četvrtak, 24.09.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
petak, 21.08.2020. u 22:00 Aleksandra Isakov

„Tatravagonka – Bratstvo” počela proizvodnju vagona

Slovačka firma je od 2011. godine do danas u subotički pogon investirala 13,5 miliona evra, u novu proizvodnu liniju biće uloženo još tri miliona evra
Рад на првим вагонима-цистернама (Фо­тографије Та­тра­ва­гон­ка – Брат­ство)

Subotica – „Tatravagonka – Bratstvo” započinje proizvodnju novih vagona. Iz fabrike će od oktobra svaki dan na šine izlaziti novi vagon-cisterna.  U dvorištu firme trenutno se gradi proizvodna hala i sa njenim završetkom i postavljanjem savremene opreme i tehnologije, početkom naredne godine, udvostručiće proizvodnju. Plan je da svakog meseca iz Subotice na evropske koloseke krene 40 novih šinskih vozila.

Nakon dugog niza godina u kojima je fabrika radila reparaciju, reviziju i rekonstrukciju svih vrsta teretnih šinskih vozila, ovo predstavlja značajnu novinu. Fabrika „Bratstvo” osnovana je 1886. godine u Aleksandrovu, predgrađu Subotice i tokom duge istorije smenjivali su se periodi kada se bavila samo popravkom šinskih vozila sa kratkotrajnim periodima kada su teretni vagoni u potpunosti nosili pečat ove firme. Od kako je jedan od najvećih proizvođača teretnih šinskih vozila „Tatravagonka” iz Slovačke 2011. godine privatizovala subotičko „Bratstvo”, ovo je, moglo bi se reći, prelomni trenutak u daljem razvoju fabrike.

U stvari, radnici i inžinjeri subotičke fabrike već su napravili prvi vagon čija serijska proizvodnja bi trebala da krene od septembra – otkriva za „Politiku” Vladimir Sedlak, direktor „Tatravagonke – Bratstvo”. Uspeh je tim veći što zbog epidemije virusa korona u Suboticu nisu mogli, kako je planirano, da dođu svi stručnjaci iz slovačkog Poprada. „Bilo je mnogo novih situacija, prvi vagon uvek je težak za izradu, međutim uspeli smo sve da uradimo”, kaže Sedlak.

Reč je o vagonu cisterni koji je namenjen za transport naftnih derivata. Projektovao ga je inžinjerski tim „Tatravagonke” u Slovačkoj, i kao i svaki novi vagon prošao je proces sertifikacije i testiranja prototipa. Osim samog vagona i fabrika je morala da dobije sertifikat, te je subotičkoj „Tatravagonki – Bratstvo” od nezavisne holandske ocenjivačke kuće potvrđen sertifikat  za proizvodnju. „Naša matična firma u Popradu jedan je od najvećih proizvođača različitih tipova teretnih šinskih vozila na evropskom tržištu i zbog velikih zahteva kupaca, potrebni su joj dodatni kapaciteti. Odlučeno je da je fabrika u Subotici tehnološki i kadrovski spremna za to da se ovamo preseli deo proizvodnje. U prethodnim godinama dokazali smo se kroz pridržavanje rokova, kvalitetan rad, dobili smo sve potrebne sertifikate i obezbedili tehnologiju koja nam dozvoljava da to radimo”, kaže Sedlak koji je sedam godina direktor ćerke firme „Tatravagonke” u Subotici.

Od 2011. godine do danas „Tatravagonka” je u pogone u Subotici uložila ukupno 13,5 miliona evra. U izgradnju i opremanje nove hale od 3.600 kvadratnih metara gde će proizvoditi gotove vagone cisterne uloženo je oko pet miliona evra. Sedlak kaže da je to ulaganje koje će doneti sigurnost u poslovanju. Izgradnja novih vagona obezbeđuje uposlenost za najmanje naredne dve godine.  Imaju već zaključen ugovor sa kupcima iz zapadne Evrope kojima će do 2022. godine isporučivati cisterne.

„Nasuprot tome, posao revizije, rekonstrukcije i reparacije šinskih vozila je cikličan, i zavisi od situacije na tržištu”, kaže Sedlak. Mada fabrika tokom vanrednog stanja i sadašnje epidemije korona virusom ni jedan dan nije stala sa radom, niti se razmišljalo o otpuštanju nekog od 500 radnika, problemi nisu bili mali.

Novi vagoni na šinama

„ Imali smo situaciju da smo za nemačku železnicu, koja nam je odličan klijent, rekonstruisali 250 vagona, što je posao vredan devet miliona evra, ali  za vreme epidemije imali smo problema da realizujemo projekat.  Deo tih vagona je bio završen, ali strani kontrolor nije mogao da dođe kod nas da pregleda vagone. Mi nismo mogli da transportujemo vagone i finalizujemo posao”, priča Sedlak. Takve situacije pretile su da ugroze finansijsku likvidnost preduzeća. Sagovornik „Politike” veli da im je  podrška srpske države pomogla da ostanu „na točkovima”. „Dosta nam je značila pomoć države, odlaganje plaćanja poreza i doprinosa, kao i pomoć u isplati minimalne zarade. Bez toga imali bi velike probleme”, kaže Sedlak.

„Tatravagonka – Bratstvo” uvek je u potrazi za dobrim variocima, kao jednim od bazičnih poslova u radu sa šinskim vozilima, a sa izgradnjom novog pogona otvorili su konkurs za prijem novih 80 radnika i inžinjera mašinske struke, a imaju i dobru saradnju sa tehničkom srednjom školom čiji učenici ovde ispunjavaju deo dualnog obrazovanja.

Vladimir Sedlak kaže da je u početku plan bio da fabrika „Tatravagonka – Bratstvo” bude angažovana na reviziji šinskih vozila u regionu, međutim, pokazalo se da je subotička firma sposobna za veće poslove. Prvi su u Srbiji imali sertifikat za reviziju šinskih vozila privatnih prevoznika u zapadnoj Evropi, a sada te poslove rade za vagone državnih i privatnih prevoznika iz Češke, Slovačke, Francuske, Nemačke, Mađarske, Luxemburga i drugih zemalja.

Komentari7
842ba
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Архангел
Браво
Милојко Маљковић
Искрене честитке.
Соколе Иваноски
Фирма Братство где сам у лето далеке 1972 као инжењер био на обуку за ремонт вагона. Одонда па до пре неку годину сам се бавио железницом, односно радио за железницу или на железници.
Pedja
Bravo! Svaka cast! Prava i prelepa vest u moru senzacionalistickih gluposti
Dejan K.
Bravo! samo hrabro
Milomir
@Stari Begradjanin, Da nemate i osnivacima odn. njihovim potomcima nesto da kazete u vezi toga kako ste vi "znali" da nacionalizujete (otmete) tudje 1945?
Stari Beograđanin
Bravo, kada niste znali da radite za sebe u okviru nekada čuvene firme, ali i zbog nakaradnih "promena" zvanih pljačke državnih resursa, rintajte sada za strance. Po cenama rada (po visini plata) koje odgovaraju platama u Pakistanu ili u Africi! Zaista -bravo!

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja