ponedeljak, 30.11.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
sreda, 07.10.2020. u 22:00 Brane Kartalović

Subverzivnim pozorištem protiv „nove normalnosti”

Naša je dužnost kao samosvesnih i odgovornih pojedinaca, kao što je to dužnost odgovornog pozorišta i umetnosti uopšte, da postavljamo pitanja, kaže umetnički direktor i selektor „Joakimfesta” Slobodan Savić
Из представе „Зашто је полудео господин Р“ (Фото: из каталога Јоакимфеста)

Kragujevac – Već mesecima živimo u svetu i vremenu „nove normalnosti” koja, između toliko toga ostalog, nalaže i fizičku distancu među ljudima. „Nova normalnost” nas je lišila dodira i zagrljaja, rukovanja i poljubaca, a izolacija i samoizolacija su postali naša svakodnevica, kao da pre virusa korona nismo bili dovoljno zatvoreni u sebe i svoje domove, kao da nismo bili dovoljno otuđeni i usamljeni u virtuelnim svetovima. Da li je ta „nova normalnost” samo gorki plod smrtonosnog virusa ili je to način života na koji smo svikli od trenutka kada smo pristali da svoja osećanja izražavamo emotikonima, da nam neponovljivost i užitak stvarnog života posreduju elektronski mediji i društvene mreže? Naša je dužnost kao samosvesnih i odgovornih pojedinaca, kao što je to dužnost odgovornog pozorišta i umetnosti uopšte, da postavljamo pitanja, poručuje pozorišni kritičar Slobodan Savić, umetnički direktor i selektor „Joakimfesta”, međunarodnog pozorišnog festivala koji se od sutra do 13. oktobra, pod pokroviteljstvom grada Kragujevca, 15. put održava u Knjaževsko-srpskom teatru (KST).

Pod festivlskim sloganom „Pozorište u izolovanom društvu”, na velikoj sceni „Joakim Vujić” najstarijeg srpskog profesionalnog teatra (1835), u šest festivalskih dana biće izvedeno isto toliko predstava, tri domaće i tri inostrane.

„Gustav je kriv za sve” (8. oktobar), predstavu subotičkog pozorišta „Kostolanji Deže”, nastalu po motivima nekada popularnog crtanog filma „Gustav”, koja otvara festival, režirao je Kokan Mladenović.

Bobo Jelčić je reditelj predstave „Zašto je poludeo gospodin R” (9. oktobar) Jugoslovenskog dramskog pozorišta iz Beograda. Ibzenovu „Lutkinu kuću” (10. oktobar) Mađarskog pozorišta Kluž (Rumunija) režirao je Botond Nađ. Sonja Petrović je rediteljka predstave „Ko je ubio Dženis Džoplin” (11. oktobar) Srpskog narodnog pozorišta iz Novog Sada. „Filoktetova rana” (12. oktobar), predstava je Pozorišne laboratorije „Sfumato” iz Sofije (Bugarska), koju je po motivima dela Hajnera Milera „Filoktet” režirao Boris Krastev.

Festival zatvara Orvelova „Životinjska farma” (13. oktobar), koju je u Narodnom pozorištu „Anton Panov” iz Strumice (Severna Makedonija), režirao Ljupčo Georgijevski.

‒ Uprkos teškoj i neizvesnoj situaciji, „Joakimfest” i ove godine slavi i neguju estetski sofisticirano, društveno odgovorno, subverzivno i emancipatorsko pozorište koje se hvata ukoštac s gorućim problemima i fenomenima vremena i sveta u kojem živimo. No, da se u potpunosti razumemo, ovogodišnja selekcija nije iznuđena pandemijom, niti je rezultat bilo kakvih kompromisa. Ovih šest predstava bi učestvovale na 15. „Joakimfestu” i da nije korone, jer to zaslužuju svojim estetskim kvalitetima, tematskim opsegom i maestralnom glumačkom igrom – predočava Savić.

Festivalska selekcija nije uslovljena koronom, ali će zbog obaveznih mera predostrožnosti publici biti dostupno svako treće mesto u sali Knjaževsko-srpskog teatra. To, s obzirom na kapacitet pozorišta, znači da će predstave moći da gleda oko 90 ljubitelja pozorišta.

‒ Loše okolnosti u kojima živimo i nimalo optimistična slika današnjeg sveta mogu, nažlost, postati izgovor da odustanemo od borbe, da se unapred predamo. Ipak, „Joakimfest” već 15 godina nalazi načine kako da u vremenu punom iskušenja bude sa svojom publikom, koju i ovog puta želi da suoči sa važnim pitanjima, ali i da joj predoči velike, isceljujuće mogućnosti umetnosti. Koliko god smo svesni značaja razvoja nacionalnih kultura i svega što se dešava unutar državnih granica, u prvom planu je ideja da svi pripadamo zajedničkom kulturnom prostoru u kome fizičke, mentalne, jezičke i druge barijere sa lakoćom mogu biti prevaziđene kreativnošću darovitih i nadahnutih umetnika – kaže direktor kragujevačkog pozorišta, glumac Miloš Krstović.

„Joakimfest”, do prošle godine „Joakiminterfest”, 2006. godine pokrenuo je reditelj Dragan Jakovljević, tadašnji direktor KST-a. Festival je prolazio kroz različita razdoblja, imao je svoje uspone i padove, a 2019. godine, kada je za umetničkog direktora izabran Slobodan Savić, izvršene su korenite promene u strukturi i koncepciji samog fetivala. Danas je to festival savremenog, estetski i poetički referentnog pozorišta, koji izborom predstava nastoji da bude prepoznatiljiv u zemlji i širem regionu.

Komentari0
4d19b
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja