Kraj 2020. nadležni su dugo najavljivali kao startni datum za početak izgradnje beogradskog metroa. Ko se imalo razume u proces usvajanja svih neophodnih dokumenata za otpočinjanje radova na terenu, i pre izbijanja epidemije virusa korona bilo mu je jasno da je taj rok suviše ambiciozan. Kada su i nadležni verovatno shvatili da je to nerealno, skalu za kamen temeljac za metro pomerili su za 12 meseci, odnosno za kraj 2021.
Gradnja će tada krenuti, uveravaju za naš list u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, ali to neće biti radovi na prvoj trasi metroa, već gradnja metro depoa u Makišu.
Do tada će, kako naglašavaju u ovom ministarstvu, biti završen deo studije izvodljivosti za čiju izradu je pre dva dana potpisan komercijalni ugovor.
– Vlade Srbije i Francuske potpisale su u Beogradu 12. maja Sporazum o donaciji u vezi sa realizacijom i finansiranjem projekta beogradskog metroa. Odredbama tog sporazuma predviđeno je i zaključivanje ugovora i protokola s ciljem realizacije potpisanog sporazuma. Jedan od njih je i ugovor koji su u utorak u Vladi Srbije potpisali predstavnici Beograda i francuske kompanije „Ežis”, a koji se odnosi na izradu tehničke dokumentacije potrebne za realizaciju projekta izgradnje beogradskog metroa – podsećaju iz ministarstva.
Ugovorom je predviđena izrada tehničke dokumentacije za prvu fazu prve linije metroa u dužini od 16,7 kilometara (na relaciji Železnik – Karaburma). To podrazumeva izradu idejnog projekta sa studijom opravdanosti i studijom o proceni uticaja na životnu sredinu, studijom izvodljivosti za prvu fazu prve linije metroa, a kojim će biti obuhvaćena i izrada konceptualnog rešenja za treću liniju metroa. Navedenu tehničku i ostalu dokumentaciju izrađivaće „Ežis”. Plan je da ova kompanija izradi i preda navedenu dokumentaciju do februara 2022. Upravo zbog ovog datuma se i otvara pitanje koliko je onda realan kamen temeljac za prvi objekat metro sistema krajem 2021. U Ministarstvu građevinarstva pojašnjavaju da se neće čekati završetak svih dokumenata, već će se ona izrađivati i predavati po fazama.
Cifra od oko 6.000.000.000 evra odnosi se na gradnju tri, a ne na dve linije metroa, preciziraju u ministarstvu
– Predviđeno je da idejni projekat glavnog depoa metro sistema na Makiškom polju bude završen do februara 2021, a ostatak dokumentacije do krajnjeg roka izrade po ugovoru. Paralelno sa izradom te dokumentacije završavaju se i plan detaljne regulacije Makiškog polja i plan generalne regulacije šinskih sistema u Beogradu sa elementima detaljne razrade za prvu fazu prve linije metroa, koji će omogućiti i izradu tehničke dokumentacije predviđene ugovorom. Usvajanje oba planska dokumenta se očekuje do kraja godine – kažu u ministarstvu dodajući da se paralelno rade i druge studije, elaborati i analize koji će biti osnov za izradu tehničke dokumentacije (hidrološke, geološke studije...).
– Do sada je od tehničkih dokumenata izrađen Generalni projekat sa prethodnom Studijom opravdanosti. Pošto se radi o jednom od trenutno najzahtevnijih građevinskih projekata, izgradnja je podeljena po fazama, tako da će prvi radovi biti započeti upravo na Makiškom polju izgradnjom glavnog depoa – uveravaju iz ministarstva.
Kako kažu, počeće pripreme i stvaranje uslova za kopanje tunela specijalizovanim mašinama (krticama).
– Nijedna radnja u realizaciji ovog projekta neće biti preduzeta dok se za to ne steknu svi zakonom propisani uslovi. Do izrade tehničke dokumentacije ne možemo govoriti o preciznim iznosima, već o iznosima na osnovu vrednosti iz Generalnog projekta i cene koštanja opreme na tržištu – ukazuju u ministarstvu.
Dugo se kao orijentaciona cena za prve linije pominjao iznos od oko 4.400.000.000 evra. Ne tako davno, u maju, nadležni su isticali da procene govore da će gradnja metroa koštati između 4.500.000.000 i 5.500.000.000 evra, ali se trenutno navodi iznos od čak 6.000.000.000 evra.
– Taj iznos odnosi se na vrednost izgradnje sve tri linije ukupne dužine 60,5 kilometara sa 60 stanica. Ponovo naglašavamo da se radi o orijentacionim vrednostima jer tehnička dokumentacija još nije izrađena. Na osnovu podataka iz Generalnog projekta, izgradnja prve dve linije metroa ukupne dužine 40,4 kilometra sa 41 stanicom koštala bi 4.400.000.000 evra – kažu u ministarstvu.
Na naše pitanje zna li se okvirno iz kojih sve izvora će se finansirati gradnja prvih linija metroa, u ministarstvu nisu dali precizan odgovor. Samo su podsetili da je formirana radna grupa za projekat metroa u kojoj je jedan od članova i Ministarstvo finansija, koje će biti glavni nosilac aktivnosti kada su u pitanju način i izvori finansiranja.
Trase, brojke i kritike
Prva linija metroa povezaće Železnik i Mirijevo, a druga železničku stanicu Zemun i Mirijevo, dok bi na trasi treće trebalo da budu Prokop i novi BAS u Bloku 42. Ali, otkako je najavljen ovakav plan, deo stručne javnosti i mnogi građani zameraju da se metro prilagođava ne saobraćajnim potrebama Beograđana, već „Beogradu na vodi” u čijem predvorju će se i ukrštati prve dve linije metroa. Vlast i nadležni koji su uključeni u izradu dokumentacije tvrde da prve dve linije prate realne saobraćajne potrebe i da brojevi to dokazuju. Jednu od čuvenijih izjava na ovu temu 2018. dao je tadašnji gradonačelnik prestonice, a danas ministar finansija Siniša Mali kada je istakao da se „metro nigde ne gradi u gusto naseljenim delovima grada, nego tamo gde postoji potencijal za razvoj i izgradnju stambeno-poslovnih prostora”.