ponedeljak, 23.11.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
subota, 25.07.2020. u 22:00 Milan Galović

Srpski „pegaz” sa kineskim raketama

U planu i razvoj nove, veće bespilotne letelice. – Obuka za isporučene CH-92A obaviće se u Kini, gde borave i inženjeri VTI
Беспилотна летелица „Пегаз (Илустрација ВТИ)

Kineske bespilotne letelice CH-92A, nedavno isporučene Srbiji, biće osnova nove izviđačke eskadrile Ratnog vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane Vojske Srbije. Reč je o proizvodu kupljenom od kompanije ALIT (Aerospace Long March International).

Uporedo sa nabavkom ovih letelica, u saradnji s kineskim partnerima, u toku je proces razvoja domaće bespilotne letelice „pegaz”. Očekuje se skori početak serijske proizvodnje male bespilotne letelice „vrabac”, čiji je prototip uveden u naoružanje Vojske Srbije, a Vojska Srbije koristi i slične bespilotne letelice tipa „orbiter”, izraelske proizvodnje.

– Isporukom CH-92A, koja se, osim za izviđanje, može koristiti i za napade na ciljeve na zemlji, upravljanje artiljerijskom vatrom i niz drugih zadataka, Vojska Srbije dobila je naoružanje kakvo ima mali broj država u svetu i nijedna u regionu – kaže za „Politiku” dr Nenad Miloradović, pomoćnik ministra odbrane za materijalne resurse.

Upotreba borbenih „dronova”, kako se bespilotne letelice često nazivaju u medijima, obeležila je početak ovog veka, što je period kada je i Kina iskoračila kad je reč o ovim sistemima naoružanja. Njene bespilotne letelice pronašle su put do kupaca širom sveta, gde su i iskazale svoju vrednost u realnim uslovima upotrebe, posebno u regionu Bliskog istoka i Afrike.

– Odluka o nabavci bespilotnih letelica CH-92A doneta je u cilju značajnog i urgentnog unapređenja postojećih operativnih sposobnosti Vojske Srbije. U toku su završne pripreme za obuku pripadnika Vojske Srbije za korišćenje i upotrebu predmetnih bespilotnih letelica, koja će se realizovati u NR Kini – objašnjava Miloradović.

Nenad Miloradović (Foto Ministarstvo odbrane)

Nabavljene letelice jesu savremeno i atraktivno naoružanje, ali naš sagovornik posebno ističe značaj razvoja domaće bespilotne letelice „pegaz”, čime je domaća odbrambena industrija napravila odlučujući iskorak kada reč o osvajanju ovih tehnologija.

U Kini već duže vreme u više navrata borave inženjeri Vojnotehničkog instituta (VTI), a nedavno su u ovu zemlju prevezene i dve letelice „pegaz”. U ovoj zemlji će se obaviti opremanje naših bespilotnih letelica optoelektronikom, autopilotom, linkom i softverima.

„Pegaz” će zapravo biti sličan CH-92A kad je reč o karakteristikama i mogućnosti, ali nešto manjih gabarita. Moći će da obavlja izviđačke zadatke, da se koristi za korekturu artiljerijske vatre, da obeležava cilj laserom i da dejstvuje po cilju laserski vođenim raketama.

– U početku, koristiće se kupljene kineske rakete FT-8D, ali radićemo i na razvoju odgovarajuće domaće rakete – kaže Miloradović.

Stručnjaci VTI, sa kineskim kolegama, unapredili su aerodinamiku „pegaza”, tako da ova letelica sada izgleda drugačije od one koju smo do sada viđali, a čiju ilustraciju „Politika” ekskluzivno objavljuje. Takođe, ojačana je struktura letelice, budući da će nositi naoružanje.

Takva dva „pegaza” su poslata u Kinu, gde će se obaviti njihovo pomenuto opremanje, a treći će biti sklopljen u Srbiji. Time će biti kompletiran prvi sistem ovog naoružanja, koji čine tri letelice i zemaljska stanica. Zemaljska stanica je projektovana i proizvodi se u Srbiji od strane VTI i njegovih kooperanata, uz učešće pojedinih komponenti kineske strane, koje su već dopremljene u Srbiju sa isporukom CH-92A.

Izvor: Vojnotehnički institut (D. Kozomara)

– Za godinu dana imaćemo prototip „pegaza”, a biće potrebno još godinu dana da se kompletiraju tri ovakva sistema sa ukupno devet letelica, koji će ući u sastav eskadrile u kojoj su već dva sistema CH-92A sa šest letelica – objašnjava Miloradović.

On kratko nagoveštava da će se, po uspešnom okončanju ovog projekta, raditi i na razvoju još jedne domaće bespilotne letelice, nešto veće od „pegaza”.

Kad je reč o zemaljskim stanicama, treba naglasiti da operateri koji tu rade ne „pilotiraju” letelicom, već upravljaju njenim sistemima, odnosno izvršavaju izviđačke i druge zadatke, mada postoji mogućnost i ručnog upravljanja letelicom. Zajedno sa operaterima je i obaveštajni oficir. Letelica leti potpuno automatski po zadatoj putanji, uključujući poletanje i sletanje.

„Pegaz” i CH-92A poleću i sleću sa piste, poželjno je betonske, ali može i sa travnate, kao avion. Takođe, kada je reč o CH-92A, postoji i rezervna opcija sletanja padobranom.

A dok se stiglo do praga upotrebe prve domaće veće bespilotne letelice, pređen je dug put. Ne računajući leteće mete, koje jesu bespilotne letelice, ali sa specifičnom jednostavnom namenom, još osamdesetih godina 20. veka u tadašnjoj SFRJ počelo je da se radi na ovakvim sistemima.

Tadašnji stručnjaci imali su viziju bespilotnih letelica otprilike ovakvih kakve danas i jesu, ali su tehnologije za ostvarenje njihovog sna bile nedostižne.

„Pegaz” je nastavak tih težnji, izvorno je konstruisan početkom ovog veka, mada će tek sada, zahvaljujući saradnji s kineskim stručnjacima, konačno „dobiti krila”, ali i postati ono što prvobitno nije bilo zamišljeno – borbeno sredstvo.

Komentari3
136d6
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Budimir
Dajte malo poboljsajte Akcioni radius - bar do 400 km - dalje ne treba !
Marko
Dobro je što se akcenat stavlja na visokosofisticiranu tehnologiju a ne na gvoždjuriju guseničare i točkaše koja je u medernom ratovanju inferiorna.Što dalje vidimo , bolje čujemo sa preciznom municijom u svim vremenskim uslovima bićemo u apsolutnoj prednosti u odnosu na potencijalnog protivnika.
Luksa
Ovo je buducnost buducih ratova. Neprimetno i necujno se "privuce" bilo kom znacajnom objektu i unisti ga bez problema, plus nije ljudski zivot ugrozen..

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja