sreda, 03.03.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
sreda, 05.08.2020. u 22:00 I. Albunović - J. Antelj

Korona nam trajno menja navike

Žene više brinu o efektima krize nastale zbog kovida 19, a muškarci će pre promeniti način nabavke. – Kako se ponašamo kao potrošači zavisi i od starosne dobi
(Фо­то EPA-EFE/Marta Perez)

Nacionalna organizacija potrošača Srbije pokrenula je istraživanje o promenama navika kupaca izazvanih pandemijom virusa korona. Ovo udruženje pozvalo je građane  da se odazovu i popune anketu objavljenu na njihovoj veb-stranici, i tako pomognu u razumevanju kakva nas trgovina može očekivati pa tako i izazovi u oblasti zaštite prava kupaca.

– Imajući u vidu velike promene navika potrošača koje su nastale kao posledica pandemije sa svojim članicama sprovodimo nekoliko različitih projekata istraživanja indeksa zadovoljstva potrošača maloprodajnim trgovinskim lancima – kažu u NOPS-u i dodaju da je osnovni cilj  istraživanja, pored opštih stavova potrošača, i utvrđivanje uticaja konstantnih i gotovo svakodnevnih promena okolnosti na percepciju kupovine za vreme trajanja pandemije izazvane novim virusom korona na tržištu Srbije.

Već sada je jasno da se mnogo toga promenilo, sa tendencijom da te promene postanu standard. U Srbiji imamo neverovatan uzlet onlajn trgovine, a u toku pandemije pokazalo se da mnogi trgovci nisu bili spremni na izazove koje ona donosi. U Udruženju potrošača Vojvodine nedavno su rekli da su tokom vanrednog stanja imali  stotinak prigovora zbog nepoštavanje roka isporuke. Zakonski rok je 30 dana ali to mnogi nisu mogli da ispoštuju jer kurirske službe, nedovoljno razvijene, nisu uspevale da isprate toliki rast onlajn trgovine.

Promene u stavu kupaca evidentne su svuda u svetu, čak i kod onih trgovaca i ugostitelja koji su se inače najbrže prilagođavali tržištu. Tako su mediji preneli, da se čak i „Mekdonalds” trenutno suočava s nekim novim navikama potrošača.  Gigant iz oblasti brze hrane veruje da će velike porudžbine i drugi obrasci kupovine ostati prisutni dugo nakon pandemije. Iako je ukupan broj porudžbina pao, one koje su realizovane bile su znatno veće. Kako se javni saobraćaj u SAD normalizuje, tako se smanjuje procenat onlajn kupovina. U Australiji je, recimo, isporuka na kućnu adresu činila skoro 10 odsto porudžbina.  Kada je reč o trajnim promenama ponašanja kupaca vidno je da oni više žele beskontaktno iskustvo. Tako je „mek drajv”, prema njihovim podacima,  korišćen mnogo više tokom pandemije, a samo u Americi na taj način kupovano je u 90 odsto slučajeva. Prodaja je bila loša vikendom, ali se oporavljala radnim danima.

Da li će se ovakve prilike zadržati i kasnije nije lako prognozirati i sve je izvesnije da će zavisiti od mnogo faktora. Kako je nedavno objavljeno na portalu Instor, u istraživanju trendova IF grupe ističe se da „ ko god misli da je budućnost kupovine u e-trgovini pogrešiće, ako ni zbog čega drugog, onda zbog činjenice da će, kada se epidemija smiri, ljudi želeti da dodirnu (možda noseći rukavice) i pomirišu (možda kroz maske) robu pre kupovine”. Veruju da će starosna dob kupaca najviše uticati na to u kojoj meri će menjati navike.  Prema tekstu koji je objavio Bigkomerc, kod mlađih potrošača (takozvanih milenijalaca)  to će ići brže dok se čak četvrtina pripadnika generacije rođene pedesetih godina prošlog veka izjasnila da trenutna situacija ne utiče na njihov način kupovine. To misli i trećina ispitanika takozvane generacije iks, odnosno onih rođenih između šezdesetih i ranih osamdesetih 20. veka. To je, navodi se, zbog toga što su potrošači različite dobi drugačije reagovali na krizu. Studija je pokazala i da muškarci (jedna trećina) više vode računa koliko novca troše na proizvode, u poređenju sa 25 odsto žena.

Muškarci se, takođe, više okreću onlajn kupovini. Gotovo 40 odsto kupaca u onlajn marketima svoju prvu kupovinu obavilo je upravo u martu ove godine. Ističe se da se nakon krize očekuje nastavak rasta onlajn transakcija, posebno kod nekih kategorija kao što su proizvodi za negu kože, šminka, lična higijena, dok će fizički odlazak u radnje i  i dalje biti važan posebno kada je reč o kupovini hrane. Takođe, očekuje se da će lokalne prodavnice imati koristi od pandemije, a zbog gubitka posla i ekonomske krize cene će biti izuzetno važne pri odabiru proizvoda. Podaci studije pokazuju da se žene više brinu o efektima krize nastale zbog kovida 19, a da će muškarci pre promeniti način kupovine.

Komеntari2
1669d
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Budimir Milutinović
Nije problem u navikama one će se vratiti kada nestane pandemije. Samo treba čovečanstvo da shvai da su ljudski životi važniji od profita, a u ovom trenutku je to utopija
Бинср
Не мења. Недам да ми ишта промени.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja