ponedeljak, 26.10.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
sreda, 09.09.2020. u 22:00 J. Antelj - I. Albunović
NOVE POTROŠAČKE NAVIKE U PANDEMIJI

Na ceni su zdrava hrana, udobna odeća i obuća

Rast prodaje zabeležio je „Najk”, proizvođači odeće za sport i rekreaciju, pa čak i Luj Viton sa svojim torbicama od 1.500 dolara
(Фото EPA-EFE/Antonio Bat)

Sve što je do sada bilo poznato u potrošačkoj ekonomiji od početka pandemije promenilo se do neprepoznatljivosti. Agencija Rojters na primeru stotinak proizvoda ispitala koji artikli su bili najporodavaniji pre zdravstvene krize i šta se u međuvremenu dogodilo.

Suština je da su se prioriteti kupaca izmenili u svim robnim grupama – od odeće do hrane, što je kompanijama omogućilo da u hodu koriguju cene.

– Ovo je drugačije od svega što su Amerikanci iskusili. Sve što smo znali o ponudi i tražnji, možemo da zaboravimo jer se ponašanje kupaca potpuno promenili – izjavio je Pjotr Dvorža, predavač na Univerzitetu u Ilinoju. Svi trendovi mogu se pripisati radu od kuće.

Istraživanje je pokazalo da američki potrošači, u odnosu na prošlu godinu, više troše na instant kafu ( osam odsto), jaja, sir i šunku ( pet odsto). Istraživači podsećaju da su ranije desetine miliona Amerikanaca kupovali kafu na putu do posla, ali da se sada proizvođači preorjentišu na mala pakovanja za pripremu kod kuće.

Troše i manje goriva jer ne idu na posao, ne putuju kao nekada i ne izlaze u provod. Uz državnu pomoć i manje izdataka većina građana, pa čak i nezaposleni uspeli su da uštede. Sada čak mogu da kupe i neke skuplje brendirane proizvode. Rast prodaje zabeležio je „Najk”, proizvođači odeće za sport i rekreaciju, pa čak i Luj Viton sa svojim torbicama od 1.500 dolara. Zato je pala potražnja za ženskim „Barberi” mantilima čak i u vreme najvećih sniženja, a u odnosu na isti period prošle godine prodaja je smanjena za 15 procenata.

Strunjaci su sudržani u komentarima a niko zapravo ne zna kada će se ponašanje potrošača vratiti u normalu, piše Rojters. Ipak, proizvođači veruju da je sve privremeno i dalje ne menjaju trajno poslovnu politiku. Razlog je, smatraju ekonomski stručnjaci, to što oni izbegavaju veće investicije jer nije poznato kako će se ova situacija odvijati. Posebno što je vladina pomoć vezana za kovid 19 istekla krajem jula, dok je 30 miliona Amerikanaca ostalo bez posla i pomoći od 600 dolara mesečno.

– Ponašanje kupaca moglo bi takođe da uđe u recesiju. Treba vraćati kredite, isplaćivati kartice i hipoteke. A to znači ustezanje od kupovine – kažu analitičari i dodaju da bi priča o skupim brendovima mogla da bude zaboravljena.

U Evropi je situacija nešto drugačija, a ponašanje kupaca racionalnije. Pojavilo se više različitih trendova u zavisnosti koji nivo zatvaranja su države sprovodile. Po istraživanju „Evropskih trendova hrane i pića za 2020. godinu”, Evropljani su štitili i um i telo. Kupovali su i proizvode za jačanje imuniteta, zdravu hranu i udobnu odeću. Još u prošloj godini, ističe se, sektor zdrave hrane imao je rast od 30 odsto. Drugi trend koji je verovatno i najviše promenio potrošačke navike jeste to što više od 50 odsto Evropljana sada kuva kod kuće. Uporedo sa tim izgleda da raste i potrošnja alkohola, čak 12 odsto ispitanika reklo je da više pije kod kuće. Istraživanje „Mondeleza” pokazalo je i da 70 odsto odraslih sada više poseže za grickalicama nego za klasičnim obrocima.

Interesantno je da mnogi sada obraćaju više pažnje kakvog je kvaliteta hrana i spremni su da više saznaju poreklo namirnica koje kupuju i konačno su počeli detaljnije da čitaju deklaracije. U Evropi je, interesantno, poslednjih nedelja povećana prodaja biljnih proizvoda i opreznost prema mesu i prerađevinama. U Britaniji je zabeležen pad prodaje mesnih prerađevina za 41 odsto. Kod polovine potrošača iznenada je porasla svest o održivoj proizvodnji i zaštiti planete, a veruje se da će takav stav tek postati dominantan po završetku epidemije.

Naravno, tu je i globalni rast internet trgovine. Digitalnu tehnologiju prihvatili su svi sektori društva, od obične komunikacije do naručivanja hrane. Prodavci se okreću društvenim mrežama i kuvanju uživo, dele se recepti a proizvođači čak virtuelno razvijaju nove brendove pred očima kupaca.

Komentari6
0a31b
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Kosta Glisic
Svestio se narod, nema vise kupovine bof i jeftine robe (made in China,Vijetnam,Pakistan i tkd) vec se trazi kvalitet, narocito kod odeca, hrane i usluge. Amerikanci povlace svoje fabrike iz Kine, Indije, i prebacuju ih gde su ranije bili, u svojoj zemlji ,Evropi i tkd.
Божидар
Трендови на ТВ су да се жене ачу на спортским справама од јутра до мрака а мушкарци кувају и нуткају у својим "порше" кухињама једнан другом кашику да пробају оно што су скували. Други тренд је повећање оних са депресијом и у болницама. Комерцијални трендови се нешто не подударају са природним а разултат је видљив.
VesaD
..sto bi rekao nas narod..rastegla se ova vecera da se na kraju ostane gladan...
Mira
Prepoznajem ove trendove na licnom primeru. Moji troskovi za odecu i obucu od pocetka pandemije su nula. Jednostavno imam dovoljno, nesto sam predala u second hand. Kupujem svezu hranu i sama je spremam jer imam vremena. Uzgajam zacine i cvece na maloj povrsini i uzivam u tome.
Ljudmila
Meni kada bi neko uzeo pola odece i obuce, ne bih imala u cemu da izadjem iz kuce. Ono sto nosim danas ne moze uvek da se osusi do sutra.
Зоран Маторац
Кад би мојој жени и мени неко украо половину онога што имамо од одеће и обуће по орманима не бисмо то приметили ни после годину дана. Верујем да је то слично и код других. Схватили смо да нам не треба оно што нам не треба.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja