utorak, 20.10.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
ponedeljak, 24.08.2020. u 19:00 Dejan Aleksić

Uređenje pešačke zone zavisi od podzemnog grada

Raspisan tender za arheološka istraživanja u široj zoni Knez Mihailove. – Posle ovoga definitivno će se znati gde će se u centru graditi podzemna garaža i kako će se preurediti potez od Vasine do Uzun Mirkove
(Фото ГО Стари град)

Da li će podzemna garaža biti građena kod Studentskog trga ili ispod sadašnjeg „Staklenca”, kao i kako će biti uređena buduća pešačka zona od Vasine do Uzun Mirkove, definitivno će se znati posle istraživanja koje će arheolozi i drugi stručnjaci započeti za nekoliko meseci na Studentskom trgu. Grad je raspisao tender za arheološka istraživanja na području šire zone Knez Mihailove. Ponude za ovaj posao dostavljaju se do 16. septembra.

Kako saznajemo, nadležni u gradu održali su sastanak na kome se razmatralo kada bi najbolje bilo da počnu ova istraživanja – da li u oktobru ove ili u martu naredne godine. Ako odluka padne da to bude ova jesen, kako nam je nezvanično rečeno, istraživanja će trajati oko sedam meseci jer se računa da će oko mesec dana u tom periodu sigurno biti snega. A ukoliko počnu u martu, očekuje se da će taj posao trajati šest meseci.

Odgovore na ovu temu ni posle tri dana čekanja nismo dobili od Direkcije za građevinsko zemljište, ali kako stoji u konkursnoj dokumentaciji, kada radovi budu krenuli, arheološki iskopi moraće da se pozicioniraju na prostoru kolovoza na Studentskom trgu ispred zgrada od broja 1 do broja 13 i na mestu okretnice trolejbusa u maksimalnoj dužini od 120 metara (imajući u vidu postojeće instalacije).

– Potrebno je obezbediti nesmetano odvijanje gradskog saobraćaja u krajnjem delu trga prema Vasinoj ulici (deo kod KFC restorana). Takođe, potrebno je obezbediti pešački pristup svim objektima duž predmetnog poteza. Pre postavljanja arheoloških iskopa (sondi) treba ukloniti asfaltne slojeve na mestima gde su predviđene sonde, što je obaveza naručioca. Arheološki iskop trebalo bi da se obavi ručnim alatom – kramp, ašov, lopata, budak i motika. Tamo gde su očuvani nivoi antičkih podova treba zaustaviti dalja istraživanja, s ciljem buduće prezentacije lokaliteta na istim kotama. Mašinski iskop koristiti samo prilikom uklanjanja površinskih slojeva – ukazuje se u dokumentaciji.

Kako se dodaje, posle okončanih arheoloških istraživanja potrebno je naučno da se obrade i analiziraju nalazi, a nakon toga i da se sačini izveštaj.

Posle arheoloških iskopavanja, iskopi i svi arhitektonski ostaci biće pokriveni paropropusnom folijom i slojem peska debljine 0,3 metra, nakon čega će iskopi biti privremeno zatrpani.

Kako za naš list navodi gradski urbanista Marko Stojčić, ova arheološka istraživanja radiće se ne zbog gradnje najavljene podzemne garaže u centu, već zbog samih istraživanja, odnosno njihovog značaja.

– To dugujemo i arheološkoj struci i građanima. Razgovarali smo sa arheolozima i očekujemo da će u toku ovog istraživanja na tom mestu biti pronađeni vredni ostaci antičkog Singidunuma. Ako rezultati iskopavanja i istraživanja budu pokazali to što očekujemo, jasno je da će ti vredni nalazi biti predstavljeni i zaštićeni na adekvatan način, u vidu svojevrsne vredne kulturno-istorijske trajne postavke – navodi Stojčić i dodaje da će svakako posle ovih istraživanja precizno znati i kako će biti uređena buduća pešačka zona od Vasine do Uzun Mirkove.

– Ponavljam, istraživanja će se raditi zbog samog značaja tih arheoloških istraživanja, a ne zbog podzemne garaže. Jer novac smo svakako namenski izdvojili za sama ta istraživanja koja su veoma važna. A kada je reč o garaži – ako, kako očekujemo, nađemo vredne ostatke u zoni Studentskog trga, jasno je da će se garaža raditi na prostoru ispod „Staklenca” – napominje Stojčić.

Kako ukazuje, ono što se takođe zna je da će u centru ostati trolejbusi, ali oni više neće okretati na Studentskom trgu, već će skretati kod Akademskog parka.

Uslovi za ponuđača

Među uslovima koje će ponuđač, koji bude dao najpovoljniju ponudu, morati da ispuni jeste i to da je u prethodne tri godine pre objavljivanja poziva za podnošenje ponuda realizovao usluge arheoloških iskopavanja i istraživanja u vrednosti od ukupno 125.000.000 dinara bez PDV-a i da ima bar 36 dobijenih dozvola za arheološka iskopavanja i istraživanja (koje je izdalo Ministarstvo kulture i informisanja). Među uslovima je i to da ponuđač ima najmanje dva doktora nauka arheologije, ali da ima inženjera sa odgovarajućim licencama, kao i minimum pet diplomiranih arheologa.

Komentari6
1c960
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Kopernik
Istraživanje lokaliteta velike pijace odn studentskog trga moralo bi trajati nekoliko godina jer to je prvorazredni komad zemlji i praktično nedirnut. Prilikom gradnje Rajićeva bio je veliki skandal kada se tek naknadno ispostavilo da je kružna okretnica zapravo pratila putanju rimske kružne ulice i da je sledstveno položaj građevine promašen. Takodje, potrebe metroa moraju imati prednost u odnosu na garaže. Sumnjam da ima kapaciteta u trenutnoj upravi.
SrbaD
Vise ima smisla metro i strateške garaze van centra. Jer garazama ne smanjujete guzve, naprotiv, zovete vise vozila u centar. Isto tako cemu opsednutost podzemnim garazama, kopajte metro vise!
Ne kočimo kao BG Gondolu ali--
Ako se nađe nešto zaista bitno, možda treba primeniti bugarska iskustva sa nihovom podzemnom "Serdikom " u centru Sofije . Da ne bude kao sa onim hrastom koji je nikao za vreme despota Durađa Brankovića i pada Bosne pod Otomane koga je projektant "nanišao " na trasi autoputa i ne izlazeći iz biroa na predmetni teren .Ili još interesantnije sa (pored) neizmeštenim(?!) virećim temeljima neke vrlo stare crkve na trasi koridoru X .
jug
I idemo,ponovo raskopan centar! Zasto se ovo nije radilo ranije kada su sredjivali taj deo grada? Unistise ovaj narod.
fensi denser
Dobar znak? Potiskuju građevinsku mafiju? E tako treba da čitaju i shvataju vesti dobri i uzorni građani! Odličan pet, sedi dole.
Zorka Papadopolos
Vlast potiskuje gradjevinsku mafiju, jer gradjani sve otvorenije pokazuju nezadovoljstvo. Dobar znak

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja