subota, 31.10.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
utorak, 01.09.2020. u 13:50

Kontrola letenja Srbije i Crne Gore u minusu 43 miliona evra zbog koronavirusa

(Фото Д. Јевремовић)

Kao posledica velikog pada vazdušnog saobraćaja ukupni projektovani pad prihoda Kontrole letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA) za ovu godinu je 43 miliona evra, što predstavlja pad od 48 odsto u odnosu na planirani iznos u prvobitnom finansijskom planu za ovu godinu.

To je bio razlog za vanrednu izmenu finansijskog plana. Vlada Crne Gore se prošle sedmice upoznala sa izmenom finansijskog plana Kontrole letenja za 2020. godinu i dala saglasnost na plan koji sadrži nove podatke o smanjenju prihoda usled restrikcije avio-saobraćaja zbog pandemije koronavirusa.

– Od početka marta do kraja juna, broj letova na nivou Evrope je zabeležio pad od oko 75 odsto, a u prostoru nadležnosti Kontrole letenja taj pad je iznosio 80 odsto. U narednim mesecima se očekuje određeni oporavak, koji je kvantifikovan kroz grube projekcije Evrokontrola, na osnovu kojih se očekuje da će broj letova u 2020. godini u vazdušnom prostoru u nadležnosti SMATSA beležiti pad od oko 50 odsto u odnosu na prethodnu godinu – navodi se u izmenjenom finansijskom planu ovog preduzeća.

U ovom dokumentu se navodi da nakon izbijanja pandemije virusa kovid 19, vazdušni saobraćaj u Evropi i svetu beleži izraziti pad, a očekivanja i prognoze u vezi sa normalizacijom saobraćajnih tokova su i dalje vrlo neizvesne.
- Osim toga, zbog izrazito visoke mogućnosti prenosa virusa, mnogi aerodromi u svetu, uključujući i aerodrome u Srbiji i Crnoj Gori su prestali da pružaju usluge komercijalnim letovima u periodu od 19. marta do 18. maja. Ovaj drastičan pad saobraćaja i zatvaranje aerodroma je imao ogroman uticaj na pogoršanje likvidnosti kompanije SMATSA – kaže se u izmenjenom planu.
U dokumentu se ističe da je ovaj drastičan pad saobraćaja i zatvaranje aerodroma imao ogroman uticaj na pogoršanje likvidnosti Kontrole letenja.

- Pored smanjenja prihoda po osnovu pada saobraćaja, SMATSA se dodatno suočava i sa problemom naplate fakturisanih usluga imajući u vidu (ne)mogućnost avio-prevoznika da blagovremeno i redovno izmiruju svoje obaveze u odnosu na pružene usluge – dodaje se u dokumentu, prenosi Pobjeda.

Navodi se da se Međunarodno udruženje avio-prevoznika (IATA – International Air Transport Association) obratilo Evrokontrolu sa zahtevom o suspenziji plaćanja obaveza koje dospevaju po osnovu pruženih usluga u vazdušnoj plovidbi, u periodu trajanja krize izazvane koronavirusom.

Na osnovu navedenog, plaćanje za letove realizovane u februaru odlaže se za novembar ove godine, dok se plaćanja za letove realizovane u martu, aprilu i maju, odlažu za narednu godinu.

- Kao posledica navedene odluke, trenutna kalkulacija smanjenja novčanog priliva kompanije SMATSA po osnovu prihoda od putnih usluga u odnosu na planirani prihod od putnih naknada u finansijskom planu za 2020. godinu,

iznosi oko 36 miliona evra, što predstavlja pad od oko 49 odsto u odnosu na usvojeni finansijski plan za ovu godinu, dok je ukupni projektovani pad prihoda koji uključuje i pad prihoda po osnovu terminalnih usluga 43 miliona eura, što predstavlja pad od 48 odsto u odnosu na planirani iznos u finansijskom planu za ovu godinu – saopšteno je u dokumentu.

Navodi se da, s druge strane, u strukturi troškova preduzeća SMATSA dominiraju (sa preko 85 odsto) troškovi koji nisu u direktnoj korelaciji sa obimom saobraćaja, a uključuju zarade zaposlenih, troškove tekućeg održavanja sistema, obavezna osiguranja, zakupe državne imovine kao i troškove kamata.

- Ovi troškovi su fiksni i obračunavaju se po ugovorenim iznosima i u najvećoj meri ne zavise od obima aktivnosti i saobraćaja. Pomenute troškove nije moguće ukinuti niti značajno smanjiti u kratkom roku, već je samo moguće odložiti njihovo plaćanje, tako da sve navedeno predstavlja jak pritisak na likvidnost preduzeća SMATSA – ističe se u dokumentu.

Preduzete mere pre svega uključuju smanjivanje troškova poslovanja i investicionog ulaganja kao i obezbeđivanje dodatnih kreditnih sredstava

za potrebe očuvanja tekuće likvidnosti – kaže se u izmenjenom planu. Precizirano je da su konkretno troškovi materijala umanjeni za gotovo 40 odsto, troškovi proizvodnih usluga za 45 odsto, dok su

nematerijalni troškovi smanjeni za 35 odsto, u odnosu na prvobitni plan.

– Mere podrazumevaju i odlaganje realizacije i potpuno ukidanje investicionih projekata koji nisu od vitalnog značaja za funkcionisanje preduzeća tako da je ukupan fond za investicije umanjen za 57 odsto u odnosu na prvobitno usvojen finansijski plan – navodi se u dokumentu.

Ističe se da je takođe značajno smanjenje troškova postignuto i na poziciji troškovi zarada, naknada zarada i ostali lični rashodi i to za sedam odsto.

 

Komentari7
db9d3
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

komentar
Prelet naseg neba odredjuje Eurokontrol i diktira vrlo visoke plate zaposlenima !!?? To nije logicno da samo srecnici koji tu rade, namesteni po vezi naravno, uzivaju povoljnosti preleta naseg neba ! I odmah ste se zabrinuli za njihov gubitak kao da su jedini ,,ugrozeni,, ! Mnogo, mnogo ciscenja i uravnotezenja treba uraditi !
Holokop
Jasno je zasto ima manje prihoda, ali nije jasno zasto su u manjku. Bice zbog teniskih terena, novih zgrada? Prenaduvanih plata daleko iznad obaveznog minimuma za tu struku?
Објесна мувис
Шта вас спречава да користите матерњи српски језик у складу са правилима и духом језика? Не може да се каже да је у минусу неко ко убира харач за сваки прелет преко "себе", уколико је убрао мање харача, јер се смањио број прелета. Осим тога, појам финасијског плана у овом случају јесте бесмислен (иако бирократски наметнут), јер ова државна агенција нема никакве инвестиције "у небо" над Србијим и над Црном Гором, тако да нема реалне потребе да финасијски планира добит - колико убере, убере.
Уа политичари
Ово је приватна фирма. Смањили су све трошкове сем плата запослених и руководства. Директори тамо имају по милион долара високу зараду!!! Ово је једна од тековина демоНкратије коју смо добил 5 окробра. Што се мене тиче, треба их укинути и основати фирму која је под надлежношћу ове државе. Заједница Србије и Црне Горе не постоји "сто" година али ова организација постоји. Укинути!!!
vitabrevis
Zašto zajednička kontrola leta? Oli zbog Pera???

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja