subota, 31.10.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
četvrtak, 03.09.2020. u 13:25

Otkrivena kvantna mreža koju je nemoguće špijunirati

(Фото Пиксабеј)

ZAGREB – Kvantni fizičari s Instituta „Ruđer Bošković” (IRB) iz Hrvatske deo su međunarodnog tima naučnika koji je otkrio i eksperimentalno realizovao kvantnu komunikacijsku mrežu s više korisnika koju nije moguće špijunirati, saopštio je Institut.

Rezultati tog značajnog otkrića, koje predstavlja veliki korak prema potpuno sigurnoj i zaštićenoj mrežnoj komunikaciji, objavljeni su u uglednom naučnom časopisu „Science Advances”.

Uz hrvatske naučnike, prenosi Hina, međunarodni tim istraživača činili su naučnici sa Univerziteta u Bristolu (Velika Britanija) i kolege s Instituta Austrijske akademije nauka, prenosi Tanjug.

„Hrvatski deo tima dao je svoj doprinos istraživanju osmišljavanjem, dizajniranjem i izradom optičkih prijemnika - korisničkog dela komunikacijske opreme u kvantnoj mreži”, objašnjava jedan od autora na radu, naučni saradnik Zavoda za eksperimentalnu fiziku IRB-a Martin Lončarić.

Ključni instrumenti i uređaje za izvođenje eksperimenta izrađeni su radionici Zavoda za fizičku hemiju IRB-a.

Ovaj međunarodni tim naučnika je kombinacijom kvantne prepletenosti (spregnutosti) fotona i standardnih telekomunikacijskih tehnika, uspeo da stvori kvantnu mrežu osam korisnika koja se proteže kroz grad Bristol putem svetlosnih vodiča, identičnih s onima koji se koriste i za „običan” Internet.

Klasično zaštićena komunikacija ne omogućava potpuno sigurno komuniciranje, ali kvantna garantuje potpunu i dugoročnu sigurnost razmene informacija.

Međutim, za sada je neverovatno komplikovano izgraditi veliku i lako proširivu kvantno zaštićenu komunikacijsku mrežu.

Iako su principi kvantne komunikacije vrlo dobro poznati, problemi vezani za umrežavanje više korisnika kao i stabilnost veze kroz duži vremenski period, predmet su brojnih naučnih i tehnoloških istraživanja.

Arhitektura koju je osmislio i izgradio međunarodni tim omogućava pružanje potpune kvantne sigurnosti na način da količina potrebnih resursa raste samo približno proporcionalno broju korisnika.

Ali, broj predajnika uopšte ne raste i dovoljan je samo jedan jedini predajnik za celu mrežu, bez obzira da li je li reč o osam ili, na primer, sto korisnika, kaže se.

„Baš kao što povezivanje velikog broja klasičnih kućnih ili poslovnih mreža čini današnji Internet, uskoro možemo očekivati međusobno povezivanje ovakvih kvantnih mreža u jednu veliku svetsku mrežu”, zaključili su naučnici.

438e7

Истовременост
Да би ,,хаковао,, квантну преплетеност мораш да будеш ,,преплетен,, са фотоном пошиљаоца поруке тј. да имаш спрегнути фотон који се понаша у складу са оним код пошиљаоца, тако да ако ниси упарен не можеш ни да дешифрујеш, апсолутна заштита.
Sigurnost
Ako ga je čovek osmislio onda će ga čovek dešifrovati. Internet sigurnost je misleona imenica; takvo nešto ne postoji.
Djuro
Rusi na toj bazi vec 70 godina upravljaju svojim satelitima..nista novo.
Dragan Pik-lon