ponedeljak, 25.01.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
četvrtak, 23.07.2020. u 17:00 Dejan Aleksić

Krajem 2021. gradnja metro depoa u Makišu

U Ministarstvu građevinarstva uveravaju da će do tada biti spremna sva dokumenta neophodna za ovaj deo posla
(Фото Б. Васиљевић)

Kraj 2020. nadležni su dugo najavljivali kao startni datum za početak izgradnje beogradskog metroa. Ko se imalo razume u proces usvajanja svih neophodnih dokumenata za otpočinjanje radova na terenu, i pre izbijanja epidemije virusa korona bilo mu je jasno da je taj rok suviše ambiciozan. Kada su i nadležni verovatno shvatili da je to nerealno, skalu za kamen temeljac za metro pomerili su za 12 meseci, odnosno za kraj 2021.

Gradnja će tada krenuti, uveravaju za naš list u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, ali to neće biti radovi na prvoj trasi metroa, već gradnja metro depoa u Makišu.

Do tada će, kako naglašavaju u ovom ministarstvu, biti završen deo studije izvodljivosti za čiju izradu je pre dva dana potpisan komercijalni ugovor.

– Vlade Srbije i Francuske potpisale su u Beogradu 12. maja Sporazum o donaciji u vezi sa realizacijom i finansiranjem projekta beogradskog metroa. Odredbama tog sporazuma predviđeno je i zaključivanje ugovora i protokola s ciljem realizacije potpisanog sporazuma. Jedan od njih je i ugovor koji su u utorak u Vladi Srbije potpisali predstavnici Beograda i francuske kompanije „Ežis”, a koji se odnosi na izradu tehničke dokumentacije potrebne za realizaciju projekta izgradnje beogradskog metroa – podsećaju iz ministarstva.
Ugovorom je predviđena izrada tehničke dokumentacije za prvu fazu prve linije metroa u dužini od 16,7 kilometara (na relaciji Železnik – Karaburma). To podrazumeva izradu idejnog projekta sa studijom opravdanosti i studijom o proceni uticaja na životnu sredinu, studijom izvodljivosti za prvu fazu prve linije metroa, a kojim će biti obuhvaćena i izrada konceptualnog rešenja za treću liniju metroa. Navedenu tehničku i ostalu dokumentaciju izrađivaće „Ežis”. Plan je da ova kompanija izradi i preda navedenu dokumentaciju do februara 2022. Upravo zbog ovog datuma se i otvara pitanje koliko je onda realan kamen temeljac za prvi objekat metro sistema krajem 2021. U Ministarstvu građevinarstva pojašnjavaju da se neće čekati završetak svih dokumenata, već će se ona izrađivati i predavati po fazama.

Cifra od oko 6.000.000.000 evra odnosi se na gradnju tri, a ne na dve linije metroa, preciziraju u ministarstvu

– Predviđeno je da idejni projekat glavnog depoa metro sistema na Makiškom polju bude završen do februara 2021, a ostatak dokumentacije do krajnjeg roka izrade po ugovoru. Paralelno sa izradom te dokumentacije završavaju se i plan detaljne regulacije Makiškog polja i plan generalne regulacije šinskih sistema u Beogradu sa elementima detaljne razrade za prvu fazu prve linije metroa, koji će omogućiti i izradu tehničke dokumentacije predviđene ugovorom. Usvajanje oba planska dokumenta se očekuje do kraja godine – kažu u ministarstvu dodajući da se paralelno rade i druge studije, elaborati i analize koji će biti osnov za izradu tehničke dokumentacije (hidrološke, geološke studije...).

– Do sada je od tehničkih dokumenata izrađen Generalni projekat sa prethodnom Studijom opravdanosti. Pošto se radi o jednom od trenutno najzahtevnijih građevinskih projekata, izgradnja je podeljena po fazama, tako da će prvi radovi biti započeti upravo na Makiškom polju izgradnjom glavnog depoa – uveravaju iz ministarstva.

Kako kažu, počeće pripreme i stvaranje uslova za kopanje tunela specijalizovanim mašinama (krticama).

– Nijedna radnja u realizaciji ovog projekta neće biti preduzeta dok se za to ne steknu svi zakonom propisani uslovi. Do izrade tehničke dokumentacije ne možemo govoriti o preciznim iznosima, već o iznosima na osnovu vrednosti iz Generalnog projekta i cene koštanja opreme na tržištu – ukazuju u ministarstvu.

Dugo se kao orijentaciona cena za prve linije pominjao iznos od oko 4.400.000.000 evra. Ne tako davno, u maju, nadležni su isticali da procene govore da će gradnja metroa koštati između 4.500.000.000 i 5.500.000.000 evra, ali se trenutno navodi iznos od čak 6.000.000.000 evra.

– Taj iznos odnosi se na vrednost izgradnje sve tri linije ukupne dužine 60,5 kilometara sa 60 stanica. Ponovo naglašavamo da se radi o orijentacionim vrednostima jer tehnička dokumentacija još nije izrađena. Na osnovu podataka iz Generalnog projekta, izgradnja prve dve linije metroa ukupne dužine 40,4 kilometra sa 41 stanicom koštala bi 4.400.000.000 evra – kažu u ministarstvu.

Na naše pitanje zna li se okvirno iz kojih sve izvora će se finansirati gradnja prvih linija metroa, u ministarstvu nisu dali precizan odgovor. Samo su podsetili da je formirana radna grupa za projekat metroa u kojoj je jedan od članova i Ministarstvo finansija, koje će biti glavni nosilac aktivnosti kada su u pitanju način i izvori finansiranja.

Trase, brojke i kritike

Prva linija metroa povezaće Železnik i Mirijevo, a druga železničku stanicu Zemun i Mirijevo, dok bi na trasi treće trebalo da budu Prokop i novi BAS u Bloku 42. Ali, otkako je najavljen ovakav plan, deo stručne javnosti i mnogi građani zameraju da se metro prilagođava ne saobraćajnim potrebama Beograđana, već „Beogradu na vodi” u čijem predvorju će se i ukrštati prve dve linije metroa. Vlast i nadležni koji su uključeni u izradu dokumentacije tvrde da prve dve linije prate realne saobraćajne potrebe i da brojevi to dokazuju. Jednu od čuvenijih izjava na ovu temu 2018. dao je tadašnji gradonačelnik prestonice, a danas ministar finansija Siniša Mali kada je istakao da se „metro nigde ne gradi u gusto naseljenim delovima grada, nego tamo gde postoji potencijal za razvoj i izgradnju stambeno-poslovnih prostora”.

Komеntari7
dd9fc
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Budimir
Kinezi su bili jevtiniji , zasto Francuzi ?
markoni
Treba povezati želežničku stanicu Prokop sa kada bude izgrađena novom autobuskom stanicom i aerodrom Beograd ili kako se već zove. Mirijevo ili možda i dalje pa kroz centar ka Novom Beogradu i Zemunu. Jedan krak preko Dunava da poveže Ovču, Borču, Krnjaču, Pančevo sa centrom. Kažete da je rađena studija opravdanosti za Makiško polje, a šta kaže EKOLOGIJA povodom toga. Tamo je fabrika vode itd...
Urbanista
Umesto da prva linije bude izmedju najopterecenijih krajnjih tacaka a to je Zemun-NB-ustanicka,oni prvu liniju projektuju od nigde do nigde, i povezuju pusto Makisko polje sa Mirijevom.Naravno to rade da bi omogucili investitoru koji namerava da gradi stanove u Makisu bolju vrednost nekretnina,a onda metro provlace kroz Beograd na vodi,kako bi omogucili drugom privatnom investitoru podizanje vrednosti nekretnina. A ono sto svaki metro uvek prvo povezuje, centar grada,ostavljaju bez metroa??!Ludo
Драган П.
Траса пролази кроз центар. Од Савске иде горе на Трг Републике, па доле на цркву Александра Невског, и онда даље на Дунав станицу и Миријево. По мени, траса је у реду, сем првих неколико станица усред заштићене зоне изворишта београдског водовода (у Макишком пољу). То је спорно, остало не.
Грдобе, а?
Центар Београда у последњих 150 година јесте потес Теразије-Коларчева-Трг Републике. Да ли то треба доказивати? Савамала, са све новим пристанишетем, као и Бара Венеција, са све (нажалост!) некадашњом Главном железничком станицом - јесу предграђа. Погледајте филмове "Савамала", Жике Митровића из 1982, као и "Задах тела", Живојина Павловића из 1983, па ћете, надам се, схватити о чему је реч.
Prikaži još odgovora
Dragan
Pretezno centar treba da se rastereti I one preopterecene linije a onda se siri na “mozda ovde-onde” .... strasno!!!!

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja