utorak, 01.12.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
nedelja, 26.07.2020. u 19:00 Jasna Petrović-Stojanović

Gorivo skuplje za osam dinara

(Фото Д. Јевремовић)

Skok cene sirove nafte na svetskoj berzi za 25 dolara (u maju je koštala 19,33 na sadašnja 44,32 za barel) uslovilo je i poskupljenje goriva na pumpama u Srbiji za oko osam dinara po litri. Benzin se sada toči za 131,44, evrodizel za 140,08 dinara, dok je tečni naftni gas 73,71 dinar.

– Kretanje prosečne maloprodajne cene goriva u Srbiji u toku 2020. ima tri jasno uočljive promene. Prva, tokom koje su cene goriva padale. Od početka godine, pa do sredine maja, litar benzina je pojeftinio za oko 27 dinara, a evrodizela gotovo 33 dinara. Zatim su mesec dana cene stagnirale i negde od početka druge polovine juna do protekle nedelje i benzin i dizel su poskupeli u proseku za oko osam dinara – kaže Tomislav Mićović, generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije.

Na cenu goriva na benzinskim stanicama, dodaje, utiče mnoštvo faktora i teško je precizno razlučiti koji je u kojoj meri uticao na kretanje cena i naviše i naniže.

– Prvi je veliki skok cene sirove nafte, što je u nizu, od nalazišta nafte do krajnjeg potrošača, najviše doprinelo povećanju cena, naravno ne samo u Srbiji već i u svim drugim uvozno zavisnim zemljama. Prvi skok cene goriva na benzinskim stanicama u Srbiji zabeležen je tek negde dva meseca nakon što je cena sirove nafte počela da raste – kaže Mićović.

Drugi faktor koji utiče na skok cena tokom jula jeste povećanje akciza. Kao posledica usklađivanja dinarskih iznosa akciza u odnosu na indeks potrošačkih cena u 2019, od 1. jula državne dažbine na benzin i dizel povećane su za oko 1,3 dinara po litru.

– Više ništa ne može da iznenadi kada je reč o ceni crnog zlata. Zbog toga je teško preciznije predvideti kako će se kretati cene na pumpama. Ovako dramatične i brze promene na tržištu nafte i derivata kao ove 2020. godine dešavale su se samo par puta u istoriji eksploatacije nafte – ističe on.

Uvek kada je reč o faktorima koji utiču na cenu goriva, pored kretanja na globalnom, regionalnom i lokalnom tržištu, važno je pomenuti i visinu državnih dažbina.

– Fiskalna zahvatanja čine trenutno više od 60 odsto prosečne maloprodajne cene. Iskreno se nadam da će prilikom kreiranja nove fiskalne politike, kojom će država morati da obezbedi veće budžetske prihode već naredne godine, biti prilike da svoje stavove prenese i Udruženje naftnih kompanija Srbije, pre svega kako bismo ukazali na uticaj visokih fiskalnih dažbina na potrošnju goriva i tržište u celini – naglašava Mićović.

Uporednom analizom cena goriva kod nas i u regionu jasno se vidi da je evrodizel ponovo u vrhu tabele i samo se skuplje toči u Albaniji, dok je benzin pao na listi i sada se skuplje nego u Srbiji toči u Grčkoj, Albaniji, Hrvatskoj i Crnoj Gori. Najjeftiniji benzin i dizel i dalje je u BiH, gde benzin košta 99,94 dinara, a dizel za 97,586, što znači da je kod nas skuplji za 43 dinara.

Komentari10
ac8ab
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

a sad
Narode, secam se kad ste zbog goriva rasturili SFRJ...
Ранко Родић
Можда је висина фискалних дажбина проблематична али већи је проблем трошење тако прикупљених пара. Ми немамо пара ни за одржавање постојеће мреже путева нити за изградњу нових (ауто)путева.
Киза
Кад држава своје "приходе" остварује преко ПДВ, акциза, доприноса и разних такси, а не из здравих извора као што је извоз пољопривредних и индустријских производа, онда се кола ломе на леђима грађана! Још кад је државни апарат у данашњој Србији пар пута већи него у бившој СФРЈ, ето катаклизме за џеп "обичног" грађанина! Само кажем....
Sale
Posto si ocigledno strucnjak za ekonomiju, navedi mi jednu drzavu koja se ne finansira iz poreza, carina i akciza, vec iz "zdravih" izvora.
Сумњало
Читам новине из Северне Македоније. Опет им је појефтинило гориво и далеко је јефтиније него у Србији. Како? Има их мање, имају мањи промет и опет је далеко јефтиније. Ако би смо се са њима поредили, цена дизела или бензина у Србији не би смела да пређе 100 динара.
Ivan
Ovi nasi mnogo gladni!!!
Братимир
Цена горива на пумпама креће се по принципу једносмерног зупчаника: или стоји у месту или иде напред. И то кретање нема никакве везе са ценом сирове нафте. Када је цена нафте била нула долара, цена на пумпама је била иста као и на 50 долара. То већ и мала деца знају и невероватно је да још постоје људи који верују да цена горива зависи од цене нафте.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja