subota, 26.09.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
petak, 07.08.2020. u 20:27 Branka Vasiljević

Helikopter leteo bez dozvole i ugrozio beloglave supove

U Zavodu za zaštitu prirode Srbije tvrde da su protiv preleta u zaštićenim područjima i da nisu izdali nikakvu dozvolu za to
Моћна птица спада у заштићене врсте (Фото Бета)

Posle incidenta koji se nedavno dogodio u Specijalnom rezervatu prirode „Uvac”, gde je posle niskog leta helikoptera šest mladunaca beloglavog supa od straha pobeglo iz gnezda i upalo u kanjon, još uvek nije jasno kako je ovo moglo da se dogodi i ko je odobrio prelet preko područja u kojem živi ova zaštićena vrsta.

U prvi mah se pojavila informacija da je Direktorat za civilno vazduhoplovstvo imao odobrenje Zavoda za zaštitu prirode Srbije da omogući letove u ovom području, ali su to u zavodu oštro demantovali. U odgovoru na pitanja „Politike” stoji da je ova institucija protiv letova helikoptera u koloniji.

– Naš stav je da helikopterima nije dozvoljeno da lete nisko oko kolonija beloglavih supova. Zaštita beloglavih supova, na zaštićenom području Uvca, od niskih letova se može očuvati samo zabranom letova helikoptera, osim u posebnim situacijama i u skladu sa propisima: u slučaju požara, elementarnih nepogoda i udesa, zaštite javnog zdravlja i javne bezbednosti – ističu u zavodu.

Zabrana ovakvih preleta utemeljena je, kako kažu, u Zakonu o zaštiti prirode i Pravilniku o proglašenju i zaštiti strogo zaštićenih i zaštićenih divljih vrsta biljaka, životinja i gljiva. Ovde je definisano da se zaštita strogo zaštićenih divljih vrsta, među kojima je i beloglavi sup, sprovodi zabranom korišćenja, uništavanja i preduzimanja svih aktivnosti kojima se mogu ugroziti divlje vrste i njihova staništa. Zaštita beloglavih supova na teritoriji Uvca regulisana je i Uredbom o zaštiti Specijalnog rezervata prirode „Uvac”, prema kojoj je, između ostalog, zabranjeno uznemiravanje i uništavanje ptica, kretanje bez pratnje čuvara ili odobrenja ovlašćene osobe i boravak na obeleženim mestima na kojima se beloglavi sup i druge posebno značajne vrste ptica gnezde i hrane.

U Zavodu napominju da im se Direktorat civilnog vazduhoplovstva, za potrebe informisanja učesnika u vazdušnom saobraćaju o kretanju i staništima ptica i oblastima sa osetljivom faunom, obratio prvi put 2010. godine i da to neprekidno radi poslednjih pet godina.

– Direktorat civilnog vazduhoplovstva poseduje podatke Zavoda o migraciji ptica u Srbiji, kartu kretanja i koncentracije ptica u toku migracije i kartografski prikaz značajnih područja za ptice u Srbiji, gde je jasno naznačeno da je deo jugozapadne Srbije područje sa značajnom koncentracijom osetljive faune u specijalnim rezervatima prirode „Uvac”, „Klisura reke Mileševke” i „Klisura reke Trešnjice”. Osim toga, direktorat je i u Zborniku vazduhoplovnih informacija, za oblast sa osetljivom faunom naveo da je „za sve vazduhoplovne aktivnosti iznad specijalnih rezervata prirode neophodno obratiti se Zavodu za zaštitu prirode Srbije u Beogradu, odnosno Pokrajinskom zavodu za zaštitu prirode u Novom Sadu” – objašnjavaju u Zavodu.

Oni ističu da nisu dobili nijedan zahtev koji se odnosi na vazduhoplovne aktivnosti, a samim tim nijedan koji bi se odnosio na vožnju helikopterima, kako na zaštićenom području SRP „Uvac”, tako ni na jednom drugom prirodnom dobru.

– U konkretnom slučaju, naši stručnjaci će izaći teren po dostavljenim prijavama zajedno sa republičkom inspekcijom Sektora za predostrožnost i nadzor Ministarstva zaštite životne sredine kako bi se utvrdile činjenice – rekli su u zavodu.

Pitanja o tome ko je leteo iznad „Uvca” pre desetak dana i izazvao incident, ali i ko je odobrio prelete helikoptera i na osnovu čijeg odobrenja, poslali smo i Direktoratu civilnog vazduhoplovstva. U saopštenju direktorata stoji da im je ovaj događaj prijavljen 4. avgusta i da su njihovi inspektori započeli vanredni inspekcijski nadzor.

– Uvidom u planove leta od 20. jula godine do 4. avgusta za rejon SRP „Uvac”, utvrđeno je da je bilo više letova helikoptera sa planiranim visinama leta od 1.000 fita do 1.500 fita iznad terena (300 i 450 metara) – kažu u direktoratu.

Svaki let civilnog vazduhoplova u Srbiji, inače, započinje podnošenjem plana leta nadležnoj jedinici kontrole letenja u kome su podaci o mestu poletanja i sletanja, planiranom profilu leta, podaci o vazduhoplovu i posadi. U direktoratu još ističu da za period od 20. jula do 4. avgusta nisu davali mišljenja za aero-foto snimanje za područje „Uvca” i da će posle završenog inspekcijskog pregleda izdati saopštenje.

Komentari28
ed34b
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Dragos
Sve životinje su jednake ali su neke jednakije od drugih!
Miodrag. Bumbich
Odmah otkriti ko. je. pilot. i vlasnik. pa ih. debelo kazniti, prostaci.
klut
Saopštenje zavoda je stručno i dobro je što će biti preduzete mere. Ali te mere se ne preduzimaju zato što neko već mesecima remeti osetljivu faunu helikopterom, već zato što su mediji izvestili o slučaju. U hiljadama drugih slučajeva uznemiravanja ptica, deponovanja đubreta, remećenja javnog reda i mira bukom, divlje gradnje, ne radi se apsolutno ništa. Iako su inspekcije i službe dužne na osnovu svojih ovlašćenja reagovati oni se kriju iza izmišljenog sistema prijava.
Мирко
Ја баш нисам разумео - да ли је овај хеликоптер имао дозволу за лет или није? Ако јесте (а мислим да јесте, јер им је достављен план лета), јасна је одговорност оног ко је такву дозволу издао, а ако није онда је то катастрофа, јер је непозната летилица у ваздушном простору Србије морала бити оборена!
Jedan plus jedan su dva
Kad auto udari pešaka, istraži se i kaže se imenom i prezimenom ko je vozač, ko je nastradali. Normalna porcedura. Ovde nastradale znamo, zašto nadležni ne kažu čiji je helikopter!?

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja