utorak, 20.10.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
ponedeljak, 31.08.2020. u 20:15 Biljana Lijeskić
INTERVJU: Ivet Gonzales Rodrigez, primabalerina i pedagog

Želim da doprinesem razvoju baleta u Srbiji

Kubanska tehnika je razvila neverovatnu mentalnu sigurnost kod igrača, tako da kada ih gledate, mislite da su rođeni sa svim darovima ovog sveta, kaže umetnica iz Havane
Ивет Гонзалес Родригез: На Куби се балет доживљава као веома мушка и мужевна професија (Фото: НФИ)

Raditi u uslovima pandemije je teško. Tako je u celom svetu, međutim potrebno je ovo vreme prihvatiti kao izazov, a ne kao muku, kaže Ivet Gonzales Rodrigez, nekadašnja primabalerina Nacionalnog baleta Kube, koja je igrala u vreme kada je ovu kompaniju vodila Alisija Alonso, zaslužna za to da igrači sa ovog podneblja budu cenjeni u svetu. Naša sagovornica je sada pedagog i balet majstor i već drugu sezonu zaredom predaje u Nacionalnoj fondaciji za igru (NFI) u Beogradu. Upravo sada, do kraja avgusta radi sa talentima na letnjem baletskom kursu koji se održava u prostorijama NFI, a onda sledi nova školska godina. Ivet Gonzales Rodrigez ima u sebi blagost, veliku ljubav prema umetnosti i dragoceno iskustvo. Njeni pedagozi bili su značajni umetnici kao što su Alisija i Fernando Alonso, Žozefina Mendez, Mirta Pija, Loipa Arauho, Aurora Boš i Hose Pares. Od 2005. godine, radila je kao menadžer scene na domaćim i međunarodnim turnejama Nacionalnog baleta Kube, priređujući redovne vežbe i probe. Bila je balet majstor u Nacionalnom baletu Perua, držala je majstorske časove na Univerzitetu Brampton, u nacionalnoj baletskoj školi u Ontariju, Kompaniji Džordža Bruna i Nacionalnoj kompaniji Toronta.

Koje su prednosti letnjih baletskih kurseva, a ova 2020. donela vam je još više izazova u načinu rada, kakvi su utisci o časovima sa mladima na ovakav način?

Osnovni ciljevi letnjih baletskih kurseva su da igrači otkriju drugačije tehnike i stilove u odnosu na one na koje su navikli, da komuniciraju sa decom iz drugih škola i usvajaju nova znanja, važna za njihovo napredovanje. Oni uče da brzo prihvataju vežbe i korekcije, kako bi u jednom trenutku mogli da se oslobode i pripreme za audicije ili rad sa koreografima. Stvarati u ovim uslovima je teško, ali ako postoji disciplina i odgovornost, može se uvek i svuda napredovati. Na ovom seminaru je mnogo dece iz drugih škola, naravno tu su i učenici Baletske škole Nacionalne fondacije za igru. Svi su motivisani, nasmejani i disciplinovani. Važno je stvoriti dobru atmosferu između pedagoga i učenika. Bez toga nema napretka.

Po čemu je specifičan i prepoznatljiv balet na Kubi, i koje predstave vašeg Nacionalnog baleta smatrate najuspešnijim?

Na Kubi sam imala dugu i uspešnu karijeru, ali ona se još nije završila. Tek očekujem da se dogode najbolje stvari. Naši veliki pedagozi su nas uvek učili da dobra karijera nema kraj. Ako ste u ovom poslu uspešni, onda imate obavezu da svoje znanje delite. Naša, kubanska škola je relativno mlada kada se uporedi sa francuskom ili italijanskom, a osnovali su je veliki pedagozi Fernando, Alberto i Alisija Alonso. Oni su sami bili učenici sjajnih pedagoga, a onda uzeli u obzir sva evropska iskustva i sva naučna, odnosno medicinska otkrića svog vremena. Tako su stvorili posebnu, jaku tehniku, i prilagodili je kubanskim telima i mogućnostima. Kubanska baletska tehnika je razvila neverovatnu mentalnu sigurnost kod igrača, tako da kada ih gledate, mislite da su rođeni sa svim darovima ovog sveta, pa sa lakoćom iznesu najteže deonice klasičnog repertoara. Kubanski igrači žive za igru i za scenu. Ne postoji ništa važnije od toga. Naši pedagozi oduvek razvijaju estetiku izuzetno ženstvenih žena i veoma muževnih muškaraca. To je obeležje kubanske igre. Moji veliki pedagozi Alisija i Fernando Alonso su me pre svega naučili da volim ovu tešku, ali prelepu karijeru, oni su na mene preneli svoje kompletno znanje o umetnosti uopšte, ne samo o baletu. Jer tek poznavanje svih umetnosti, čini kompletnim jednog umetnika. Obogatili su moj život. Repertoar Nacionalnog baleta Kube je veoma širok, ali su naši klasični i romantični baleti ono po čemu smo najpoznatiji u velikom svetu umetničke igre.

Sada posle dve godine rada u Beogradu kakvo mišljenje imate o srpskoj baletskoj sceni?

Balet je zahtevna umetnost, i ja sam izuzetno zahtevna prema sebi i drugima u ovom poslu. Zato ne umem da odgovorim na ovo pitanje. Za dobar balet potrebno je mnogo znanja, rada i energije. Scena je najlepše, ali najsurovije mesto. Kao igračica, nastupala sam u Jugoslaviji. I, sećam se vrlo dobro da je Jugoslavija imala nekoliko uspešnih baletskih kompanija. Kada je reč o učenicima, primećujem da postoji manjak motivacije u radu sa decom, naročito sa dečacima, što je sasvim suprotno u odnosu na moju zemlju. Na Kubi oduvek ima više dečaka nego devojčica u baletskoj školi, jer se balet doživljava kao veoma muška i muževna profesija. Naši veliki pedagozi su uvek smatrali da je za Nacionalni balet Kube najvažnija dobra škola. Kada imate školu koja razvija ljubav i disciplinu, ali i tehniku igrača, onda imate i profesionalce koji mogu da igraju ili upravljaju trupom. Uostalom, rezultat su jedna od najboljih kompanija u svetu i bezbroj kubanskih igrača koji nose repertoar najčuvenijih američkih i evropskih baletskih trupa.

Poslednjih dana avgusta Nacionalna fondacija za igru imaće audiciju za novu školsku godinu, a biće dodeljeno i deset stipendija, kakvi su vaši pedagoški ciljevi?

Nastaviću da deci nesebično prenosim znanje koja sam i sama usvojila u mladosti. Želim da doprinesem razvoju baleta u Srbiji, da pomognem u samom obrazovnom procesu, ali i da pokažem kako se u ovoj profesiji do visokih ciljeva stiže poštovanjem, radom i disciplinom. Ponosna sam na svoje nasleđe, i želim da i oni jednog dana budu ponosni na vreme koje smo proveli zajedno u sali. To vreme predstavlja ogromnu odgovornost, jer je vreme nešto najdragocenije što imamo. Na nama je kako ćemo ga potrošiti. Ovom prilikom želim da pozovem devojčice, a naročito dečake da dođu na audiciju, 27. avgusta. Balet može da promeni njihov život!

Komentari2
5747d
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Bubili
A mi nemamo stručnjake?
SANDRA
Hvala vam, balet je plemenita umetnost.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja