sreda, 28.10.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
utorak, 22.09.2020. u 18:24

Razmatra se subvencionisanje ugradnje gasa u automobile i kupovine bicikala

(Фото Анђелко Васиљевић)

Ministatstvo zaštite životne sredine Srbije razmatra da naredne godine omogući subvencionisanje ugradnje uređaja na gas u nove i polovne automobile, kako bi se umanjilo zagađenje od izduvnih gasova, a razmotriće i subvencionisanje nabavke bicikala kako bi se smanjila upotreba automobila, izjavio je danas minister Goran Trivan.

„Podsticaj za ugradnju gasnih uređaja u automobile, za šta bi moglo da se obezbedi oko milion evra, omogućio bi veći obuhvat vozila, odnosno redukciju izduvnih gasova. Spremni smo i za subvencionisanje nabavke bicikala, ali bi morao da se napravi dobar model, kako ne bi bilo zloupotreba”, kazao je on povodom Međunarodnog dana bez automobile, koji se ove godine u Srbiji obeležava u više od 30 gradova.

Električni minibus na ulicama beograda (Foto Nebojša Marjanović)

Podsetio je da je ove godine počelo i subvencionisanje nabavke hibridnih i električnih vozila, za šta je obezbeđeno oko million evra iz budžeta.

Trivan je naveo da je na početku godine u Srbiji bilo registrovano oko 700 elektiričnih i hibridnih automobile, a da je trenutno u proceduri više od 170 zahteva za odobravanje subvencionisanja kupovine novih električnih i hibridnih vozila.

Istakao je da je posebno važno da se u Beogradu, kao najvećem gradu koji je imao problem sa zagađenjem vazduha tokom prethodne zime, poveća broj biciklističkih staza i da je sve više autobusa na električni pogon.

Saobraćani špic u prestonici Srbije 2019. (Foto Anđelko Vasiljecić)

Dodao je i da se sve više shvata da je pitanje zagađenja vazduha i zaštite živoitne sredine problem ne samo jednog ministarstva, već čitave Vlade i svih građana.

Smatra i da bi u narednoj Vladi Srbije Ministarstvo zaštite životne sredine trebalo da dobije veća ovlašćenja, da mu se pripoji nadležnost nad vodama, šumama i održivim razvojem, kao i da se Agenciji za zaštitu životne sredine poveća nadležnost.

„Ministarstvo ekologije i resursa tako bi bilo sveobuhvatno. Slična ministarstva već postoje u svetu”, kazao je Trivan.

U Novom Sadu sve više zaposlenih ide biciklom na posao (Foto Anđelko Vasiljević)

Na centralnoj proslavi na Adi Ciganliji navedeno je i da prema podacima Agencije za zaštitu životne sredine Srbije, saobraćaj u zagađenu vazduha u zemlji učestvuje od šest do 20 odsto, što ukazuje da uz grejanje zimi i proizvodnju električne energije iz fosilnih goriva saobraćaj najozbiljnije zagarđuje vazduh.

Ukazano je i da trenutno oko 55 odsto stanovništva sveta živi u gradovima i da će on 2050. dostići 70 procenata, zbog čega je za buduće urbaniste ključno da nađu model za održivu mobilnost u naseljenim mestima, koji će podsticati alternativne vidove prevoza poput bicikla.

Jedan od osnivača „Novosadske biciklističke inicijative”, Marko Trifković, koji je do Beograda došao biciklom, istakao je da je za promenu svesti stanovnika velikih gradova o prednostima biciklizma nužna upornost, ali i saradnja sa loklanim samoupravama u uspostavljanju infrastrukture.

Novi Sad za 10 godina učetvorostručio broj bicikala (Foto Anđelko Vasiljević)

On je naveo da je za 10 godina, od kada je počeo angažman „Novosadske biciklističke inicijative” broj onih koji aktivno voze bicikl u Novom Sadu porastao sa 10.000 na oko 40.000.

Ambasador Holandije u Srbiji Žil Bešor Plug, koji je biciklom došao na Adu, rekao je da u Srbiji još nema dobre infrastrukture za biciklizam, ali da smatra da će zalaganje i unapređenje u toj oblasti za nekoliko godine podići nivo biciklizma u gradovima nalik onome u EU.

Naglasio je da će, kada se uradi infrastruktura za bicikliste, ljudi automatski da posegnu za biciklima, jer su jeftino prevozno sredstvo, brže u gradskom saobraćaju od drugih vidova prevoza i zdravije za ljude i okolinu, prenosi Beta.

Ideja o obeleževenju Međunarodnog dana bez automobila ustanovljena za vreme naftne krize sedamdesetih godina prošlog veka, ali je inicijativa za obeležavanje ovog dana pokrenuta tek 1994. godine.

Komentari5
5d88c
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

geras
samo vi unormalite akcize, cene i učestalost atestiranja , ukinite obaveznu zamenu potpuno ispravne opreme , i onda nikakve subvencije neće biti potrebne , ni ova sića o kojoj , kao, razmišljate .
Aleksa
Ljudi dajte da podržimo ovog čoveka u tome što radi. Vidite da ima ideja i podršku EU, ali ovi "naši" ovde to ne kapiraju.
Miki
Milion evra je malo. To je 2000 vozila po 500 evra po vozilu. Kap u moru.
Djordje
Nema potrebe za subvencijama gasa njih usmeriti na biciklističku infrastrukturu, samo sniziti akcize na plin i ljudi će sami preći...
milorad
A šta ćemo sa cenama gasa ? U BiH cena gasa 50 dinara a kod nas 74 ? Država ne razmišlja o smanjenju akciza ni na čemu.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja