nedelja, 25.10.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
petak, 16.10.2020. u 20:00 R. M.
PRONALASCI

Bicikl – vozilo na dva točka

Vozilo slično popularnom dvotočkašu prvi put se pominje 1447. godine
(Фото Пиксабеј)

Svojevremeno je u Londonu prodat bicikl star više od jednog veka na jednoj aukciji za rekordnu sumu – za više od 100.000 funti. Bicikl „dajmon frejm sejfti” iz 1891. godine britanske produkcije kupio je kolekcionar sa Bliskog istoka za tačno 105.750 funti, odnosno 170.600 dolara. Od kada datira bicikl?

Pre usavršavanja motocikla, automobila i aviona, biciklisti su vožnjom na biciklu, odnosno na brzoj dvokolici (velosipedu) dostizali najveću brzinu kretanja čoveka.

Prema nekim izvorima bicikl je konstruisao Mikelanđelo i prvi bicikl je bio bez pedala.

Prvo vozilo slično biciklu prvi put se pominje 1447. godine u hronici nemačkog grada Majningena. Zatim, nirnberška hronika beleži da je izvesni kovač 1649. izradio vozilo kojim se za jedan čas moglo preći dve hiljade koraka.

Najstariji preteča modernog bicikla bio je bicikl „celerifer” Francuza Meda de Sivraka. Sivrak je 1790. godine konstruisao spravu na dva točka (svaki sa prečnikom od sedamdeset centimetara) montirana ispod drvene traverze, sa jastučićima u sredini. Sivrakov bicikl „celerifer” bio je u stvari lik životinje, konja, lava i slično, napravljen od drveta, postavljen na dva drvena točka spojena drvenom prečkom. Vozač je jahao na toj drvenoj životinji i pokretao se odupiranjem o tlo čas jednom čas drugom nogom.

Mišoov sin na velosipedu 1868.  (Foto Vikipedija)

Dalji napredak u razvoju bicikla učinjen je pojavom dresine, nazvane po pronalazaču Karlu fon Dresu. Ovom dvokolicom učinjen je veliki korak napred, jer je prednji točak mogao da se pokreće levo i desno, pa se ovim vozilom moglo upravljati. Dresina je bila od drveta, a vozač je pokretao naizmeničnim odupiranjem nogu o tlo.

Prvi bicikli na kojima više nije moralo da se gura nogama pojavili su se 1861. godine u Francuskoj. Njihov pronalazač bio je Ernest Mišo, koji je 1855, na prednjem točku tricikla montirao pedale. Prednji točak sa pedalama i direktnim prenosom bio je viši od zadnjeg. Drveni točkovi, koji su do tada bili obloženi železom, oblažu se 1865. godine punim gumama. Godine 1880, Englez Džon Kemp Starli lansirao je bicikl „Safety” (sigurnost): zadnji prenos s vodoravnim lancem, nizak okvir, kuglični ležajevi, točkovi gotovo jednakog prečnika, položaj sedišta na vrhu gornje cevi okvira.

Osam godina kasnije, Škotlanđanin Džon Danlop uvodi gumeni obruč, a pronalazač Dirkop slobodni hod pedala. Britanska fabrika „Humber” uvodi petougaoni okvir, čime je bicikl postepeno dobio svoj današnji oblik.

Do ranog 21. veka, širom sveta proizvedeno je više od jedne milijarde bicikala. Njihova brojnost daleko premašuje brojnost automobila, u pogledu ukupnog broja i broja pojedinačnih modela. Oni su glavno transportno sredstvo u mnogim oblastima. Isto tako, oni predstavljaju popularnu formu rekreacije i adaptirani su za upotrebu kao dečije igračke, održavanje generalne kondicije, vojne i policijske primene, u kurirskoj službi, za biciklističke trke i biciklističke akrobacije. U skorije vreme izmišljen je električni bicikl koji ima bateriju i olakšava duge vožnje, smanjuje umor ili poteškoće na uzbrdicama.

Komentari5
48433
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Joca Dobric
Dobar tekst o biciklima, meni voljenoj stvari masini ili vozilu, rado pomislim I rado upotrebljavam I koristim I uzivam u ovoj - carobnoj- masini, pocelo je od 5-6 god. voznja ispod rame velikog Roga, sa upadanjem krvarenjem popravkama I sve vecoj - ljubavi I potrebi za biciklom, koristio I danju I nocu godinama pa I danas, uz znanje I obrazovanje kao i tehnicki I kreativni mentalitet unapredio Sam svoja dva Japanca C. ITOH, cesto ih koristim I uzivam u voznji, Pozdrav ljubiteljima bicikla,,
Fiets
E u toj zemlji na slici, trenutni hit, elektricni bicikl je dostogao cijenu do 3000€. Skupa pomoc za uzbrdo.
bogdan
Ima i mnogo skupljih ± €8000 a ima i onih od ± €1000! To zvuci skupo za srpske standarde ali za nizozemske, te cene ne predstavljaju nikakvu prepreku za nabavku fizickog ili E-bicikla! Ono sto mene cudi je to da u Srbiji ne postoje proizvodjaci ramova za bicikle ( ±90% ramova se pravi u Kini, Vijetnamu i Indoneziji) ili kompletnih bicikla (Shimano ili Sram + dobar ram= dobar biciklo! Trenutno zbog korone postoje veliki problemi u nabavci i asemblazi, a svest, potreba i potraznja u EU je ogromna!
Mrgud
Samo Srbi nikako da savladaju ovo prevozno sredstvo.
Саша Микић
Срби су итекако савладали бицикл и возили га неуморно, али када се једном уђе у аутомобил тешко се излази. Тако дојучерашњи пешаци и бициклисти, када седну за волан, имају најмање слуха за пешаке и бициклисте. Да могу свима њима би забранили да се крећу.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja