subota, 28.11.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
četvrtak, 15.10.2020. u 20:00
ISHRANA

Dijetalna jesen

Svakog dana jedite u isto vreme, imajte tri obroka i dve užine i potrudite se da to bude u intervalima od tri do četiri sata
(Фото Пиксабеј)

Dugi topli letnji dani ustupili su mesto ovim tmurnim jesenjim, u kojima mnogima od nas nije ni do čega, pa ni do dijete. Možda je, ipak, vreme da vaše samopouzdanje kao prva linija entuzijazma ponovo dobije krila. Jesen je, kao i proleće, sjajno vreme da započnemo novi dijetalni plan kako bismo, uoči sezone slava i proslava uveli pravilnu i uravnoteženu ishranu uz dodatak fizičke vežbe u bilo kojem obliku.

Namirnice na kojima treba insistirati u ovom periodu su one koje možemo da kupimo u svežem stanju. One upravo sada imaju najjače ukuse i to treba i iskoristiti. Dakle, potražite sledeće:

Voće: jabuke, mandarine, limun, kivi, banane, grožđe, a vrlo uskoro dunju i nar – daće vašem organizmu dovoljno vitamina i minerala da sprečite eventualna iskušenja u vidu prehlada i gripa;

Povrće: paprike, plavi patlidžan, rukolu, čeri paradajz, spanać, šargarepu, bundevu, crveni luk, beli luk, peršun – činiće vaš jelovnik raznovrsnim i zdravim;

Meso: piletina, ćuretina, teletina, junetina, konjsko meso – daće vam kvalitetne belančevine neophodne za očuvanje zdravlja i vitalnosti organizma;

Riba: sva sveža riba – pastrmka, losos – odličan su izbor kvalitetnih proteina za sve koji žele da smanje masnoće u krvi;

Orašasti plodovi: sada je najkvalitetnije doba za orah, ali i za bademe i lešnike. Seme suncokreta i bundeve, uz susam slobodno koristite ili kao zdravu alternativu čipsu ili u pitama i hlebu.;

Žitarice: integralne bolje nego prerađene, u obliku muslija, kaša ili hleba. Ispecite svoj hleb bez aditiva ili možda beskvasni. Napravite sopstveni preliv za musli od jogurta/mleka i raznog voća i/ili povrća (bundeva, celer…).

Napici: uz uvek prisutnu vodu, pijte čaj, domaći voćni šejk, smuti, kvas, jogurt, domaći voćni jogurt, kefir i 100% voćne sokove. Naravno, voda treba da dominira.

Još nije vreme za zimnicu, nju jedite zimi, kada nema svežih plodova osim pasulja, luka, krompira i šargarepe. Bitno je da hranu pripremate na zdraviji način (dinstano i kuvano bolje nego prženo) i u količini koja neće opteretiti vaš želudac (bolje je imati veći broj obroka koji su manji nego obrnuto).

Hladno vreme je idealno da pronađete novi recept za supu ili čorbu, pa slobodno navalite, one su uglavnom niskokalorične, a aromatične. Izuzetak su krem čorbe, što i nije za preporuku.

Svaki dan jedite u isto vreme, imajte tri obroka i dve užine i potrudite se da to bude u intervalima od 3 do 4 sata.

Ako vas je glad zatekla na poslu ili u školi, mala količina neslanih sirovih orašastih plodova i jedna voćka (mandarina) koje ste spakovali osvežiće vas, osnažiti i odagnati osećaj gladi. Ako ste ljubitelj čokolade, ponesite jednu malu crnu čokoladu (35-40 g) sa velikim sadržajem kakaoa, u suprotnom ne nosite je.

Izvadite patike iz cipelara, obične za trčanje. Kada hodate u komotnoj sportskoj obući sagorećete više kalorija, jer ćete napraviti više koraka nego u onoj formalnoj. Ako imate psa ili idete u kupovinu, obujte patike i izduvajte se. Ako je napolju hladno, krenite u šetnju kroz tržne centre.

Imate dovoljno informacija da kreirate sopstveni plan ishrane i fizičke aktivnosti. Ukoliko ste se pitali da li da se pre jesenjeg plana ishrane testirate na intoleranciju na namirnice – nemojte. To je teoretska oblast koja nema naučnu potvrdu.

Kada kupujete namirnice izaberite one najbolje, jer je mala razlika u ceni. Ne kupujte voćni jogurt –pravite ga od svežih namirnica u kojima nema šećera. Koristite blender i sokovnik umesto kupovnih sokića i kaše. Biljna vlakna su dar prirode koji često zanemarujemo.

Nikada ne preskačite doručak, jer on pokreće vaš „motor” koji će činiti da vam i dan krene kako treba.

Jasna Vujičić, nutricionista

www.nadijeti.com

Komentari0
9e86a
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja