „Fijata”, ostala na proseku prethodne tri godine, dok je fizički obim proizvodnje smanjen za jedan odsto.

– Nema dileme da se i na automobilski sektor u Srbiji prelamaju dramatični potresi koji ljuljaju globalno tržište od 2017. godine. Recesija u auto-industriji je produbljena 2019, dok je veliki udarac proizvođačima automobila stigao s kineskog, najvećeg svetskog tržišta vozila, gde je usporavanje privrednog rasta i ukidanje poreskih olakšica za kupovinu električnih automobila srozalo prodaju novih vozila za 2,3 miliona u odnosu na 2018. godinu. Ukupno posmatrano, industrija se suočava s velikim izazovom upravo u segmentu odbacivanja motora s unutrašnjim sagorevanjem kao odgovor na klimatske promene. Postoji velika neizvesnost oko toga kako će prelazak na vozila koja pokreće električna energija uticati na prodaju, da ne govorimo o mogućnosti da će pojedinačno vlasništvo automobila postepeno zameniti flota autonomnih automobila koji pružaju vožnju na zahtev – naveo je Nikolić u analizi objavljenoj u časopisu „Makroekonomske analize i trendovi”.

Komentari13
99e6e
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Божа
Неки чудан менађмент, боље зарадити и један долар него баш ниједан.
Duke
Da li postoji racunica koliko nas je Fijat do sada kostao?
Миодраг Стојковић
Фијат би требао да за Српско тржиште дозволи ознаке "Заставе" , да на задњи мост угради ЕЛ. мотор и систем за препознавање препрека , и још 10 г. је ОК. И дода још неку боју.
Marija Bruštulin
Ovim automobilom se bio provozao i rimski papa Franćesko kada je bio u posjeti Bijeloj kući u Vašingtonu. Ako mu ta propaganda nije bila pomogla, neće mu više ništa pomoći! Eventualno litijumski akumulatori i elektromotor...
Dule Astro
Plus Železara gasi peć, a to su naši najveći izvoznici koji imaju ogroman udeo u našem "Dži DI Piju". No bitno je da mi imamo najveći procentualni kvartalni rast (a svi koji se iole razumeju znaju koliko je to nebitno kada nam je industrijska proizvodnja niska)

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja