sreda, 02.12.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
utorak, 06.10.2020. u 21:00 Marijana Avakumović

Na beogradskom aerodromu višak 300 radnika na određeno

Broj putnika u prvoj polovini ove godine smanjen je za 61,4 odsto, a u drugom kvartalu za čak 94,6 odsto u odnosu na isti period 2019. godine
(Фото А. Васиљевић)

Koncesionar beogradskog aerodroma francuski „Vensi” započeo je restrukturiranje kompanije, što u prevodu znači smanjenje broja zaposlenih, kojih trenutno ima oko dve hiljade. Radnicima koji rade na određeno neće produžiti ugovore po njihovom isteku, a zaposlenima u stalnom radnom odnosu ponudiće otpremnine. Koliko radnika je višak, nije poznato.

Izvesno je pak da za oko 300 ljudi koji rade na određeno u ovoj formi više nema mesta zbog smanjenog prometa putnika i gubitaka koje preduzeće trpi usled zdravstvene krize.

Vesna Vilotić, predsednica sindikata „Zajedno” Aerodroma „Nikola Tesla”, kaže za „Politiku” da su mnogi od ovih radnika kojima neće biti produžen ugovor potrebni aerodromu, čak i u ovom trenutku kada je smanjen obim posla. Prema njenim rečima, poslodavac prekida saradnju radi uštede i smanjenja gubitka, ne razmišljajući o procesima rada.

Ona tvrdi da ovih 300 zaposlenih radi na određeno između sedam i deset godina. Menjane su im samo vrste ugovora. Zaposleni su u operativnim delatnostima koje se bave bezbednošću putnika, prtljaga, kompleksa aerodroma.

Vilotićeva kaže da i sada na operativnim poslovima, u pojedinim delovima, nedostaju izvršioci. U sektoru čistoće imaju veliki nedostatak radnika, zato što poslodavac, kako objašnjava, u maju radi uštede nije produžio posao ljudima koji su tu radili.

Tada je bez posla ostalo oko 300 radnika koji su, takođe, bili angažovani na određeno.

– Potom je raskinuo ugovor sa kompanijom koja je održavala čistoću terminala, tako da je broj zaposlenih ispod svakog minimuma u toj službi i nemoguće je obaviti nepotrebne procese rada. Čak ni u ovom obimu saobraćaja, koji je 30 odsto prošlogodišnjeg. Poslodavac je radnicima koji rade na neodređeno ponudio program dobrovoljnog odlaska, uz određenu finansijsku nadoknadu od 800.000 dinara, pa naviše, ali prema kriterijumima koje je on odredio. Sindikati se ne slažu sa tim kriterijumima. Ne objavljuju koliki je višak zaposlenih, u kojim delatnostima i na kojim radnim mestima – tvrdi Vilotićeva i najavljuje štrajk upozorenja tri sindikata ove kompanije.

Činjenica je, kaže, da se uslovi rada pogoršavaju i da su lošiji u odnosu na stanje od pre dve godine, kada je „Vensi” postao koncesionar beogradskog aerodroma, a kamoli na situaciju odranije, u smislu pogoršanja radnih prava.

– Došli smo do toga da je zaposlenima koji rade na složenim poslovima koji se tiču otpreme vazduhoplova ili bezbednosti dat nalog da čiste toalete. Kriza uzrokovana kovidom je izgovor za sve loše stvari koje se dešavaju. Tražimo jednake uslove za sve koji odlaze i one koji ostaju, kao i da poslodavac pruži informacije u skladu za zakonom o tome gde će biti višak zaposlenih, kako će izgledati nova sistematizacija i šta će biti nove radne obaveze zaposlenih. Svesni smo da firma mora da se transformiše da je kriza uzrokovala promene i to je vidljivo i svima jasno. Od poslodavca tražimo ravnopravnost na prvom mestu – kaže Vilotićeva.

Međutim, u kompaniji „Belgrejd erport”, kojoj je na 25 godina povereno upravljanje aerodromom, kažu za „Politiku” da su usvojili model restrukturiranja kako bi dodatno smanjili troškove usled drastičnog uticaja koji je kovid 19 imao na vazdušni saobraćaj u poslednjih šest meseci.

Oni navode da je broj putnika u prvoj polovini ove godine smanjen je za 61,4 odsto, a u drugom kvartalu za čak 94,6 odsto u odnosu na isti period 2019, što je sve rezultiralo značajnim smanjenjem prihoda kompanije. Restruktuiranje podrazumeva program dobrovoljnog odlaska za zaposlene na neodređeno vreme koji za to budu zainteresovani, a ugovori na određeno vreme koji ističu neće moći da budu obnovljeni.

Prema njihovom objašnjenju, trenutni obim saobraćaja i putnika takav je da na Aerodromu „Nikola Tesla” Beograd rade samo delovi terminala 2, dok terminal 1 nije u upotrebi.

Podsećaju da je u 2019. godini beogradski aerodrom imao je oko 6,2 miliona putnika, a u ovom trenutku opslužuje tek trećinu od ovog broja putnika. Samo tokom septembra, broj putnika smanjen je za 70 odsto u odnosu na isti period 2019. A ovakav trend se takođe očekuje i u narednim mesecima.

– Nakon restrukturiranja, organizacija kompanije će biti bolje usklađena sa trenutnim poslovnim potrebama i obimom saobraćaja, što će joj istovremeno omogućiti da brzo reaguje i podrži eventualne promene u obimu saobraćaja. Započeli smo formalni proces konsultacija sa sindikatima za dobrovoljni odlazak zaposlenih na neodređeno vreme, nudeći konkurentne pakete koji su usklađeni sa dobrom tržišnom praksom. Kompanija je zadržala sve svoje zaposlene na određeno vreme tokom krize, više od šest meseci, uprkos činjenici da su bili na plaćenom odsustvu zbog niskog obima saobraćaja.

Međutim, za one zaposlene kojima ugovori o radu ističu do kraja godine, angažman na aerodromu ne može biti produžen zbog aktuelnih okolnosti. Ove neophodne odluke morale su da budu donete kako bi se poslovanje kompanije „Belgrejd erport” održalo i sačuvalo što je više moguće radnih mesta za budući, postkovid rast – kažu u kompaniji „Belgrejd erport”.

Komentari13
93ce5
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Osnovni problem
Tema je škakljiva između ostalog i zato što je na beogradskom aerodromu proizvoden i čitav niz veštačkih radnih mesta. Najbolji primer je uvođenja takozvanog kapilarnog sistema bezbednosne kontrole na svakom gejtu, što je neobično za aerdrom te veličine, a znači da umesto recimo 20 kontrolora na jednoj tački, imate kontrolu na svakom gejtu za koju se ngažuje po tri radnika u tri smene. Ali i drugde je na tom aerodromu vidljivo kako ljudi stoje bez posla i dvoje radi ono što u svetu radi jedan.
Svuge isto...
Svi aerodromi sveta su prepolovili broj zaposlenih.
Jovan Cvijic
Da li postoji drzavna firma koja nema visak zaposlenih? To je veliki problem drustva u kojem zivimo. Dobar deo je formalno zaposlen. Ne odlaze na posao! Rade na drugim mestima. Dakle ubijaju dve muve odjednom. Dobijaju plate i preuzimaju poslove od ljudi koji rade privatno. Srbistan
Сима
Аеродром је приватизован , дат је под концесију и управља француски компанија Винси или како се већ зове .
Dragan
Kada sam ja pre 30 godina nasao prvo zaposlenje na snazi je bio zakon po kojem ako radnik radi 12 meseci na odredjeno vreme, automatski postaje stalno zaposlen jer potrebe za njegovim radnim mestom vise nisu privremene. Tako je bilo u mom slucaju a ovu informaciju tada sam dobio od poslodavca uz napomenu da ce tih 12 meseci (4×3) biti probni rad.
Vlada
Kako je moguce raditi od 7 do 10 godina na neodredjeno?Dobiti stalan posao ispade privilegija!!!
ralence
Систем у раду је исти у свим развијеним земљама света. Да би смањили трошкове производње и услуга многе компаније премештају своје фабрике у мање развијене земље ,као у Србију,где је радна снага јефтинија и са другим погодностима ,повластицама за производњу. Доста компанија запошљавају раднике преко разних агенција кад им требају и плаћају им само кад раде и немају никаква друга права ( одмор,болест ,храна ) итд...Такви радници морају сами да уплаћују своје дажбине држави да бих имали пензију.
vox ex populi
Pa naravno. Ko vam još može garantovati bilo šta doživotno? Problem je slaba ponuda radnih mjesta za pismene ljude. Uglavnom se nude poslovi za kursirane radnike, bez ikakvih stručnih znanja.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja