ponedeljak, 21.06.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista

Subverzivnim pozorištem protiv „nove normalnosti”

Naša je dužnost kao samosvesnih i odgovornih pojedinaca, kao što je to dužnost odgovornog pozorišta i umetnosti uopšte, da postavljamo pitanja, kaže umetnički direktor i selektor „Joakimfesta” Slobodan Savić
Из представе „Зашто је полудео господин Р“ (Фото: из каталога Јоакимфеста)

Kragujevac – Već mesecima živimo u svetu i vremenu „nove normalnosti” koja, između toliko toga ostalog, nalaže i fizičku distancu među ljudima. „Nova normalnost” nas je lišila dodira i zagrljaja, rukovanja i poljubaca, a izolacija i samoizolacija su postali naša svakodnevica, kao da pre virusa korona nismo bili dovoljno zatvoreni u sebe i svoje domove, kao da nismo bili dovoljno otuđeni i usamljeni u virtuelnim svetovima. Da li je ta „nova normalnost” samo gorki plod smrtonosnog virusa ili je to način života na koji smo svikli od trenutka kada smo pristali da svoja osećanja izražavamo emotikonima, da nam neponovljivost i užitak stvarnog života posreduju elektronski mediji i društvene mreže? Naša je dužnost kao samosvesnih i odgovornih pojedinaca, kao što je to dužnost odgovornog pozorišta i umetnosti uopšte, da postavljamo pitanja, poručuje pozorišni kritičar Slobodan Savić, umetnički direktor i selektor „Joakimfesta”, međunarodnog pozorišnog festivala koji se od sutra do 13. oktobra, pod pokroviteljstvom grada Kragujevca, 15. put održava u Knjaževsko-srpskom teatru (KST).

Pod festivlskim sloganom „Pozorište u izolovanom društvu”, na velikoj sceni „Joakim Vujić” najstarijeg srpskog profesionalnog teatra (1835), u šest festivalskih dana biće izvedeno isto toliko predstava, tri domaće i tri inostrane.

„Gustav je kriv za sve” (8. oktobar), predstavu subotičkog pozorišta „Kostolanji Deže”, nastalu po motivima nekada popularnog crtanog filma „Gustav”, koja otvara festival, režirao je Kokan Mladenović.

Bobo Jelčić je reditelj predstave „Zašto je poludeo gospodin R” (9. oktobar) Jugoslovenskog dramskog pozorišta iz Beograda. Ibzenovu „Lutkinu kuću” (10. oktobar) Mađarskog pozorišta Kluž (Rumunija) režirao je Botond Nađ. Sonja Petrović je rediteljka predstave „Ko je ubio Dženis Džoplin” (11. oktobar) Srpskog narodnog pozorišta iz Novog Sada. „Filoktetova rana” (12. oktobar), predstava je Pozorišne laboratorije „Sfumato” iz Sofije (Bugarska), koju je po motivima dela Hajnera Milera „Filoktet” režirao Boris Krastev.

Festival zatvara Orvelova „Životinjska farma” (13. oktobar), koju je u Narodnom pozorištu „Anton Panov” iz Strumice (Severna Makedonija), režirao Ljupčo Georgijevski.

‒ Uprkos teškoj i neizvesnoj situaciji, „Joakimfest” i ove godine slavi i neguju estetski sofisticirano, društveno odgovorno, subverzivno i emancipatorsko pozorište koje se hvata ukoštac s gorućim problemima i fenomenima vremena i sveta u kojem živimo. No, da se u potpunosti razumemo, ovogodišnja selekcija nije iznuđena pandemijom, niti je rezultat bilo kakvih kompromisa. Ovih šest predstava bi učestvovale na 15. „Joakimfestu” i da nije korone, jer to zaslužuju svojim estetskim kvalitetima, tematskim opsegom i maestralnom glumačkom igrom – predočava Savić.

Festivalska selekcija nije uslovljena koronom, ali će zbog obaveznih mera predostrožnosti publici biti dostupno svako treće mesto u sali Knjaževsko-srpskog teatra. To, s obzirom na kapacitet pozorišta, znači da će predstave moći da gleda oko 90 ljubitelja pozorišta.

‒ Loše okolnosti u kojima živimo i nimalo optimistična slika današnjeg sveta mogu, nažlost, postati izgovor da odustanemo od borbe, da se unapred predamo. Ipak, „Joakimfest” već 15 godina nalazi načine kako da u vremenu punom iskušenja bude sa svojom publikom, koju i ovog puta želi da suoči sa važnim pitanjima, ali i da joj predoči velike, isceljujuće mogućnosti umetnosti. Koliko god smo svesni značaja razvoja nacionalnih kultura i svega što se dešava unutar državnih granica, u prvom planu je ideja da svi pripadamo zajedničkom kulturnom prostoru u kome fizičke, mentalne, jezičke i druge barijere sa lakoćom mogu biti prevaziđene kreativnošću darovitih i nadahnutih umetnika – kaže direktor kragujevačkog pozorišta, glumac Miloš Krstović.

„Joakimfest”, do prošle godine „Joakiminterfest”, 2006. godine pokrenuo je reditelj Dragan Jakovljević, tadašnji direktor KST-a. Festival je prolazio kroz različita razdoblja, imao je svoje uspone i padove, a 2019. godine, kada je za umetničkog direktora izabran Slobodan Savić, izvršene su korenite promene u strukturi i koncepciji samog fetivala. Danas je to festival savremenog, estetski i poetički referentnog pozorišta, koji izborom predstava nastoji da bude prepoznatiljiv u zemlji i širem regionu.

Komеntari0
745bc
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja