Izgradnja stanične zgrade novog kompleksa BAS-a u novobeogradskom Bloku 42 neće biti okončana pre kraja sledeće godine, potvrdio je za naš list Miodrag Conić, direktor investicija BAS-a. Uslov da gradnja počne, odnosno da BAS kao investitor dobije građevinsku dozvolu jeste da se izmeni postojeći plan detaljne regulacije (PDR), koji je izložen na javni uvid do petog oktobra. Taj planski dokument trebalo bi da bude usvojen do kraja godine kada se, kako je nedavno najavio Goran Vesić, zamenik gradonačelnika, očekuje da oko 50 odsto putničkog saobraćaja sa glavne Autobuske stanice u Savskom amfiteatru bude preseljeno u Blok 42. Za prihvat tih autobusa poslužiće takozvani aneks, odnosno objekat koji je podigao grad, predviđen kao topla veza buduće železničke i autobuske stanične zgrade u Novom Beogradu. On će praktično biti privremena stanična zgrada dok se ne sagradi nova.
Na pitanje da li je to realno Conić ne odgovora direktno, nego kaže da to zavisi od grada koji treba da podigne infrastrukturu neophodnu za funkcionisanje kompleksa.
– Ako grad smatra da je to moguće, nemamo ništa protiv. Mi ćemo našu dinamiku ispoštovati, do kraja godine završićemo perone sa nadstrešnicom i plato. Staničnu zgradu, do kote nula, okončali smo jer po zakonu smo mogli da gradimo bez građevinske dozvole. Uporedo sa njenim dobijanjem projektovaćemo nadzemni deo objekta, ali najpre čekamo da se usvoje izmene PDR-a – ističe Conić.
Dopune tog dokumenta BAS je zatražio februara 2019, tri godine pošto je prvobitni plan usvojen. Izmenama se ne bi pristupilo da je, dok je trajala izrada plana, bilo komunikacije između BAS-a i grada, kao što nije, kako je svojevremeno tvrdio Conić za naš list. BAS je, između ostalog, zahtevao i parking za turističke autobuse i veću staničnu zgradu. Na sve to je utrošeno dosta vremena što je dovelo do pomeranja rokova završetka kompleksa u Bloku 42 koji su prvobitno najavljivani za 2019. godinu. Ovaj rok kao ciljni u julu 2017. najavljivao je tadašnji gradonačelnik Beograda Siniša Mali, kada je ukazao da će novi terminal BAS-a biti poput lisabonskog i da će osim perona za međugradske autobuse imati i one za turističke.
Za putnike od aktuelne izmene Plana detaljne regulacije mnogo je važnije kako će u praksi, ako se obistine najave, izgledati delimično preseljenje međugradskog autobuskog saobraćaja sa starog BAS-a u Blok 42. Građani se opravdano pribojavaju da će se ponoviti scenario sa prebacivanjem putničkog saobraćaja sa Glavne železničke stanice u Savskom amfiteatru u nedovršenu stanicu „Beograd centar” u Prokopu.
Nadležni u BAS-u i dalje tvrde da puštanje u rad njihove nove stanice neće biti moguće dok se ne obezbede minimalni uslovi za početak rada. Završeni aneks, koji je podigao grad, kao i završetak staničnog platoa sa peronima i nadstrešnicama, koje uređuje BAS, jesu značajan korak ka tome. Ali, da bi stanica zaista minimalno bila funkcionalna i bez stanične zgrade, moraju da se završe i komunalna infrastruktura i proširenje pristupnih saobraćajnica oko novog BAS-a, za šta je zadužen grad. Uređenje pristupnih veza započeto je početkom juna, a izvođač „Ras inženjering” ima rok da to završi do kraja marta 2021. Samim tim nije najjasnije kako će stanica da bude puštena delimično u rad do kraja 2020, ako proširenje pristupnih veza neće biti gotovo pre toga. Jedino ukoliko se u toku ovih radova, koji su se ozbiljno zahuktali, prednost da završetku saobraćajnica preko kojih će autobusi stizati na novi BAS i na koje će se direktno uključivati autobusi koji sa njega polaze.
Putnici se, svakako, s pravom pitaju na osnovu čega će biti doneta odluka kojih 50 odsto linija će najpre biti dislocirano na novi BAS ukoliko sa njega zaista od zime zaživi putnički saobraćaj. Kako se čini, odgovor na to zasad nemaju u BAS-u. Ono što je izvesnije jeste da će svi putnici, kada krene to prebacivanje, morati da se naviknu na novu saobraćajnu orijentaciju. Jer autobusi koji dolaze iz istočne, jugoistočne, centralne Srbije i Banata ubuduće će morati da prelaze preko reke, dok će autobusi koji stižu iz Mačve, Srema i Novog Sada na stanicu stizati bez prelaženja beogradskih mostova.
Novobeogradska železnička kao nezvanična glavna
Otvaranje novog BAS-a znatno će uticati i na železnički putnički saobraćaj. Njegova povezanost sa železničkom stanicom Novi Beograd nesumnjivo će dovesti do toga da ona, makar nezvanično, preuzme ulogu glavne železničke od nedovršenog i saobraćajno loše povezanog Prokopa. Novobeogradska železnička stanica godinama je uveliko važna zbog međugradskog šinskog saobraćaja, kao i zbog vozova iz sistema „BG voz”, a značaj će joj biti još veći kada se završi rekonstrukcija međunarodne pruge Beograd–Budimpešta u okviru koje se i ova stanica obnavlja. Stanice sa 65 perona
Planom je obuhvaćeno oko 22,2 hektara između ulica
Jurija Gagarina, Marka Hristića, Đorđa Stanojevića, planirane Nove-1 i Antifašističke borbe. Kompleks autobuske stanice sa 65 perona prostiraće se na 9,2 hektara na kojima će biti podignuto ukupno 144.504 kvadratna metra, dok je u delu kompleksa železničke stanice Novi Beograd od 3,5 hektara planirana gradnja 10.600 kvadrata. Mreža saobraćajnica sa aneksom od 3.000 kvadrata zauzeće 9,5 hektara.