Kultni Grafički kolektiv pre oko osam meseci, a nakon neizvesnog perioda dvogodišnjeg nomadskog života i privremenog preseljenja njegove obimne umetničke kolekcije u Kuću umetnika na Kosančićevom vencu, dobio je izlagački prostor u ulici Dragoslava Jovanovića 11. Upravo na tom mestu – iako do njegovog neophodnog renoviranja još nije došlo budući da je virus korona usporio dinamiku planiranih aktivnosti i da je administrativna procedura s tim u vezi komplikovana – od juče je ljubiteljima umetnosti dostupna i prva izložba u vidu kreativnog intermeca u susret rekonstrukciji. Reč je o grafičkoj instalaciji u prostor vešto uklopljenoj, čiji je autor Nikola Radosavljević, a naziv postavke je „Mehanizmi samoodbrane”.
Ljiljana Ćinkul: Unutra još nemamo struju, ali smo odlučili da to ne bude prepreka i da što pre počnemo sa nekim od naših programa
Ljiljana Ćinkul, umetnički direktor Grafičkog kolektiva, kaže za naš list da je iz ovog prostora izneto oko 15 kubika đubreta pre nego što su se Radosavljevićeva dela u njega uselila, pa se sada „malo lakše diše”, ali i dodaje da je to samo početak obimnih radova koji moraju da uslede kako bi se sve dovelo u red, na prvom mestu elektrinstalacije.
– Unutra još nemamo struju, ali smo odlučili da to ne bude prepreka i da što pre počnemo sa nekim od naših programa pošto smo već predugo gosti u drugim institucijama i prostorima. Čak smo i sedam decenija postojanja prošle godine obeležili u Galeriji SANU i ostalim mestima kao gosti. Rešili smo da ovaj naš prostor oživi, da se u njemu okupe kolege i publika dok se ne rasplete administrativni lavirint oko priključka električne energije koji bi vlasnik prostora, a to je Republička Direkcija za imovinu, morao da reguliše. Obavljene su konsultacije sa arhitektama i izrada projektnog rešenja adaptacije prostora je završena, a prema galerijskim standardima i izložbenim potrebama. Do zvaničnog otvaranja naše galerije moramo biti strpljivi, ali i aktivni u skladu sa okolnostima i u tome nam na početku pomaže mladi i daroviti Nikola Radosavljević – ističe Ljiljana Ćinkul.
Ona dodaje da trenutno stanje prostora pruža mogućnost za realizovanje različitih projekata (performansi, instalacije, izložbe fotografija, jednodnevne izložbe) i da je Grafički kolektiv participirao i na konkursima za sredstva na republičkom i na gradskom nivou, a tu je bio i konkurs za nagradu u Japanu.
U međuvremenu je i Ministarstvo kulture poslalo podršku Grafičkom kolektivu saopštenjem u kojem se podseća da je zahvaljujući intenzivnom angažovanju tog ministarstva ova galerija, jedna od poznatijih ustanova kulture u Beogradu i Srbiji, konačno dobila svoj krov nad glavom u ulici Dragoslava Jovanovića nakon iseljenja iz prethodnog prostora zbog restitucije. Kako se navodi u saopštenju „za potrebe uređenja i opremanja pomenutog izložbenog prostora, Ministarstvo kulture i informisanja na Konkursu za finansiranje i sufinansiranje projekata u oblasti kulturnog nasleđa u 2020. godini opredelilo je Grafičkom kolektivu 3,1 milion dinara”, a dodaje se i da je „rešavanje problema prostora za izlaganje i rad Grafičkog kolektiva značajan podstrek za uspostavljanje modela stabilnog funkcionisanja ne samo te galerije već i ostalih ustanova kulture istog ili sličnog gabarita”.
Važno je reći i to da su programi Grafičkog kolektiva u elektronskoj formi vidljivi na njihovom sajtu i društvenim mrežama i da je u toku projekat „Kroz durbin Grafičkog kolektiva – mapiranje istorije”, dok je u pripremi drugi deo međunarodnog simpozijuma „Grafika na/iza ivice” u onlajn formatu, koji problematizuje poziciju umetničke grafike na recentnoj sceni.