subota, 31.10.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
sreda, 30.09.2020. u 21:10 Marijana Avakumović

„Er Srbija” rezanjem troškova otplatila dug

Ovo preduzeće će nastaviti aktivne razgovore sa svojim strateškim partnerima, uključujući kreditore i strateške dobavljače, u dobroj veri da se kroz pregovore može doći do rešenja prihvatljivih za sve
(Фото Д. Јевремовић)

Odlična vest je to što je srpska nacionalna avio-kompanija „Er Srbija”, uprkos teškom stanju u kome se nalazi avio-saobraćaj, uspela samostalno da izmiri sve svoje preostale obaveze u iznosu od 57 miliona dolara prema kreditoru „EA partners 1”, rekao je ministar finansija Siniša Mali.

– Uprkos raznim spekulacijama koje smo imali priliku da slušamo prethodnih meseci i nagađanjima o tome kako „Er Srbija” neće moći da izmiri svoja dugovanja, naša nacionalna avio-kompanija je tačno na vreme izmirila sve svoje obaveze po osnovu kredita koji je uzet pre pet godina, a koji je juče dospeo na naplatu – naveo je Mali u saopštenju.

Podsetimo, „Er Srbija”, čiji su suvlasnici Vlada Srbije sa 51 odsto i „Etihad” iz Ujedinjenih Arapskih Emirata sa 49 odsto, obratila se u julu kreditoru i tražila otpis 82 odsto duga za kredite uzete 2015. i 2016. u ukupnom iznosu od oko 120 miliona dolara. Takav zahtev je obrazložen trenutnom kovid krizom, zatvaranjem aerodroma 19. marta i nemogućnošću obavljanja letova. „EA partners” je odbio da otpiše potraživanja. Tako da u junu sledeće godine stiže na naplatu i drugi kredit kredit od 63 miliona dolara.

Kako je „Er Srbija” onda uspela samostalno, bez pomoći države, da vrati dug, može se nazreti iz saopštenja Dankana Nejsmita, direktora „Er Srbije”.

On je naveo da je tokom obustave komercijalnog putničkog saobraćaja za vreme pandemije ova kompanija sprovela opsežne mere štednje, racionalizacije poslovanja i održanja likvidnosti, kao i poboljšanja poslovanja. Prema njegovim rečima, bez obzira na to što od sredine marta do druge polovine maja ova kompanija nije mogla da obavlja komercijalne putničke letove, do današnjeg dana nastavlja da redovno izmiruje sve svoje obaveze prema kreditorima i dobavljačima u zemlji i inostranstvu.

Dankan je naglasio da je situacija i dalje vrlo složena i da se avio-saobraćaj u Evropi i svetu obnavlja mnogo sporije nego što se očekivalo.

– Zato će „Er Srbija” nastaviti aktivne razgovore sa svojim strateškim partnerima, uključujući kreditore i strateške dobavljače, u dobroj veri da se kroz pregovore može doći do rešenja prihvatljivih za sve – navedeno je saopštenju.

Posle restrukturiranja, koje je bilo moguće zahvaljujući novcu i iz ovog kredita, najveću ekspanziju kompanija je zabeležila baš u prethodnoj 2019. godini, kada je prevezla rekordni 2,81 milion putnika, rekao je direktor „Er Srbije”. Neto dobit kompanije u 2019. iznosila je 9,5 miliona evra. Tokom januara i februara 2020. imala je preko 20 odsto više putnika u poređenju sa istim mesecima prethodne godine.

Milan Kovačević, konsultant za investicije, smatra da jedino neko naivan može da veruje da se čudo desilo, da je odjednom procvetala „Er Srbija” i od sopstvenog zarađenog novca vratila kredit. To je, prema njegovim rečima, teško izvodljivo u ovakvoj situaciji kada su sve svetske kompanije u velikim teškoćama i nema prevoza vazduhom.

– Kada neko kaže da je „Er Srbija” sama platila dug, normalno bi bilo reći kako. Ta informacija ništa ne znači. Mi ne znamo od kog novca je „Er Srbija” platila kredit. Očito je došlo od priticanja novca odnekud, a odakle, ne znamo. Postoji stotinu različitih načina. Mogla je da uzme novi kredit. Znamo da banke slušaju državu. Znamo da javna preduzeća pomažu jedno drugo. „Srbijagas” je, na primer, ispomagao desetak preduzeća da otplate svoje dugove. Ne znamo kakav je odnos „Er Srbije” i aerodroma, „Er Srbije” i NIS-a. Možda je sa njima neki aranžman napravljen. Možda je narastao poreski dug koji „Er Srbija” nije platila, pa su od tog novca platili ovaj kredit – kaže on.

Teško je, dodaje, poverovati da je „Er Srbija” u ovim mesecima stvorila novac da sama otplati taj kredit. Neophodna je transparentnost informacija jer je reč o novcu poreskih obveznika budući da je država većinski vlasnik ovog preduzeća, kaže Kovačević.

Zorana Mihajlović, ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, više puta je izjavljivala da je tokom vanrednog stanja „Er Srbija” pretrpela štetu od oko 40 miliona evra, a pre nekoliko dana je rekla i da nikakva finansijska pomoć još nije dodeljena „Er Srbiji”, jer čekaju da „Er Srbija” i sa svojim partnerima prvo razgovaraju, ali nema sumnje da će država pomoći.

Gubici vazduhoplovnih kompanija na svetskom nivou iznose oko 92 odsto, objavljeno je juče. Avio-kompanije i aerodromi gledaju kako da prežive uprkos velikoj pomoći, desetinama milijardi evra, koju su mnoge kompanije primile od svojih vlada. Normalizaciju avio-saobraćaja moguće je očekivati tek 2024. godine.

Komentari4
4f0ad
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Slavko
Nazalost, danas u novinarstvu uglavnom imamo prenose necijih izjava - koje najcesce ne odgovaraju istini. Iako je sadrzaj teksta uglavnom korektan, naslov nas upucuje na samo jednu stranu price, bojim se onu netacnu
Zoran
Draga Air Serbia svaka čast da je ste završili jedan deo, ako možete otplatite još preostalo i uzmite ASL u svoje ruke i nastavite da dovodite turiste jer ste jedini koji promovišete Srbiju u svetu i jedini most. Da ne postojite ne bi bilo ovih sto sede i kometarisu i troše narodni novac, već bi buljili u komšije da im traže greske, neradnici jedni, dosta smo ih slušali i gledali. Vi ste vrata ka svetu gurajte samo napred! Više turista više para za sve. Obilic
Milan Vracar
Sjajne vesti! EA partners je zapravo dio Etihada koji je partner AirSerbia, kako je moguce da suvlasnik u firmi zahtjeva otplatu cijelog duga od iskljucivo drugog partnera. Tko god je sklopio takav ugovor sa EA partners je neznalica.
Vesa D
,,gubici ovoliki ..gubici onoliki… a sta je sa visedecenijskim profitima I ekstra profitima koje su ubirale kompanije a I brke omastile I pojedine drzave...Eto primera Jat-a koji je napravio sve aerodrome u bivsoj Jugi, I koji su sa zadovoljstvom danasnjih vlastodrzaca date stranim koncesionarima ..sobrazlozenjem da neumemo da gazdujemo..

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja