Avio-saobraćaj je jedna od oblasti koja zbog pandemije virusa korona trpi najviše negativnih posledica. Otud je prvo pitanje koje smo postavili Petru Vojinoviću (37), vazduhoplovnom analitičaru, pokretaču i glavnom i odgovornom uredniku portala „Tango siks” – kada će saobraćajna situacija „u oblacima” da se normalizuje.
– Civilni avio-saobraćaj je smanjen usled potpunog kolapsa potražnje uzrokovane pandemijom. Avio-kompanije i proizvođači aviona su saglasni da će se broj putnika iz 2019. vratiti tek za dve do tri godine. Pod teorijskom pretpostavkom da se nađe vakcina, putovanje vazduhom će se nakon toga brzo vratiti u normalne okvire. Ljudi moraju da putuju avionom i ta grana industrije će se prilagoditi. Nažalost, dok se to ne desi možemo da očekujemo da će doći i otpuštanja jednog broja zaposlenih u ovoj oblasti –objašnjava Petar kome „vreme otkazanih letova” ne remeti mnogo svakodnevni radni ritam.

Aktuelne i vojne teme
Aktivnosti u srpskoj i regionalnoj vazduhoplovnoj industriji nisu skroz zamrle pa, dodaje, ni on ni saradnici portala ne sede skrštenih ruku.
– Osim civilnog dela vazduhoplovne industrije, pokrivamo podjednako vojne teme, te uvek ima sadržaja koje treba preneti, staviti u kontekst i analizirati – dodaje naš sagovornik.
Neobičnog, ali zvučnog imena, visoko na listama najčitanijih, respektabilnih, specijalizovanih portala, Tango siks je nastao kao lični blog početkom 2000-ih. Teško da je u tom trenutku Petar razmišljao da će bezmalo dve decenije kasnije mladalački entuzijazam prerasti i postati njegova kancelarija.
Interesovanje za avijaciju nesvesno je „pokupio” od oca koji je radio kao pilot u nacionalnoj avio-kompaniji. Kasnije, kako kaže, zahvaljujući internetu, čestim odlascima na aerodrome i letelišta učvrstio je tu želju. Kao svaki dečak koji je makar jednom poželo da kada poraste bude pilot, stasavajući, otkrivao je druga interesovanja, pomišljao da se bavi drugim pozivima.
– Zato sam odustao od želje da se bavim isključivo jednom profesijom, koliko god je ona lepa. Previše toga ima zanimljivog. Tada nisam mogao da pretpostavim da dolazi vreme u kome više niko od nas neće imati jednu profesiju. Zato je bolje da svi već sada odustanemo od tog koncepta – smatra Petar Vojinović. Kroz formalno obrazovanje stekao je diplomu više škole poslovnog usmerenja.

Prve objave, napisane u formi bloga tokom 2003. i 2004. godine, nažalost nisu sačuvane, baš kao ni tadašnji domen. Dodaje, ne žali baš zbog toga, jer danas kao stručnjak i profesionalac ne bi dao sebi prelaznu ocenu.
– Najranijih verzija se u potpunosti sramim, jer je u pitanju bilo amatersko istraživanje forme za koju nisam bio kvalifikovan. Mada, to nije ni trebalo da bude novinarstvo, ali naravno moglo je da bude pametnije.
Nisu postojale društvene mreže i blog je bio izuzetno popularan obrazac na internetu. Petar je pokazao i hrabrost da piše o tome šta se dešava u domaćem vazduhoplovstvu.
– Pametan izbor je bio originalni sadržaj: pokazalo se da to donosi interesovanje i čitanost – priseća se.
Uz konstataciju da je bio mlad, kao svaki početnik ne previše racionalan, s viškom samopouzdanja i manjkom realne spoznaje, od tada nije promenio još jedno uverenje:
– Apsolutno nijedna forma medijskog sadržaja nema vrednost, tj. ne može da se isplati.
To ga, međutim, nije obeshrabrivalo.
Osim informacija, pojedine objavljene pre tradicionalnih medija, portal je postao organizator tri najveće vazduhoplovne konferencije u ovom delu Evrope –SEAS ( Southeast Europe Aviation Summit). Dva puta zaredom, 2018. i 2019, više stotina učesnika iz avio-kompanija, uprava aerodroma i proizvođača avio-opreme dolazilo je u Beograd i razmatralo mnogobrojne teme.
Ovogodišnja treća vazduhoplovna konferencija, zakazana za mart, morala je da bude odložena zbog pandemije. Tango siks se bavi i izdavaštvom. Petar je predavač na konferencijama, gde je u fokusu avio-industrija, internet-preduzetništvo... Kolege iz informativnih redakcija klasičnih medija računaju na njegove stručne opservacije iz ugla ekonomije, bezbednosti, nažalost i nesreća kada god se analiziraju vesti iz vazduhoplovstva.
Od iskustva stečenog na brojnim sajmovima i svetskim promocijama, kojima je prisustvovao, priznaje da mu je teško da izdvoji neko konkretno. – Godinama idem na najveće globalne sajmove i svaki je spektakularan, interesantan na svoj način. Na njima se bukvalno čitava vazduhoplovna industrija nađe u jednom gradu, na sedam dana.

Najveći skupovi su oni u Dubaiju, Londonu i Parizu. Podjednako uživa na svakom.
Ipak, prisetio se „epizode” kada je sa novinarkom iz „Tango siks” radio reportažu u inostranstvu o novom modelu aviona. – Koleginici sam pre leta rekao da godinama nisam leteo, a pilotu-domaćinu suprotno. Sve troje smo bili u avionu i malo je reći koliko je ona bila prestravljena i zabrinuta da li ćemo preživeti. Sve se na kraju dobro završilo – kaže novinar i vlasnik dozvola za sportskog i privatnog pilota i za upravljanje jedrilicom.
Nema predaha, ali ni hobija
Vremena za predah nema, pa ni u danima korone.
Sprema nove teme i na pitanje ako je nekom avijacija posao, šta može da bude hobi, odgovara da je sve čime se bavi zapravo osmislio da bi konstantno bio u tome. – Ne razmišljam da mi je to posao. Avijaciju odavno ne doživljavam kao profesiju, već kao način života. Za hobi nemam ni želje, ni vremena. Jer, ni za tri života ne bih stigao da istražim šta je sve moguće raditi iz ugla sadržaja ili biznisa u oblasti vazduhoplovne industrije.
Kako je nastao brend
„Tango siks” ne znači apsolutno ništa. – Kao pobornik teorije brendinga želeo sam da osmislim naziv koji nema značenje, ali koji će se dugogodišnjom aktivnošću pozicionirati i postati brend. Kao reč na Guglu zvuči smešno, ali je zbog onog što predstavlja postala deo rečnika. Reč tango tj. „T” je oznaka za fonetsku azbuku koja se koristi u avijaciji i dodat je broj šest da bi sve bilo originalno, moćno, vazduhoplovno i seksi. Sada je sinonim za najčitaniji, najuticajniji i najinteresantniji vazduhoplovni medij u regionu.