utorak, 01.12.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
subota, 29.08.2020. u 20:00 Aleksandar Bojović
INTERVJU: ZORAN PAŠALIĆ, zaštitnik građana

Korona uvećala broj pritužbi

Suština svakog problema najbolje se može saznati u direktnom razgovoru, dok pisana komunikacija često ne može da osvetli problem, kaže ombudsman
(Фото Н. Неговановић)

U Novom Kozjaku kod Alibunara šestoro dece živi bez roditelja. Majka ih je napustila, otac je u zatvoru. Deca imaju od tri do 16 godina i sami se u trošnoj kući brinu jedni o drugima. Kada se ova vest pojavila u medijima, mnogi građani su se javili kako bi toj deci pružili pomoć. Oglasio se i Zoran Pašalić, zaštitnik građana. Ombudsman je u ovom slučaju utvrdio da su svi nadležni organi načinili propuste u radu usled čega deci nije pružena adekvatna i blagovremena zaštita prava, zbog čega su mališani na očigled svih državnih organa i ustanova bili prepuštena sama sebi. Zaštitnik građana je konstatovao i da je sveukupno (ne)postupanje nadležnih bilo nepravilno, a da su utvrđeni propusti svih državnih organa doveli do toga da život i bezbednost dece budu ugroženi, kao i da dvoje mališana ne završi osnovnu školu u 21. veku, što je uticalo na njihovu budućnost.

Zoran Pašalić je više od tri godine zaštitnik građana Srbije. Od kada je na toj funkciji razgovarao je sa više hiljada građana koji su se žalili na različite probleme. U intervjuu za „Politiku” otkriva da mu pojedine institucije ne odgovaraju u zakonom predviđenom roku i da se tokom korone broj građana koji su tražili pomoć ombudsmana – uvećao.

Da li građani Srbije prepoznaju instituciju zaštitnika građana? Da li ljudi znaju kako da vam se obrate?

Oni sve više prepoznaju instituciju ombudsmana kao instancu koja može da im pomogne da reše određene važne životne probleme. Međutim, to prepoznavanje ide polako jer se ova institucija pre mog dolaska nije mnogo trudila da objasni građanima šta sve može za njih da uradi, ali ni gde njene nadležnosti prestaju. To pokušavam da ispravim od dolaska na ovu funkciju pa sam uveo praksu „otvorenih vrata” gde sam u direktnim kontaktima pričao sa više hiljada građana iz cele Srbije. Suština svakog pojedinačnog problema najbolje se može saznati u razgovoru sa građanima, dok pisana komunikacija često može da ne osvetli eventualni problem sa prave strane.

Da li se tokom pandemije virusa korona povećao broj građana koji su tražili vašu pomoć?

Višestruko se uvećao, a samim tim i poverenje koje građani imaju u ovu instituciju. To najbolje pokazuje jedno istraživanje nevladinih organizacija gde se navodi da su tokom vanrednog stanja građani Srbije imali najviše poverenja u zaštitnika građana, ali i veliki broj poruka i pisama zahvalnosti koje i dalje dobijamo gotovo svakodnevno.

Na šta su se građani najviše žalili tokom korone?

Na mere ograničenja kretanja, koje su u početku stvorile velike probleme deci sa autizmom i njihovim roditeljima, a nakon našeg obraćanja Vladi Srbije omogućeno im je nesmetano kretanje. Problem je nastao i oko dobijanja dozvola radi viđanja roditelja sa detetom sa kojim ne žive što smo rešili direktnom saradnjom sa lokalnim samoupravama i Ministarstvom za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja. Pomogli smo i oko toga da se zabrana kretanja ne odnosi na osobe koje napuštaju stanove i kuće zbog zaštite od nasilja u porodici, povratka naših građana iz inostranstva u Srbiju na početku izbijanja epidemije. Imali smo brojne terenske posete, ali smo često, zbog hitnosti situacije, telefonskim putem rešavali probleme kako bi građani što pre mogli da ostvare neko svoje pravo.

Od kojih institucija tokom kontrole najčešće tražite izveštaje? Da li ste imali iskustvo da neka od njih neće da sarađuje sa zaštitnikom građana?

Problemi građana, kako sam primetio, najčešće se svode na ekonomska pitanja koja zadiru u resor mnogih ministarstava. Kada je reč o najmanjoj spremnosti na saradnju, to se pre svega odnosi na lokalnu samoupravu koja često ne ume da sagleda sistemske probleme već gleda samo lokalni problem i kako da ga reši. Ipak, ne može se izdvojiti nijedan organ uprave koji više sarađuje od drugog jer sve zavisi od slučaja do slučaja. Zbog toga je posao ombudsmana da stalnim aktivnostima ispravlja nedostatke i probleme.

Kako ocenjujete saradnju sa Ministarstvom unutrašnjih poslova Srbije? Da li vam u predviđenom roku iz MUP-a dostavljaju izveštaje?

Kada je reč o upravnim poslovima, saradnju sa Ministarstvom unutrašnjih poslova Srbije mogu da ocenim kao dobru. Ovo ministarstvo pokazalo se kao jedna od najodgovornijih državnih institucija što se tiče postupanja po zahtevima i preporukama zaštitnika građana. U pogledu zahteva za izjašnjenje povodom pojedinih slučajeva koji su izazvali posebnu pažnju javnosti često se dešava da ne odgovore u zakonom predviđenom roku i zbog toga nam usporavaju ceo postupak. U budućnosti ćemo se truditi da taj nivo saradnje pospešimo.

Komentari1
34b3d
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Gradjanin ovdasnji
Utvrdjeno je, dakle, da su ucinjeni propusti, da mnogi nisu radili svoj posao, da su zakoni krseni. Hoce li neko ici u zatvor?izgubiti pisao? Odgovarati disciplinski? Biti ukoren? Odgovor na sva ova pitanja je NE.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja