nedelja, 25.10.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
subota, 17.10.2020. u 22:55 Marijana Avakumović
KAKO POSLUJE AERODROM „NIKOLA TESLA”

Smanjen broj putnika otvorio mnoge probleme

U trećem kvartalu broj putnika manji za 77,7 odsto u odnosu na isti period lane
Аеродром „ Никола Тесла” (Фото А. Васиљевић)

Kriza u avio-saobraćaju i smanjenje broja putnika za oko 80 odsto odrazili su se neminovno na pad prihoda beogradskog Aerodroma „Nikola Tesla”. Koncesionar, francuski „Vansi”, najavljuje rezanje troškova i smanjenje broja radnika. Pitanje koje se samo po sebi nameće jeste da li koncesinar u takvim okolnostima može da ispuni obaveze prema državi, odnosno da plaća godišnju naknadu i da li mu je izmirivanje te obaveze eventualno odloženo.

Broj putnika na Aerodromu „Nikola Tesla Beograd” bio je u trećem kvartalu manji za 77,7 odsto u odnosu na isti period lane i iznosio je 478.000 putnika, saopšteno je iz kompanije „Vansi”, matične firme „Belgrejd erporta” koji upravlja aerodromom. Ukupan broj putnika za prvih devet meseci iznosio je 1.468.000, što je za 68,7 odsto manje nego u istom periodu prošle godine, navodi se u saopštenju.

Komercijalni letovi na beogradskom aerodromu su tokom trećeg kvartala više nego prepolovljeni, pošto ih je bilo 9.972, odnosno 55,5 odsto manje u odnosu na period jul–septembar 2019. godine.

Nenad Gujaničić, broker „Momentum sekjuritiza”, kaže da svi svetski aerodromi imaju pad prihoda zbog smanjenja boja putnika i biće im potrebno dve do tri godine da dostignu nivo od pre pandemije.

Prema njegovoj oceni to u velikoj meri može da dovede u pitanje koncesiju, odnosno predviđeni plan ulaganja. Nije poznato šta piše u koncesionom ugovoru, pošto nije objavljen, ali naš sagovornik pretpostavlja da postoji neka klauzula o odlaganju ili neplaćanju koncesione naknade u slučaju vanrednog događaja.

– Kako je to tačno formulisano mi ne znamo. „Vansi” ima obavezu da firmi Aerodrom „Nikola Tesla a. d.”, koja nadzire koncesiju, uplaćuje godišnju koncesionu naknadu, s tim što se to obračunava i plaća kvartalno. U drugom kvartalu to nije uplaćeno, što smo videli kada je Aerodrom „Nikola Tesla” objavio finansijski izveštaj u kojem piše da koncesiona naknada nije izmirena zbog nastupanja slučaja više sile. Dokle će to trajati ne znamo. Prilično je izvesno da ove godine neće plaćati ni u trećem ni u četvrtom kvartalu. Sledeće godine će verovatno nastaviti da uplaćuju jer će se poslovanje oporaviti – navodi Gujaničić.

Inicijalnu koncesionu naknadu od 501 milion evra „Vans” je uplatio po preuzimanju beogradskog aerodroma. Kada je potpisan koncesioni ugovor u martu 2018. rečeno je da će godišnja koncesiona naknada biti od 4,5 do 16 miliona evra, što znači kako se bude povećavao broj putnika ona će rasti. Koliko „Vansi” plaća kvartalno na ime te naknade nije poznato, ali Gujaničić kaže da je jedan od kriterijuma da ta naknada ne bude manja od pet odsto prihoda aerodroma. S obzirom na to da su prihodi mali taj kriterijum će ove godine biti nizak, ocenjuje on.

U finansijskom izveštaju Aerodroma „Nikola Tesla a. d.” za drugo tromesečje, koji je objavljen na sajtu Beogradske berze piše da je poslovna zarada u drugom kvartalu 2020. iznosili 14.832.084 dinara. Ovako ostvareni prihodi znatno su manji u odnosu na zarade u istom periodu prethodne godine, kao i u odnosu na plan poslovanja za drugi kvartal 2020. godine.

– Potrebno je napomenuti da je proglašenjem pandemije virusa korona smanjena frekvencija komercijalnih putničkih letova širom sveta, pa samim tim i na Aerodromu „Nikola Tesla Beograd”, čime je došlo do smanjenja prihoda društva posebne namene („Belgrejd erport”), što se kao posledica reflektuje i na zarade društva odnosno, iznosa za uplatu koncesione naknade u drugom kvartalu u odnosu na isti period prethodne godine, a sve u skladu sa ugovorom o koncesiji, odnosno nastupanjem slučaja više sile, što pandemija nesporno jeste – navodi se u finansijskom izveštaju.

Kompanija „Belgrejd erport”, koja upravlja aerodromom, nije se izjasnila da li plaća ili ne plaća koncesionu naknadu i da li ima neki dogovor o odlaganju izmirenja te obaveze već su nam samo rekli da su u redovnom kontaktu sa davaocem koncesije, Aerodromom „Nikola Tesla Beograd a. d.” i Vladom Republike Srbije, kao i drugim zainteresovanim stranama na temu nalaženja najboljeg mogućeg načina za ublažavanje negativnih efekata pandemije na avio-industriju.

U kompaniji Aerodrom „Nikola Tesla a. d.”, koja nadzire sprovođenje koncesije, za „Politiku” je rečeno da je koncesionar uredno izmirio koncesione naknade u skladu sa rokovima dospeća ovih obaveza definisanim ugovorom o koncesiji što se može videti i u finansijskom izveštaju.

– Davalac koncesije je polazeći od mogućnosti iz ugovora o koncesiji i preporuka Airports Council International, preduzeo mere radi ublažavanja posledica pandemije izazvane kovidom 19 po koncesionara, bez posledica po celokupne preuzete obaveze prema davaocu koncesije, uključujući i obavezu plaćanja godišnje koncesione naknade – kažu u preduzeću Aerodrom „Nikola Tesla a. d.”

U Ministarstvu finansija takođe navode da su sve dospele obaveze od koncesione naknade izmirene.

Odložen štrajk radnika aerodroma

Štrajk sindikata zbog planiranog smanjenja broja radnika, koji je bio najavljen za petak je odložen. U „Belgrejd erportu” kažu da sa predstavnicima sindikata održavaju redovan dijalog po svim ključnim pitanjima koja se tiču poslovanja kompanije, a konstruktivni predlozi su uvek dobrodošli, što je bio slučaj i prilikom procesa pripreme programa dobrovoljnog odlaska za zaposlene na neodređeno vreme koji za to budu zainteresovani. Program je ponuđen usled neophodnosti optimizacije troškova poslovanja i usklađivanja broja ljudi sa potrebama posla u industriji koja najteže podnosi posledice kovida. Pri ovome se, kako navode, strogo vodilo računa o licenciranom osoblju od čijeg angažovanja zavisi bezbedno obavljanje delatnosti operatera aerodroma i sam sertifikat operatera, kojima će prijava na ovaj program biti odobrena samo u izuzetnim slučajevima ukoliko se proceni da odlazak takvih zaposlenih ne ugrožava kontinuitet poslovanja. Napominju da je ponuđeni finansijski paket fer, atraktivan i konkurentan.

– Imajući u vidu drastično smanjen obim saobraćaja na beogradskom aerodromu i činjenicu da broj putnika u ovom periodu iznosi oko 30 odsto u odnosu na prošlu godinu, onima kojima ističu ugovori o radu na određeno vreme, a koji su inače zaposleni na osnovu povećanog obima posla ili rada na određenom projektu, ugovori će biti obnovljeni u slučajevima gde je procenjeno da je neophodna poslovna potreba za produžetkom njihovog angažmana, o čemu aktivno razgovaramo kako sa sindikatima, tako i svim zaposlenima – kažu u „Belgrejd erportu” za „Politiku”.

Komentari12
33b9c
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

milan
Smanjen broj putnika za 8o% posto a mi brinemo o aerodromu. ne lete putnici aerodromom nego avionom . Srbija sve placa mi smo bogata zemlja.
jedna učiteljica
Ето, нисмо ми једини који умемо да не зарадимо на аеродрому!
Miha
Bilo bi korisno da se sazna da li je koncesionim ugovorom od strane naše države garantovan minimalni broj putnika. Obzirom na finansijsku visinu ugovora, rekao bih da jeste. I to na vrlo visok procenjen broj. Stalno obećavaju da će ugovor biti dostupan javnosti, al im nešto ne ide.
Божа
Може да прође још много година, док се број путника поврати на оне бројеве од пре пандемије. Тако је и у целом свету.
Значи
Кад је добит онда иде концесионару а кад је проблем то сви делимо, па што онда мењасмо социјализам? Ваљда у уговору пише шта је чија обавеза, постоје банке кредити проћи ће пандемија.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja