četvrtak, 22.10.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
utorak, 29.09.2020. u 22:00 Jelica Antelj

Turističke agencije ostaju bez licenci za rad

Osiguravajuće kuće od 1. oktobra ne žele više da izdaju polise osiguranja zbog velikog rizika, a agencije traže da se saradnja produži
Агенције су се у овом тренутку нашле у безизлазној ситуацији, због чега траже помоћ државе, каже Александар Сеничић, директор „Јуте” (Фото Р. Крстинић)

Šest velikih osiguravajućih kuća koje su do sada izdavale polise osiguranja turističkim agencijama od 1. oktobra to više ne žele da rade, navodno zbog velikog rizika. Iako su sva dosadašnja putovanja ugovorena s agencijama u njihovoj nadležnosti (pokrivena su dosadašnjim garancijama), a novih nema zbog loše epidemiološke situacije, osiguravači ne žele da nastave saradnju, što agencije u potpunosti onemogućava da ubuduće organizuju putovanja.

Dozvole za rad im ističu, a bez garancije putovanja, nove ne mogu da dobiju.

Aleksandar Seničić, direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija „Juta”, kaže za „Politiku” da su se agencije u ovom trenutku našle u bezizlaznoj situaciji i da su zatražile pomoć države u rešavanju nastalog problema.

– Očekivali smo da ćemo od osiguravača dobiti anekse ugovora makar do kraja godine, čime bi agencije dobile priliku da izmire dugovanja i eventualno rade ukoliko uopšte bude posla. Rizika koji pominju osiguravači u ovom trenutku nema, posebno zbog toga što se aranžmani prodaju od danas do sutra – kaže Seničić.

On dodaje da građani koji su ranije uplatili putovanja ili dobili zamenske vaučere ne treba da brinu, jer je to pokriveno, i da se problem odnosi na nove aranžmane.

Time što su im saopštili da u budućnosti neće izdavati polise, agencije praktično prestaju da budu tur-operateri i postaju subagneti koji će moći da prodaju pojedinačne turističke usluge i karte.

Zakon inače predviđa obavezne garancije putovanja za organizatore i tur-operatere, a da bi licence za rad ipak dobili, potrebno je da se promene podzakonski akti, što je u ovom trenutku nemoguće, budući da vlada još nije formirana.

– Ne postoji rešenje u ovom trenutku, jer bankarske garancije koje bi bile prihvatljive nije moguće primeniti u našem poslu, pošto ovaj institut mora da ima titulara, a to bi u našem slučaju bio svaki pojedinačni putnik. To je neizvodljivo, jer se ovakve garancije izdaju samo pravnim licima. Nekada su agencije imale i keš depozit, ali je i to ukinuto. Bez promene pravilnika koji bi predviđao neku novu garanciju, nema rešenja – objašnjava direktor „Jute”.

Jedino rešenje koje turističke agencije imaju jeste da utiču na osiguravajuće kuće da se predomisle. U „Juti” kažu da su ostavljeni na cedilu i da bi bilo pošteno da se napravi revizija dosadašnje saradnje.

– Osiguravajuće kuće su do sada značajno prihodovale i preko prodaje putnog zdravstvenog osiguranja. Predložićemo agencijama da raskinu i ove ugovore i da naprave nove dogovore s osiguravačima koji su bili korektniji u ovoj situaciji. Mi se i dalje nadamo da postoji neki osiguravač koji će se u tom slučaju pojaviti i ponuditi saradnju – kaže direktor „Jute”. On objašnjava da agencije nemaju problem i sa tim da se pregovara o novim uslovima u slučaju da se saradnja nastavi.

Osiguravajuće kuće su, sa druge strane, nezadovoljne što im mnoge agencije duguju novac za još uvek važeće polise.

Prema poslednjim podacima, čak 70 odsto agencija je imalo problem da izmiri dugovanja prema osiguravačima. Oni strahuju da su pojedini vlasnici turističkih agencija spremni da svesno bankrotiraju i dugove prebace na osiguravajuće kuće. Prevelik rizik, pod ovakvim uslovima poslovanja, saopštili su osiguravači bez oklevanja.

Da podsetimo, prema pravilniku, postoje četiri kategorije agencija prema broju putnika. Najmanja polisa iznosi 200.000, a najveća 400.000 evra. Cene premija zavise od procene osiguravajućih kuća i od kategorije, ali su se kretale od tri do 12.000 evra.

Komentari10
da890
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Ljuboje
Pogledam pre par dana ponudu jedne nase agencije za hotel(nocenje) na Kipru(Larnaka) i oni mi odvale 70 eurica, dorucak, standardna soba, pogled bazen. Kontaktiram zatim pomenuti hotel i oni mi u trenu ponude de luxe sobu, pogled more, polupansion, transfer aerodrom-hotel-aerodrom. Pa kolika je bre to ugradnja? Duplo, a mozda i vise, jer onu prvu opciju bi mi sam hotel da je hteo ponudio maksimum za upola od onog sto agencija trazi. Kad tako pogledate stvari shvatite da i ne treba da postoje.
Beogradjanin - Schwabenländle
@ Ljuboje, написали сте занимљиво запажање. Ипак не верујем да " радите " у туризму. То што сте написали је тачно, то ми који смо цео радни век провели у тој професији , веома добро знамо. Само верујем да Вама није познато прави разлог. У " агенцији " купујете један аранжман за 7,14 или више дана, по унапред утврђеној и објављеној цени. Постоје две врсте хотела, у већини туристичких циљева, продају само агенцијама, или продају и нешто соба за свој рачун. Медаља са две стране, а и корона је ту
‚Ljuboje
Zaboravio sam da napisem da je bez posrednika cena 49 eura i da podrazumeva koliko god dana u periodu do 31.12.
Киза
Баш ми је жао! Некада је агенцијска услуга подразумевала јефтинији аранжман него у индивидуалној режији, безбрижност по питању превоза и професионалност! Данас је услуга већине агенција проблематична, скупа и неквалитетна, а главни мотив лака зарада! И треба да пропадну за наук! Можда ће онда неке будуће агенције поново бити сервис путника, а не машине за "мужење" истих! Само кажем....
Muradin Rebronja
U reformisanom turizmu, koji ce eliminisati pansionsko poslovanje, "švedske stolove", ol inkluziv... i prodavati samo sobe, a soba je roba koja ima svoju cenu u zavisnosti od veličine, komfora, sezone... a posebno, najmanje dva restorana, jednu kafeteriju za celodnevnu ishranu sa popularnim cenama, i jedan nacionalni restoran, za ručak i večeru, po nešto višim cenama. Turisti direktno vide šta hotel nudi, i po kojim cenama, i na osnovu toga se odlučuju. Prevoz je druga stvar i bece svih vrsta.
Mile
Turisticke agencje'vecina iz iskustva nisu korektne prema korisnicima 'smestaj uslovi koje najave su losiji'a plus ukradu svakom korisniku malo vise od cene koje predstave......
Божа
Заслужено.
Turistički radnik
Mi hoćemo da radimo. Hoćemo da imamo osiguranje koje je potrebno za licencu, ali nema gde da se kupi. Država umesto da pomogne, ona pere ruke od svega? Postavlja se pitanje - zbog čega postoji ministarstvo turizma, kada se ne bavi problemima, već samo preporukama? Ja ove godine nisam imao para da deci kupim knjige za školu, Idu u starim, tesnim i pocepanim patikama, dok u ministarstvu uredno primaju plate - za šta?
Muradin Rebronja
@ Svuda isto... U pravu ste! Turističke agencije treba da se bave dovođenjem stranih turista i domacih gostiju u Srbiju, da budu uvoznici deviza a ne da šalju naše građane i da budu izvoznici deviza. "Rad sa tuđim parama" je bila njihova glavna delatnost. To je prošlost. A eto, ako Srbija reformiše turizam da bude u funkciji lečenja od gojaznosti, po Hipokratovom načelu, otvorice se ogromno tržište za banje i planine. Za gradske hotele, mrka kapa. Poslovni ljudi ce koristiti zoom, skype...
Svuda isto...
Ovakva situacija je u celom svetu! Neka se turističke agencije okrenu domaćem turizmu. Ministarstvo turizma postoji za razvoj domaćeg turizma koji je značajan za domaću privredu. Ni jedna država sveta ne spasava turističke agencije. U Švajcarskoj su sve agencije zatvorene, a uopšte skoro svi u turizmu dobili otkaz. Nažalost moraš se preorentisati na nešto drugo. Koliko dece nema ništa od kako je došlo na svet?! Traži posao konobara ili slično! Kriza uvek pogađa neku branšu, a korona turizam!

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja