ponedeljak, 30.11.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
ponedeljak, 14.09.2020. u 15:09

Elektrotrotinetima nije mesto na auto-putu

Agencija za bezbednost saobraćaja apeluje na građane da trotinete ne voze po kolovozu, već da maksimalno koriste biciklističke staze. – Na trotoarima ne treba da idu brže od brzog hoda pešaka, odnosno šest kilometara na čas
(Фотографије М. Величковић)

Vozače koji su se juče kretali auto-putem na Novom Beogradu iznenadio je muškarac koji je ovom saobraćajnicom jurišao ni manje ni više nego električnim trotinetom, i to brzinom od neverovatnih 80 kilometara na čas, uz to čak i pretičući druge automobile. Šokantni snimak iznenadio je javnost koja od pre nekoliko godina, otkako su se ovi trotineti pojavili kod nas, ima averziju na njih. Jer oni prave gužvu na trotoarima, prebrzo se kreću, ponekad čak naleću na sugrađane, pa zato  mnogi tvrde da im nikako nije mesto na pešačkim stazama. O tome da li je za trotinete kolovoz ili trotoar širom sveta se i dalje diskutuje, ali kao dan je jasno da im na auto-putu definitivno nije mesto.

– Zakon kaže da je bilo kome, osim motornim vozilima zabranjeno da bude na auto-putu. Njime se mogu kretati samo motocikli, putnička i teretna vozila. Nema pešaka, biciklista, mopeda, trotineta... – jasna je Jasmina Milošević, direktorka Agencije za bezbednost saobraćaja.

Iako su propisi koji se odnose na pravila kretanja na auto-putu, odnosno na to da na njemu ne sme biti trotineta, više nego jasni, upravljanje ovim tipom prevoznog sredstva još uvek je u „pravnom vakuumu” i nije jasno regulisano jer se čeka donošenje novog zakona o bezbednosti saobraćaja, čiji bi nacrt trebalo da bude završen do kraja godine.
– Elektrotrotineti će sigurno biti obrađeni novim propisima, a nove zakonske odredbe biće nalik onim u zemljama EU koje imaju slične saobraćajne uslove i uređenost saobraćajnica kao Srbija.  Dok zakon ne bude gotov, vodimo se preporukama, radimo prevenciju, a iako policija vozače ovih vozila ne može da kazni, može da ih udalji sa saobraćajnice i da im objasni kako bi trebalo da se kreću – kaže Miloševićeva.

Agencija za bezbednost saobraćaja tako apeluje na građane da trotinete ne voze po kolovozu, već da maksimalno koriste biciklističke staze, naravno vodeći računa o biciklistima. Na trotoarima ne treba da idu brže od brzog hoda pešaka, odnosno šest kilometara na čas.

– Prilikom kretanja trotoarom nema zaletanja, a vozači trotineta treba da imaju u vidu da pešaci na trotoaru ne očekuju, niti imaju razlog da očekuju da se neko po površini koja je namenjena primarno za kretanje pešaka, kreće značajno većom brzinom. Posebno je potrebno voditi računa o deci koja su na trotoaru slobodnija – ističe Miloševićeva dodajući da bi u vreme smanjene vidljivosti vozači elektrotrotineta trebalo da nose retroreflektujuće prsluke i koriste svetla kako bi svi učesnici u saobraćaju mogli da ih pravovremeno uoče.

Najveći problem sa trotinetima trenutno je što su relativno jeftini i lako dostupni, njihovo korišćenje ne zahteva nikakvu obuku, za njih nema propisa, i faktički može da ih vozi „ko kako hoće” – od deteta, pa sve do osobe pod dejstvom opijata. I kretanje im je potpuno nepredvidivo – neki ih voze brzinom od 10 kilometara na čas, dok vidimo ima i onih koji ih „teraju” brzinom od čak 80 kilometara po satu. Potpuno su nepredvidivi, i dok se zakonom ne uredi njihovo korišćenje mnogi drugi učesnici u saobraćaju s pravom kažu i da su „za izbegavanje”.
Prema rečima direktorke Agencije za bezbednost saobraćaja, kod donošenja zakonske regulative za početak je neophodno utvrditi šta je to tačno e- trotinet, i napraviti jasnu razliku u odnosu na bicikl i motorizovane dvotočkaše.

– Kada se utvrdi kakvo je to vozilo treba odrediti saobraćajnu površinu kojom električni trotinet mora da se kreće. Svakako bi trebalo da se odredi i starosna granica za vožnju ove vrste vozila, kako se ne bi dogodilo da deca upravljaju njima. Potrebno je propisati zaštitnu opremu, zabraniti upotrebu mobilnih telefona i slušalica, vožnju pod dejstvom alkohola... –  ističe Miloševićeva.

Mali ali daleko od bezazlenog

Električni trotineti su mali, njima se naizgled lako i upravlja i isto tako samo naizgled lako ih je i obuzdati. To sve ne znači da su oni bezopasni. Pošto njihova upotreba kod nas još nije regulisana zakonom, statistika o nezgodama i nesrećama u kojima su učestvovali ne postoji, ali kako kaže direktorka Agencije za bezbednost saobraćaja Jasmina Milošević za sad nije bilo saobraćajnih nezgoda sa težim posledicama. One se, ipak očekuju, jer je ovih vozila sve više i zato se i radi na zakonskom uređenju ove oblasti. Iako kod nas slika o opasnostima koje ovo vozilo može izazvati još uvek nije jasna, iz sveta stižu jasna upozorenja da je elektrotrotinet daleko od bezazlenog prevoznog sredstva. Čak ga na zapadu nazivaju i „tihim ubicom”.

„Gardijan” je tako prošle godine preneo vest o tome da je jedan Francuz, vozač električnog trotineta poginuo, kada ga je, dok se kretao auto-putem, udario motociklista koji je i sam teško povređen. U nesreći sa e-trotinetom nastradala je i jedna poznata jutjuberka, koju je na raskrsnici udario kamion. Pre nekoliko dana svet su obišle i fotografije modrica i ogrebotina na licu popularne pevačice Rijane koja je takođe povređena u padu sa električnog trotineta.

Komentari7
16d6e
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Mrgud
Naravno da su trotineti problem. Nije problem divlja voznja, nepostovanje propisa, divlje parkiranje, bahato ponasanje vozaca kao i pesaka, katastrofalna saobracajna infrastruktura, apsolutro retrogradna i stetna politika kretanja koja forsira iskljucivo kretanje licnih motornih vozila sa unutrasnjim sagorevanjem, uzasne guzve, parking prostor... sto je uzrok katastrofalne statistike u pogledu saobracajnih nesreca i smrti na putevima, uzasno otezanog kretanja ljudi i dobara... strasno!
Нед Луд Сербски
Није проблем у тротоарима, тротинетима, бициклима, аутомобилима. Не будимо "лудисти" да забрањујемо машине, ломимо точкове а и главе. Нова средства превоза захтевају нова правила а правила захтевају поштовање ако желимо ред. Дакле, неред извире из неспровођења закона. Иста прича је у свим сегментима друштва. Не трошимо снагу и животе на расправе "за" и "против" точка, ватре, парне локомотиве, ромобила итд већ употребимо ту снагу на уређење наших живота.
Vladimir
Kroz moju ulicu je danas prošao jedan muškarac na trotinetu. Išao je oko sredinom desne trake, vozeći 30-40 na sat i gledao u mobilni telefon. Samo je pitanje vremena pre nego što počnu saobraćajne nezgode. Inače, redovno vidim decu da ih voze po trotoaru.
Raca
Obavezno uvesti polaganje ispita za trotinete !
Pavle
Potrebno je i da se reguliše upotreba električnih bicikala koji treba da se tretiraju isto kao motocikli. Mnogi ih voze po biciklističkim stazama, koje su na Novom Beogradu zapravo trotoari za pešake, a neki od tih bicikala idu i po 80 na sat, imaju debele i teške točkove i gume, isto kao mopedi koji se ipak ne voze po trotoarima nego po kolovozu.
Mali Steva
Електрични бицикли су бицикли са електромоторном асистенцијом која функционише само док се педалира при чему се мотор аутоматски искључујује при брзини од 25 км/ч. Олакшавају вожњу на узбрдици, поготово старијим бициклистима. Дакле никако не би могли да се третирају као мотоцикли. Нови Београд је идеалан за бициклистички саобраћај а пешаци не би требало да се крећу по бициклистичким стазама, које су на жалост често само обележени делови тротоара. Прича о 80 км/ч је претерана.
srbad
Na stazi za bicikle ogranicenje je 30km/h i za obicne i za elektricne. Svaka voznja brza od toga je nesavesna. Kod nas zakon debelo kasni i ne prati razvoj tehnologije.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja