subota, 19.09.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
nedelja, 26.07.2020. u 19:00 Dejan Aleksić
VELIKI INFRASTRUKTURNI RADOVI I ROKOVI

Probijanje ciljnih datuma češće pravilo nego izuzetak

Trenutno aktuelni radovi u ulicama od Ruzveltove do Zoo-vrta, u Karađorđevoj i na Savskom keju, kao i na Savskom trgu. – Ugovoreni datumi uglavnom vrlo komotni u startu, ali se po nepisanom pravilu probijaju. – Kao opravdanja navođene neucrtane podzemne instalacije, kašnjenje dozvola, prebacivanje radnika na druge lokacije
Цара Душана (Фото Д. Алексић)

„Zašto je rok za Trg čak 420 dana?”, ovo je bilo jedno od pitanja novinara kada je avgusta 2018. svečano ozvaničen početak rekonstrukcije Trga republike. Odgovor nadležnih bio je to određuju stručnjaci. Svi se dobro sećaju kako je prošle godine pre roka u toku leta otvoren Trg, ali i kako je ubrzo ponovo deo tog prostora zatvoren zbog „preslaganja” kocaka. Rok od 425 dana na kraju je, ispostaviće se, bio jedva dovoljan da se okončaju ti radovi.

Kada je reč o drugim velikim gradskim infrastrukturnim projektima, inicijalni komotni rok iz ugovora (ili rok koji su nadležni najavili na početku radova), po nepisanom pravilu je nedovoljan. Radovi se obično odvijaju u produžecima, a opravdanja nadležnih za tako nešto, naravno, ne manjkaju.

Velike poslove u gradu uglavnom dobija nekoliko istih domaćih i stranih kompanija i poznatih konzorcijuma čija imena su svakako zvučna, ali ne i utisak koji ostavljaju poslednjih godina na najvećim prestoničkim infrastrukturnim gradilištima.

Ugovorni rokovi se neprestano probijaju, kvalitet izvedenih radova povremeno je pod znakom pitanja. Ali do dana današnjeg nijedna od kompanija koje su izvodile te radove nije stavljena na crne liste izvođača niti su naplaćivani penali za kašnjenje ili loše izveden posao – sve ono što su u leto 2015. kada je završena rekonstrukcija Ulice vojvode Stepe najavljivali gradski oci.

Od tada najavljenih mera, u međuvremenu jedino je praksa postalo navođenje međufaza za bolje praćenje izvođenja određenih radova. Vreme je ipak pokazalo da od zacrtavanja međufaza na početku nekog važnog gradskog infrastrukturnog projekta, ali i od ciljnih datuma, ipak nema preterane vajde.

Najbolji primeri za to su obnova ulica od Resavske do Zoo-vrta i Karađorđeve sa Savskim kejom.

Kej i Karađorđeva – dozvola i „Promaja” kao opravdanje (Foto D. Aleksić)

Preporod Karađorđeve od Brankovog mosta do Pariske i Savskog keja od mosta do Beton hale zvanično je počeo u novembru 2018, kada je okačena i građevinska tabla na kojoj je stajalo da je rok za završetak celog ovog projekta januar 2020. Rekonstrukcija kolovoza i keja nije tekla istovremeno. Prvo je fokus radova bio na saobraćajnici, onda na trotoarima, a tek potom na keju. Građani, kao i naši reporteri, više puta u toku 2019. svedočili su da na ovom gradilištu nema dovoljno radnika, u pojedinim danima bilo ih je i manje od deset. Već prošlog leta bilo je očito da će startni komotni rok postati nedovoljan. Prva trka sa vremenom bila je uoči prošlog septembra kada se naglo povećao broj majstora kako bi do tog meseca bio osposobljen kolovoz. I umesto da to bude zamajac, opet je usledilo zatišje. Tek krajem 2019. ubrzali su se radovi na trotoarima, da bi uoči isticanja roka od 425 dana za ovaj projekat nadležni izašli sa vešću da će se kej raditi u narednih sedam meseci, odnosno dodatnih 210 dana – do ovog septembra. Naravno, odmah su potegli i za opravdanjem – da se prvobitni rok nije odnosio na ceo projekat nego samo na Karađorđevu, da se za sam kej čekala druga građevinska dozvola, a da na njemu radovi nisu mogli ranije da krenu zbog rušenja restorana „Promaja” (što je završeno u oktobru 2019).

Taman kada se pre oko mesec dana činilo da će ovi radovi možda biti završeni i pre septembra, odjednom je na terenu usledio novi pad broja majstora i zatišje, ali i iznenadno raskopavanje ranije urađenih pločnika. U izjavi za naš list gradski urbanista Marko Stojčić ukazao je da je deo sveže završenog trotoara bio predviđen za širenje, a da je na terenu manje radnika zbog virusa korona i preusmeravanja majstora na druga prestonička gradilišta na kojima su isti izvođači dobili poslove (konzorcijum „Energoprojekta” i „Kolas rejla”). Ovo opravdano otvara pitanje čemu onda stavka u javnim nabavkama koja zahteva da ponuđač mora da ima dovoljni kadrovski kapacitet, odnosno ljudstvo.

POČETAK RADOVA: novembar 2018.

ROK ZA ZAVRŠETAK: 425 dana

OČEKIVAN ZAVRŠETAK: oko 635 dana od početka radova

Trasa na kojoj 13 meseci nema tramvaja

Dodatni rok za obnovu Ulice vojvode Stepe, koju su 2015. gradski oci navodili kao primer loše ugovorenog posla, ispostavilo se, sitnica je u odnosu na rokove i međurokove kada je reč o obnovi poteza od Ruzveltove do Zoo-vrta. Kada je polovinom juna 2019. konzorcijum (takođe predvođen „Energoprojektom” i „Kolas rejlom”) stupio na ovo gradilište, u gradu su se pohvalili da se tačno zna dinamika međufaza tih radova i da će sve morati da bude gotovo do pred kraj decembra 2019. kada se u Beogradu očekuje mnoštvo turista. Ubrzo je ipak postalo očigledno da će i ovaj projekat biti među onim neslavnim koji će se pre svega pamtiti po saobraćajnim kolapsima koje su izazvali i po probijanju ciljnih datuma. Jedna od prvih deonica koja je započeta, Ulica kraljice Marije, umesto u toku leta, za saobraćaj je otvorena tek u poznu jesen (opravdanje za kašnjenje bile su neucrtane instalacije). Na njoj, kao i na drugim delovima takozvana četiri bulevara, trotoari su tek znatno kasnije osposobljeni. Na sve to, krajem 2019. građane neprijatno iznenađuje najava da će se deo od Drinčićeve do Zoo-vrta raditi tek od proleća 2020.

Rok iz ove najave neznatno je pomerila situacija prouzrokovana izbijanjem virusa korona, ali ona se nikako ne može uzeti kao glavno opravdanje za drastično probijanje ciljnog datuma za obnovu ulica od Ruzveltove do tvrđave. Osim toga, kada je virus uveliko postao deo svakodnevice, nadležni su se neprestano hvalili kako gradska gradilišta ne staju.

U okviru ovog, barem kada je o rokovima reč, neslavnog projekta, trenutno se radi deo Ulice cara Dušana, a ceo posao napokon bi, prema najsvežijim najavama, trebalo da bude završen do 1. oktobra. Dok se sve ne završi, neće se vratiti ni tramvaji koji su u junu 2019. ukinuti. Osim toga, ono što se kao problem u međuvremenu pojavilo, a na šta su se požalili građani, jeste da su na delu trotoara koji su rađeni pre nekoliko meseci već sada vidljive manjkavosti. Jedna od njih je vrlo uočljiva u Ulici 27. marta.

POČETAK RADOVA: jun 2019.

ROK ZA ZAVRŠETAK: 200 dana

OČEKIVAN ZAVRŠETAK: 470 dana od početka radova

Praznične najave za novi polukružni trg

Ako se na nekom gradilištu kao olakšavajuća okolnost može uzeti situacija sa virusom korona, to je obnova Savskog trga. Iz Rusije nikako da stigne ogromni spomenik Stefanu Nemanji koji će znatno nadvisiti kulturno dobro od velikog značaja – zdanje stare Glavne železničke stanice. A, dok se ono ne namontira, neće moći kompletno da bude završen ni plato ni zelene površine na budućem polukružnom trgu. Poslednja najava je da će montiranje delova spomenika krenuti 4. avgusta, a da će taj posao biti okončan u toku oktobra, da bi konačno ceo trg bio gotov u novembru.

Pripremni radovi na trgu krenuli su prošlog leta, a glavnina posla u jesen. Prošlogodišnja najava bila je da se trg otvara na Sretenje, ali taj datum je prošle jeseni pomeren za proleće, a onda i na Vidovdan. Ovog proleća završni rok se pomera na kraj septembra i to zbog situacije sa virusom korona. Pošto je virus sve naknadno zakomplikovao, ciljni datum je nedavno pomeren na polovinu novembra.

Savski trg ipak se kao gradilište u nekoliko stvari razlikuje od prethodna dva projekta. Obnova ovog predvorja „Beograda na vodi” finansira se, kako su u više navrata navodili gradski oci, upravo sredstvima te kompanije.

Razlika je i u tome što, otkako je krenuo špic radova na Savskom trgu, na njemu gotovo da nije bilo dana kada nije bilo radnika na terenu.

I dok majstori na ovom gradilištu marljivo rade, gradski oci uporno unose zabunu na temu ove obnove. Iz sedmice u sedmicu pomeraju rokove, za razliku od investitora ovog projekta koji se nijednom nije oglašavao oko samih datuma.

Ova potreba nadležnih za reoročavanjem dovela je do toga da smo u razmaku od samo nekoliko dana imali dve potpuno različite najave gradskih zvaničnika na temu završetka budućih saobraćajnica između Nemanjine i Savske. Gradski urbanista Marko Stojčić ukazao je da će taj potez biti završen za mesec i po dana, ali zamenik gradonačelnika Goran Vesić samo koji dan kasnije naglasio je da će te saobraćajnice ipak biti gotove tek uoči oktobra. I nisu ovo jedine zabune. Pred početak obnove nadležni su najavljivali da će saobraćaj minimalno trpeti jer će biti prvo urađene nove obodne saobraćajnice pa tek onda plato, ali ih je tok obnove demantovao. Najava je i da će preuređeni trg dobiti dosta zelenila, ali nije jasno da li će to biti 250 ili 300 stabala pošto su se pominjale i jedna i druga cifra.

Kada se sve sabere, čini se da bi u susret narednim velikim projektima u gradu nadležni trebalo ozbiljno da promene taktiku – da ne najavljuju datume, a da se više pozabave najavljivanim crnim listama izvođača i penalima za one koji kasne sa radovima.

POČETAK RADOVA: leto 2019 (pripremni), jesen 2019 (glavni)

ROK ZA ZAVRŠETAK: februar 2020 (prema prvobitnim najavama nadležnih)

OČEKIVAN ZAVRŠETAK: novembar 2020.

Komentari8
bc48d
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

веровали или не
Прошао поред градилишта дела Бул. Патријарха Павла - практично се ништа не ради целом дужином, све стоји недељама и месецима, сем дела од новог моста у Пере Велимировића до раскрснице с Булеваром. Брука, мало им је година и по за два и по км. улице.
vitez
Da, trojka ne saobraća već tri godine.
Piglet
Recept je vrlo jednostavan: omogućiti pravu konkurenciju! Sada se rade fiktivni tenderi gde iste, politički podobne firme dobijaju poslove. Pošto tu nema zdravog odnosa Investitor-Izvodjač, ovakvim izvodjačima se sve toleriše: neznanje, nekompoetentnost, nelikvidnost, nedovoljno kapaciteta, nepoštovanje rokova, nizak (nikakav) kvalitet.... I tako će biti dok nešto krupno ne promenimo....
Anon
Kada se firme takmice na tenderima obecavaju sve sto misle da ce im omoguciti da dobiju projekat. Zatim u ugovor ubace stavke koje ih izvlace iz placanja penala i na kraju najmanje posteni dobiju posao. Nikad nisam jos cula za projekat koji je kostao i trajao koliko su svojevremeno najavili. Pogledajte primer zeleznicke pruge od Londona do Birmingema. 2015 najavljeno je da ce kostati 56 triliona. Sada je ta cifra presla 106 triliona a posto kasni godinama ko zna koliko ce kostati na kraju.
Milan
A čuveni "Linijski park Dorćol"? Nit plana, nit traga nit glasa.
Dr. P.B. Markovic
Sa boljim planiranjem i selekcijom Architectcts, Engineering, i izvodzacima radova, kao i upotrebom naj novije Program i Project Management Technologije i Methodologije projekti se mogu uraditi effikasnije, qvalitetnije i na vreme. Upotreba komputerskih programa: Building Information Modeling (BIM), Integrated Design and Delivery Solution (IDDS), Project Management and Methodology (PMMT) , i Facility Management Solution (FMS) ubrzava process i doprinosi da se projekti zavrse na vreme.
dundjer
Sa boljim planiranjem i slekcijom veceg broja strucnih radnika, kao i upotrebnom naj novije mogucnosti elektornskog placanja plata radnicima, projekti se mogu uraditi efikasnije, kvalitetnije i na vreme. Upotreba metode ucene radnika, ne placanja i rad po suncu a ne kao u svetu, nocu, kada je ucinak ljudi neuporedivo veci, usporava proces i ne doprinosi da se projekti zavrse na vreme. Da zamalo da zaboravim da napomenem, poslove u gradjevinarstvu rade RADNICI, znate, to je ono sto nisi slem.
Nikola Nesic
Nepotrebno, software koji je već u upotrebi objedinjuje pomenute, zove se: ugrađivanje. Ubrzava proces bogaćenja i doprinosi da se projekti otegnu, jer je cena pet banki da uđeš u posao a deset da izađeš.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja