ponedeljak, 30.11.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
sreda, 07.10.2020. u 20:15 Biljana Lijeskić
INTERVJU: BOJAN SUĐIĆ, dirigent i umetnički direktor Bemusa

Iskustva sa probama i koncertima su nas ohrabrila

Niko od muzičara nije se razboleo, a na svim nastupima je postalo jasno da su epidemiološki rizici daleko veći u svakodnevici
Маестро Бојан Суђић (Фото Небојша Бабић)

Maestro Bojan Suđić zvanično je prekjuče najavio program 52. Beogradskih muzičkih svečanosti (BEMUS) kao umetnički direktor ove manifestacije, koja će trajati od 1. do 13. novembra u našoj prestonici, na sceni Kolarčeve zadužbine i Madlenianuma. Na otvaranju će nastupiti posle duže pauze slavna pijanistkinja Marta Argerič, a manifestaciju će zatvoriti Beogradska filharmonija. Između ta dva datuma slušaćemo raznovrsne koncerte, vrhunskih svetskih i domaćih muzičara, biće dostojno obeleženo i 250 godina od rođenja Betovena, a u znak sećanja na nedavni odlazak kompozitorke i akademika Isidore Žebeljan, festival će početi zvucima njene „Molitve”.

Isidora Žebenjan je bila moja školska drugarica prema kojoj sam gajio veliko prijateljstvo i poštovanje. Na Bemusu će se naći dve njene kompozicije   

Maestro Suđić, inače izvršni i umetnički direktor Muzičke produkcije RTS-a, najavljujući izuzetno sadržajan i kvalitetan 52. Bemus dodao je ‒ ako nam epidemiološka situacija dozvoli. Dok je Ivan Karl, gradski sekretar za kulturu, dopunio ovu najavu rečima da je sugerisao Odboru festivala i Cebefu kao organizatoru, da se ugovorno pripreme za nepovoljni scenario i da postoji klauzula u ugovorima o višoj sili. Zato je prvo pitanje koje smo uputili Bojanu Suđiću bilo kako on kao umetnički direktor Bemusa reaguje na tu „višu silu” i da li ima rezervni plan.

‒ „Viša sila” je termin koji se, nažalost, od početka pandemije svuda u svetu odomaćio. Svi se trude da nekako prevaziđu ove više nego nepovoljne okolnosti kojima se ne vidi kraj. Odbor Bemusa je pre više meseci usvojio moj predlog programa, ali smo svi čekali razvoj situacije. Posle više od mesec dana relativno stabilnog perioda i opreznog početka muziciranja u Beogradu i Srbiji, rešili smo da krenemo u realizaciju festivala i njegovo objavljivanje u javnosti. I strani i domaći umetnici su potvrdili spremnost da u postojećim okolnostima nastupe na 52. Bemusu, a u ovom trenutku možemo da se nadamo da nas virus ponovo neće paralisati, što bi značilo i odlaganje manifestacije. Iako finansije ne spadaju u delokrug umetničkog direktora, uverio sam se da bi eventualni gubici u slučaju otkazivanja bili svedeni na prihvatljivi minimum. Verujem da je to daleko bolje od predaje i pasivnog, neizvesnog čekanja da se pandemija u potpunosti okonča. Reagujemo odgovorno, u skladu sa svim propisanim merama, a iskustva sa probama i koncertima u poslednjih mesec i po su nas ohrabrila, jer se niko od muzičara nije razboleo. Publika je pokazala da je željna kulture, a na svim nastupima je postalo jasno da su epidemiološki rizici daleko veći u svakodnevici.

Ako biste morali ukratko da opišete 52. Bemus kako biste to učinili? Koji koncerti će biti reprezentativni, potom neočekivani, a koji potpuno novi? Kakvu ćete poruku poslati i u čemu je ova edicija drugačija od svih ostalih?

Koncepcija Bemusa upravo onemogućava da se ukratko protrči kroz programe i učesnike, jer je svaki koncert reprezentativan. Od 1. do 13. novembra su svakodnevno planirani nastupi. Bemus doživljavam kao krovni festival, nad postojećim manjim festivalima i sezonama ansambala, i trudio sam se da ostvarimo superioran kvalitet i atraktivnost, da ponovo vidimo odobravanje naše dugogodišnje koncertne publike, ali i da zainteresujemo nove slušaoce. Ne težim šoku, senzaciji i neviđenom, mislim da takvih sadržaja i van Bemusa ima na pretek već verujem u najviše vrednosti i umetnike koji ih ostvaruju. I jedino neobjašnjivo treperenje duše slušaoca u kontaktu sa istinskim umetnikom treba da nam kaže da li smo u selekciji uspeli ili ne.

Posle dugog niza godina Marta Argerič stiže kod nas, kako doživljavate njen dolazak i u kojoj se stvaralačkoj fazi je ona danas? Da li program njenog koncerta ima neko simboličko značenje?

Jedna od poslednjih legendarnih umetnika starog kova, čuvena Marta Argerič će nastupiti sa Betovenovim 1. klavirskim koncertom, sa kojim je i počela svoju koncertnu karijeru. Bez obzira na poodmakle godine, i dalje nosi neugasli vulkan u sebi. Njen nastup svakako obeležava čitav ovogodišnji festival. Ali pored nje su tu i Hoze Kura, tenor, Marija Guljegina, sopran, Irena Grafenauer, flautistkinja, Jasminka Stančul, pijanistkinja koje dugo nije bilo kod nas, Deneš Varjon, pijanista kog je američka kritika proglasila impresivnim, Sujung Jun, violinistkinja, „40 Fingers”, najpopularniji gitarski ansambl iz Italije, Sreten Krstić, violinista, Rita Kinka, pijanistkinja... uz izvinjenje svima koje sam trenutno izostavio.

Zbog pandemije, 250 godina od rođenja Betovena nije ni u svetu ni kod nas obeleženo po planu. Trudili ste se da to na Bemusu bude ispravljeno, ko će sve izvesti Betovenovu muziku?

Betoven će zaista biti „rezidencijalni kompozitor” tokom Bemusa, pre svega zastupljen na programima SO i Hora RTS, kao i Beogradske filharmonije, sa tri simfonije, dva klavirska koncerta i Misom u Ce-duru. Čućemo ga i u okviru četiri koncerta manjih ansambala i solista.

Pomenuli ste da će jednu čuvenu operu izvesti Big bend RTS u džez aranžmanu. Koje mesto ovom koncertu pripada u okrilju Bemusa? Da li smatrate da će zatvaranje festivala koncertom Beogradske filhramonije dati posebni pečat manifestaciji?

Posle odličnog nastupa na prošlom Bemusu, ponovo ćemo čuti Big bend sa četvoricom sjajnih solista u džez varijanti Pučinijeve opere „Toska”. Džez je svoje mesto našao i na FMU, pa nema razloga da ga ne slušamo i na Bemusu, kada obezbedimo odličan program ili soliste. Ovog puta imamo oboje. Beogradska filharmonija je posle duže i za mene neobjašnjive pauze već nastupila na pretprošlom Bemusu, i smatram da bi njihovo učešće u budućnosti moralo da se podrazumeva, kao i nastupi Simfonijskog orkestra i Hora RTS, koji su umnogome održali festival tokom decenije velikih previranja.

Ovogodišnji Bemus odslikava duh jednog vremena i događaje koji nas sustižu. Nedavno nas je napustila kompozitorka i akademik Isidora Žebeljan. Koja njena dela ste uvrstili na festival i kakva sećanja vas povezuju sa poznatom umetnicom?

Isidora je bila moja školska drugarica prema kojoj sam gajio veliko prijateljstvo i poštovanje. Tragedija je što nas je napustila u periodu svog stvaralačkog žara i otvorenih vrata najprestižnijih muzičkih institucija i ansambala, sigurno bi značajno dalje afirmisala i svoju muziku kao i srpsku kulturu u celini. Na Bemusu će se naći dve njene kompozicije, u izvođenju Simfonijskog orkestra RTS-a, od kojih će prva, „Molitva” za sopran i orkestar biti premijerno izvedena na svečanom otvaranju 1. novembra, uz solistkinju Anetu Ilić.

Komentari0
677b4
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja