petak, 22.01.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
sreda, 02.09.2020. u 20:00 Marijana Avakumović

Radnici „Fijata” od danas ponovo u halama

Zaposleni nemaju informaciju koliko će dugo raditi, ali trenutno imaju posla, tako da sve zavisi isključivo od tržišta automobilske industrije
(Фото Р. Крстинић)

Proizvodnja u kompaniji „Fijat Krajsler automobili Srbija” FCA u Kragujevcu biće danas nastavljena, a radnici se vraćaju na posao posle plaćenog odsustva i kolektivnih godišnjih odmora. Koliko će radnih dana sastaviti u proizvodnim halama, nije poznato, ali se zna da menadžment fabrike ima odobrenje vlade za plaćeno odsustvo radnika do kraja ovog meseca.

Nebojša Mandarić, zamenik predsednika Samostalnog sindikata FCA, kaže za „Politiku” da su pripreme za početak proizvodnje počele u ponedeljak i da danas prva i druga smena počinju da rade uz poštovanje mera zaštite. To znači da se radnicima pri ulasku u hale meri temperatura, da dobijaju po dve maske, rukavice i dezinfekciono sredstvo za dezinfekciju radnih mesta.

On kaže da se propisana distanca mora poštovati, kako u halama tako i u prostorijama za ručavanje.

Upitan da li se zna koliko dugo će raditi, on kaže da takvu informaciju radnici nemaju, ali napominje da trenutno imaju posla i da sve zavisi isključivo tržišta automobilske industrije.

– Razlog za prekid proizvodnje bio je usklađivanje sa potrebama tržišta, jer mi radimo po porudžbini – kaže Mandarić.

Inače, radnici „Fijata” su, otkada je počela epidemija kovida 19, radili samo dve sedmice. Na plaćenom odsustvu bili su od 16. marta do 7. jula jer je tržište automobila stalo širom Evrope. Najpre je potrošeno 45 zakonom dozvoljenih neradnih dana u jednoj kalendarskoj godini, kada radnici primaju 65 odsto zarade. Potom je menadžment te fabrike početkom maja od Vlade Srbije tražio i dobio saglasnost za dodatnih 80 dana plaćenog odsustva za zaposlene, što ističe krajem septembra.

Poslednjih deset dana jula radnici su proveli na plaćenom odsustvu na koje se nadovezao tronedeljni kolektivni godišnji odmor, a potom je poslednje sedmice avgusta usledilo opet plaćeno odsustvo.

Glavna tržišta na kojima je prodavan „fijat 500 L”, poput Italije, Španije i Francuske, beleže najveći pad tražnje za novim automobilima, koji je prethodnih meseci išao i preko 70 odsto, da bi se posle juna spustio na oko 50 procenata.

„Fijat” je radio sa smanjenim kapacitetom tokom cele ove godine delom zbog virusa korona, koji je žestoko pogodio tržište automobile, a delom i zato što odavno nema tržišta za 500 L. Tržište je zasićeno i mnogo nade polaže se u spajanje „Fijata” i „Pežoa”, jer bi to moglo da iznedri neki novi model.

Ovogodišnja proizvodnja u „Fijatu” će sasvim sigurno biti najmanja još od 2012, kada je obnovljena proizvodnja u kragujevačkim halama.

Prema nekim procenama, u kragujevačkom „Fijatu” je proizvedeno između 15.000 i 20.000 automobila 500 L od početka godine, što je skoro šest puta manje nego 2013, kad je sa montažnih i proizvodnih traka sišlo rekordnih 117.000 vozila.

Zbog kontinuiranog usporavanja izvoza u poslednjih nekoliko godina, kao i značajnog pada tražnje za automobilima u periodu pandemije, „Fijat” više nije među pet naših najvećih izvoznika.

On je sa druge pozicije koju je imao prošle godine skliznuo na šesto mesto. Da bi povratio svoju nekadašnju poziciju broj jedan, koju je dugo držao, potrebno je da dođe do oporavka auto-industrije na svetskom nivou i da se pokrene proizvodnja novog modela.

Da li će i u kolikom novčanom iznosu država 2020. pomoći kragujevačku fabriku, nije poznato. Finansijska injekcija je očekivana budući da ju je vlada, kao manjinski vlasnik, pomagala i ranije kada je mnogo bolje stajala.

Samo prošle godine, prema podacima iz finansijskog izveštaja, „Fijat” je imao prihode od dotacija i subvencija u iznosu od 2,5 milijardi dinara.

Komеntari3
22309
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

miroslav sarcanski
Sustina je u delu clanka "Da li ce i u kolikom novcanom iznosu drzava 2020. pomoci"...Za poreske obveznike je pomoc drzave Fijatu nepoznanica, posto se to stiti kao poslovna tajna. Tako je jos verovatno u nekim drugim ino pogonima, a da ne znamo koliko to kosta. Onda se zvanicnici hvale da ima malo novonezaposlenih, a plate u ovom i slicnim slucajevima idu iz budzeta. To dovodi do neravnopavne utakmice na trzistu, a zvanicnicima i njihovim samohvalospevima tesko da iko moze verovati!
Sima
Drzava se mora opredeliti prema Fiat-u kupovinom tog vozila za svoje potrebe i potrebe javnih preduzeca. Usloviti proizvodjaca da snizi cenu na veliku kolicinu i tako odrzati proizvodnju. Druga mera je podsticaj kupovine electric Fiat vozila i krenuti sa podsticajem proizvodjaca i kupaca.
Божа
Још да драстично смање цене, па евентуално још нешто и да продају.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja