subota, 26.09.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
ponedeljak, 03.08.2020. u 22:00 Jelica Antelj - Ivana Albunović

Kako izbeći rizike onlajn kupovine

Potrošači često nisu svesni da robu kupuju od neregistrovanih trgovaca što značajno umanjuje šansu da ostvare svoja prava u slučaju reklamacije
(Фото Пиксабеј)

Pandemija virusa korona je i u Srbiji potvrdila potrebu za razvojem elektronske trgovine, kao i celokupne digitalne ekonomije na globalnom planu. Kako je u našoj zemlji onlajn trgovina u konstantnom usponu, Ministarstvo trgovine je prošle nedelje predstavilo onlajn platformu „Pametno i bezbedno” na kojoj se nalaze vodiči za kupce koji vrlo jednostavno, čak i ako nikada nisu kupovali preko interneta, mogu da se informišu o svim detaljima i da pritom ostanu zaštićeni.

Kako je izjavila Tatjana Matić, državni sekretar za telekomunikacije pri Ministarstvu trgovine, cilj ove akcije koja se sprovodi za podsticanje sigurne elektronske kupovine je da se podigne poverenje građana u ovaj vid trgovine. Vodiči su, objasnila je, pripremljeni da pruže informacije  koje otklanjaju sumnje i bezbednosne zamke onlajn trgovine.

– Oni građane upućuju na neophodne korake prilikom ovog vida kupovine, kao što su provera prodavaca, uslovi transakcije, zaštita digitalnih uređaja, čuvanje podataka… Vodiči takođe daju praktična uputstva o načinima onlajn plaćanja, ali i konkretna objašnjenja o pravima potrošača, odnosno obavezama trgovaca koji su regulisani novim Zakonom o trgovini i izmenama i dopunama Zakona o elektronskoj trgovini. Između ostalog, vodiči podsećaju i na mogućnost da se građani u roku od 14 dana predomisle i vrate robu uz povraćaj novca – rekla je državna sekretarka. Istraživanja koja su nedavno sprovedena su pokazala da građani koji kupuju preko interneta kao glavne  prednosti navode uštedu vremena, mogućnost lakšeg upoređivanja ponuda, dostavu na kućnu adresu, zdravstvenu bezbednost…

– Onlajn kupovina je kao i svaka druga kupovina, ali da bi uživali u njoj potrebno je da se držite određenih pravila. Pre bilo koje kupovine, potrebno je, proveriti prodavce i biti siguran da su registrovani i pouzdani. Održavajte zaštitu uređaja sa kojih kupujete i ne koristite javne bežične internet mreže koje nemaju zaštitu za kupovinu i plaćanje na internetu. Važno je da se upoznate sa svojim pravima koja vas štite kao potrošača, a posle kupovine sačuvajte sve mejlove i podatke o porudžbini u slučaju da vam zatrebaju kao dokazi prilikom reklamacije. Pratite transakcije na svom računu i pažljivo pročitajte sve uslove pre nego što ih prihvatite, a naročito obratite pažnju na sve detalje koje se tiču cene, troškova,  načina plaćanja, uslova i rokova isporuke. Tražite oznake poverenja na sajtu prodavca i plaćajte bezgotovinski – elektronskim putem, navode se osnovni detalji sa kojima bi svaki budući onlajn kupac morao da se upozna.

Kako da, recimo, proverite prodavca i bezbedno kupujete onlajn?

– Potrošači vrlo često nisu svesni da robu kupuju od onih koji nisu registrovani da obavljaju trgovinu. Iako takve ponude nekada deluju veoma primamljivo, iza njih se često kriju problemi. Kod takve kupovine neće dobiti račun i neće imati kome da se obrate ako nisu zadovoljni kupljenim proizvodom ili uslugom ili ako žele da ga reklamiraju i vrate. Suština je da kada kupuju od onlajn prodavca koji je registrovan u Srbiji, uživaju sva prava garantovana domaćim zakonima. To obuhvata i najvažnije pravo – da kupljenu robu vrate u roku od 14 dana od trenutka preuzimanja bez ikakvog obrazloženja i da im novac bude vraćen. Ova zakonska odredba je primenjiva samo kada se kupuje od registrovanog prodavca. Ako kupuju od fizičkog lica, odnosno od lica koje nije registrovano za trgovinu, nemaju ovo pravo i rizikuju da budu prevareni – kažu u Ministarstvu trgovine.

Kada je reč o kupovini iz inostranstva, navode, potrebno je posvetiti dodatnu pažnju istraživanju prodavca, s obzirom na to da te podatke ne mogu proveriti uvidom u zvanične domaće registre. Na primer, ukoliko im stranica nije poznata odranije, potrebno je malo se više informisati i saznati da li je reč o pouzdanom trgovcu. Njegov kredibilitet može se potvrditi i podacima koje sam objavljuje na svojoj stranici, ali je važno detaljno se informisati o svim uslovima koje nudi posebno u slučaju reklamacije.  U slučaju da kupac nije zadovoljan, na primer, proizvod nije stigao ili nije odgovarajući, tada najveću sigurnost pruža to što je roba plaćena karticom zbog mogućnosti povraćaja sredstava i mehanizma zaštite koju nude banke i kartični sistemi.

– Važno je da znate da prava koja kao kupac možete ostvariti prilikom kupovine iz inostranstva mogu biti ograničena, zavise od propisa drugih zemalja, ili konkretnih garancija koje pruža prodavac ili internet platforma koja posreduje u trgovini – navode u Ministarstvu trgovine.

Prema međunarodnom pravu, u spornim situacijama primenjuje se pravo države u kojoj je registrovan prodavac. Dakle, kada kupujete od prodavca iz inostranstva, ne uživate pravnu zaštitu koju donose propisi i institucije Srbije, ne možete se pozivati na odredbe domaćih zakona, niti žaliti inspekcijskim organima u Srbiji, navode u resornom ministarstvu.

Najpopularnije plaćanje karticom

Od bezgotovinskih metoda plaćanja svakako je najpopularnije plaćanje platnim karticama. Na ovaj način se može platiti roba i u domaćim i stranim internet prodavnicama. Smernice za bezbedno korišćenje kartice su skoro iste kao kod kupovine u prodavnici. Uz kartičarsku tehnologiju i servise koji se neprestano unapređuju, onlajn plaćanja su bezbedna, sigurna i jednostavna. Plaćanje platnom karticom pruža i dodatnu jedinstvenu zaštitu, a to je mogućnost opoziva plaćanja (storno). Ona vas štiti u slučaju da ste prilikom kupovine na internetu bili izloženi nekom problemu (recimo naručili ste i platili, a proizvod vam nije isporučen, ili vam je naplaćen veći iznos troškova i sl.)

Komentari9
acfa5
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Nikola
Kupujem knjige na Limundu i Kupindu od proverenih prodavaca koji nemaju negativne ocene i nikada nisam imao ni jedno negativno iskustvo, uplata je unapred, a reputacija tih ljudi koji imaju po 10000 pozitivnih prodaja bez i jedne negativne, za njih je vrednija od par stotina ili hiljada dinara...
Zorba
@Nikola Iako imate pozitivna iskustva, i dalje kupujete od ljudi koji trguju na crno, nisu registrovani i ne plaćaju porez i doprinose, i tako oštećuju upravo vas kao građanina i korisnika državnog budžeta. Time svesno ili nesvesno podržavate eazvoj sive ekonomije. Šteta što to ne shvatate.
Сава
Ово само показује сво глобалистичко лудило које нам се сервира, знајући да смо грађани државе без копетенције и заштите. Изгледа да се наша држава али и остале банана државе из бивше Југославије своде на то да им је једини посао продаја и "црног испод нокта" па "док траје - нек лаје"!
МилеР
На популарним сајтовима "Алиекспрес", "И-беј" и др. репутација продавца значи много више од фискалног рачуна. Никад са њима нисам имао проблема, али са нашом поштом јесам.
Моје искуство
Ја сам имао само проблеме са робом коју сам наручивао за себе, на релацији од кад уђе у Србију до кад треба пошта да ми је испоручи што се квалитета и складности са описом нисам има проблема.
Боривоје Банковић
Све зависи од поштења продавца, а веће проблеме сам имао код великих трговинских фирми него код "оних који нису регистровани да обављају трговину". Не рекламирам никога, само хоћу да истакнем да се приватна лица према мом искуству понашају поштеније него фирме, а права купаца су плански обесмишљена у корист трговаца.
Боривоје Банковић
Poštenje na crno: Не, ви нисте схватили. Чланак је о заштити потрошача а не о правном систему. Мени је као купцу битно да роба буде (иоле) квалитетна, да цена буде пристојна и да могу да рачунам на продавца у случају рекламације. Ако у продавницама по вишим ценама купујем (најчешће исту) лошу робу, а изложен сам самовољи "легалних" продаваца, свеједно ми је да ли ови други плаћају порез. И ако ме држава не штити, увек ћу у границама разумног гледати да прођем јефтиније. Јасније?
Poštenje na crno
Koliko vidim niko od komentatora nije pročitao tekst. Ne postoje pošteni i nepošteni u ekonomiji i pravu, već samo registrovani i neregistrovani subjekti. Neregistrovani, koliko god bili pošteni rade protivzakonitu i nelegalnu trgovinu, kao i utaju poreza. Ne znam zašto je to toliko teško shvatiti? Želite uređenu državu a ovde čitam komentare, ma neka ga nek radi na crno, pošten je.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja