nedelja, 25.10.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
ponedeljak, 28.09.2020. u 11:08

U udesima naših „migova 21” poginuo 51 pilot

Из времена када је „миг 21” чувао небо Србије (Фото Зоран Анастасијевић)

Tokom proteklih 58 godina, koliko je lovac „mig 21” u brojnim verzijama služio u Ratnom vazduhoplovstvu Jugoslavije i Srbije, poginuo je ukupno 51 pilot, uključujući i dvojicu letača koji su stradali u petak kod Malog Zvornika.

Kako prenosi portal Balkanska bezbednosna mreža, padom aviona „mig 21UM” evidencijskog broja 16185, praktično je okončana služba jednog od najpoznatijih lovca svetske istorije u srpskoj ratnoj avijaciji, jer je to bio poslednji avion tog tipa u letnom stanju.

SFRJ je nabavila 261 MiG-21 u desetak verzija u periodu od 1962. do 1986. godine. Čak 58 godina MiG-21 je bio u sastavu lovačkih eskadrila na aerodromima Batajnica, Bihać, Priština, Pula i Ponikve.

„Na crnoj listi broja žrtava, međutim, „mig 21” drži drugo mesto. Najviše pilota - njih 57, poginulo je na lovcima bombarderima američkog porekla F 84G „tanderdžet” koji su korišćeni od 1953. do 1974. godine”, navodi portal. Većina pilota „migova 21” stradala je u miru, a dvojica se nisu vratila sa borbenih zadataka 1991/92. godine.


Dvoseda verzija, avion poput ovog se srušio kod Malog Zvornika (Foto Dragan Jevremović)

U katastrofama je izgubljena 41 letelica tog tipa odnosno 15,7 odsto, ne računajući ratne gubitke. Na jednosedima se dogodila 31 katastrofa, a na 10 dvoseda stradalo je 18 pilota. U udesima su iskočila i prizemljila se padobranom 42 letača, a petorica su iskočila iz aviona koja su pogodile hrvatske oružane snage.

Prvi avion „mig 21” izgubljen je 20. juna 1964. kada je dvadesetčetvorogodišnji poručnik iz batajničkog 204. puka Zdravko Stanić poginuo pod neutvrđenim okolnostima, a poslednja katastrofa pre pogibije u petak, dogodila se 24. avgusta 1994. godine kada se kapetan Nenad Šakotić kod aerodroma Ponikve neuspešno katapultirao iz aviona sa male visine i stradao.

Nakon toga na tom tipu aviona nije bilo katastrofa čak 26 godina. Portal podseća da je najviše žrtava bilo na prvim verzijama lovca „mig 21”, odnosno na jednosedu u verziji F-13 i dvosedu u verziji U. Problem sa tim avionima je bilo što su oni imali nedovoljno efikasna sedišta za iskakanje iz aviona, sa puno ograničenja.

To se popravilo dolaskom novih verzija sa uspešnijim sedištima za iskakanje, ali su na tim prvim verzijama aviona „mig 21” poginula 22 pilota. U građanskom ratu 1991. i 1992. izgubljeno je sedam „migova 21”, od kojih je šest aviona oboreno a za sedmi je ostalo nerazjašnjeno zbog čega se srušio.

Pet pilota „migova 21” iskočilo je i prizemljilo se bez većih povreda. Četiri pilota su neko vreme provela u zarobljeništvu, a jedan je izvučen helikopterom na svoj aerodrom, prenosi Beta.

Komentari17
0d89d
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

brmbrm
Mig 21 je veoma zahtevan avion, to je jedna cev sa krilima, sa veoma malom aerodinamikom i da bi se letelo na maloj visini treba biti mnogo iskusan pilot.
Bjeks
Браво,поготово у овом случају је било сто је пилот у првој кабини на МиГ 21 дошао са подзвулног авиона Орао,и веома мали налет,са веома захтевним,слабо аеродинамичним авионом МиГ 21,је један од потенцијалних узрока ове трагедије,који је у смрт одвео двојицу екстра пилота.
fensi denser
Vojni pilot je zanimanje koje nije za svakoga. To su ljudi izuzetnih mentalnih i fizičkih sposobnosti a na to dolazi i još ono nešto što mnogi ne razumeju... To je određena vrsta hrabrosti i odlučnosti, oni su svesni opasnosti i prihvataju ih bez oklevanja. Da vas pitam, da imate nekoliko stotina hiljada dolara da li bi ste kupili MIG 21 i da možete poleteli sa njime? Ja bih.
Футуристика
То је тужно што су пилоти гинули на овој летећој ,,цигли,, како су је неки од пилота звали. Пре 8 година гледао сам онај Boston Dynamic они су тада неку кацигу излагали која управља на основу покрета очију и можданих таласа, јавно су излагали разне облике робота од оних који мењају коње до оних који мењају пешадинце, данас је интенција да пилоти не седе у машинама него у соби за командовање где не могу да се повреде осим ако не падну са столице, да је било среће и ВТИ опстао то би данас правио.
Dan Dusan Milicevic
Jasno ko dan U toki SFRJ Migovi su bili odrzavani po PS i letjeli su svaki dan (vidali smo ih u bilo koje vrijeme u toku dana).Zato nisu padali jer su piloti bili dobro obuceni i imali su ispravne avione!! Kad su prestali da odrzavaju avione ond je pao i nivo treninga jer avioni su bili vise na zemlji nego na nebu!! Ovo je jos jedan dokaz da raparcavanje Jugoslvije je bilo u interesu nekih elita ali ne i naroda!!
Malovic
"Највише пилота - њих 57, погинуло је на ловцима бомбардерима америчког порекла Ф 84Г „тандерџет” (1953-74).." Kad bi se dao procenat u odnosu na ukupan broj tih 'Ф 84Г' kao i na broj letova u mirnodopskim i ratnim uslovima dobila bi se drasticno drugacija slika. Procenat nastradalih u miru na Mig-u je jednostavno katastrofalan i svaki pokusaj relatizovanja ima suprotan efekat.
straja
Malovicu...da bi nesto moglo da se poredi treba da das KOMPLETNU informaciju...znaci Broj aviona,broj letaca koji su leteli i onda koliko je od njih palo!...
Ranko M.
@Malovic; Ovo se zove "pisanje radi pisanja", ka sto se u umetnosti kaze "l'art pour l'art". Naime, za dvadeset godina letenja na "Tanderdzetima" USA, poginulo je 57 pilota a za skoro 60 godina letenja na MIG-21, poginuo je 51 pilot. To je samo jedan pokazatelj. Niko ne negira da je broj ogroman i da je rezultat, najmanje tehnickih nedostataka samih aviona, koliko loseg tehnickog odrzavanja letilica i nedovoljnog kondiciranja pilota a bilo je i mnogo samovolje i subjektivnih gresaka pilota.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja