ponedeljak, 26.10.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
četvrtak, 10.09.2020. u 20:00
ISHRANA

Ni zimi ni leti ne možeš joj odoleti

Smokva ima jedinstven slatki ukus, meku teksturu i sadrži sitne jestive semenke
(Фотографије Пиксабеј)

Bilo da je sveža ili suva, smokva je odličan izvor vlakana, vitamina i minerala. Poznata je od davnina, a osim u svežem stanju može se sušiti, a od smokava se mogu praviti i slatka, džemovi…

Smokva ima jedinstven, slatki ukus i laganu, meku teksturu i sadrži sitne jestive semenke. Sveže smokve osetljivo su voće i lako su kvarljive, pa se često suše čime im se znatno povećava rok upotrebe. Inače sezona smokvi je u jeku, pa ih, ako sada putujete na more, lako možete naći u primorskim krajevima.

Kao suvo voće, smokve mogu da se jedu tokom cele godine. Postoji više različitih vrsta smokava, različitih boja i tekstura. Pre nego što je beli šećer osvojio planetu, smokve su često korišćene kao zaslađivači.

Jasno je da smokva sadrži puno šećera, minerala i vitamina. Od minerala ima kalijum, kalcijum, magnezijum, gvožđe i bakar i predstavlja dobar izvor antioksidativnih vitamina A, E i Ka koji doprinose dobrom zdravlju.

– 100 grama suvih smokava daje približno 249 kalorija, a sadrži 3,3 g proteina, 0,9 g masti, 69 g ugljenih hidrata i 5,6 g vlakana

– 100 grama svežih smokava daje približno 80 kalorija, a sadrži 1,3 g proteina, 0,3 g masti, 20,3 g ugljenih hidrata i 2,2 g vlakna

Smokva pomaže u regulaciji krvnog pritiska. Mnoge osobe u ishrani upotrebljavaju previše natrijuma (soli), koji se nalazi u prerađenim namirnicama. Veliki unos natrijuma može da dovede do nedostatka kalijuma i ova neravnoteža između dva minerala može za posledicu da ima hipertenziju. Ishrana bogata voćem i povrćem – uključujući sveže smokve, prirodno povećava kalijum i na taj način utiče na smanjenje krvnog pritiska.

Smokva se često preporučuje kao prirodni laksativ zbog visokog sadržaja vlakana. Zbog toga smokve u ishrani koriste osobe na redukcionim dijetama. Vlaknasta hrana pored navedenog pruža i osećaj sitosti i duže smanjuje osećaj gladi. Sveže smokve sadrže i prebiotike, koji pomažu razvoj već postojećih dobrih bakterija u crevima.

Smokva sadrži i kalcijum, koji je ključan za dobro zdravlje i gustinu kostiju. Visok sadržaj kalijuma može da spreči izbacivanje kalcijuma urinom kada se u ishrani koristi slana hrana. Ovako se pomaže zadržavanje kalcijuma u kostima i smanjuje rizik od osteoporoze.

Sezona svežih smokava je između leta i jeseni, sa vremenom zavisno od sorte. Plod smokve je najbolje konzumirati u roku od jednog do dva dana nakon kupovine. Prilikom izbora smokve, izaberite one plodove koji su jedri i nežni, imaju duboku boju, bez modrica. Sitne semenke smokve imaju slatki miris. Kad ih kupite i stavite u frižider, ne perite ih sve dok ne budete želeli da ih jedete. Čuvajte ih u frižideru približno dva dana. Ako smokve još nisu zrele, držite ih na sobnoj temperaturi.

Sušene smokve mogu mnogo duže da stoje. Pri kupovini suvih smokava, proverite da nisu plesnjave i da nisu meke. Možete da ih čuvate na hladnom mestu, zaštićene od svetlosti, recimo u prohladnom špajzu ili frižideru.

Smokva, poput nekog lisnatog povrća (recimo spanaća i blitve), sadrži visok nivo oksalata. Takođe sadrži i dosta šećera, što znači da je kaloričnija od većine voća. Uzimanje prekomerne količine smokava može dovesti i do laksativnog efekta, pa je za preporuku da ipak nađete neku meru.

Jasna Vujičić, nutricionista

www.nadijeti.com

Komentari4
4bdfa
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

jlb
Kao što rekoh, ono što autorica naziva plod, ono što jedemo, to je ustvari cvijet smokve.
Саша Микић
То није цвет већ плод цвасти, који настаје од редукованих цветова. Сличан плод имају све биљке из породице дудова (смокви). Дудиња је један од те врсте плодова.
Ananas, jagoda, zir
U cvijetu nema sjemenki. Bolje reci ni cvijet ni plod, biljna podvrsta ploda.
Vojo
Odličan tekst, hvala. Obožavam smokve.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja