Svako ko ovih dana dođe na Mašinski fakultet UB, može da vidi kako izgleda nova akademska realnost. Da ne bude zabune – nije reč o maskama, merenju telesne temperature na ulazu i dezinfekcionim sredstvima na svakom koraku. Nova realnost je oličena u Studentskom centru izvrsnosti (SCI), nedavno otvorenom u sklopu obeležavanja 72. rođendana fakulteta.
Renovirani prostor površine 500 kvadrata zajednički je štab pet inovativnih studentskih timova – u oblasti motornih vozila, brodogradnje, vazduhoplovstva, robotike i biomedicinskog inženjerstva. Osim funkcionalnih kabineta, na raspolaganju im je sala za projekcije i kafe-klub za opuštanje i razmenu ideja, bez čega nema kreativnog procesa. A kreativnost je nova realnost tržišta rada, koje sve manje mari za diplomce formatirane u trouglu predavanja–učenje–ispiti.
– Najbolji studenti nisu nužno oni s najvišim ocenama, već oni koji imaju svojevrsni inženjerski „iks faktor”, sposobnost da maštaju hrabrije, misle šire i vide dalje. Za takve, SCI će biti inkubator u kome će od talenta i teorijskih znanja sazrevati nove ideje – kaže dekan prof. dr Radivoje Mitrović, dodajući da će kroz timski rad sticati i veštine nužne za uspeh na savremenom tržištu rada.
– Na primer, naučiće kako da svoje projekte predstave, obrazlože i argumentovano brane. Kako da animiraju sponzore i firme koje će imati i vlastiti interes da ih podrže – nabraja dekan Mitrović. Kako ističe, timovi su otvoreni i za studente drugih fakulteta, i to ne samo tehničkih. Uvek su dobrodošli oni koji se razumeju u marketing, odnose s javnošću, dizajn, pravne i ekonomske norme...
– Ideal kome težimo jeste da se poslednja godina studija u što većoj meri preklopi sa praktičnim angažmanom, a ne da se diplomci za posao obučavaju kada se zaposle. Zato je važno povezivanje s privredom. Kroz tu spregu se za studente obezbeđuje praksa, a najbolji mogu da računaju i na stipendije – kaže naš sagovornik.
Pre desetak dana, Mašinski i Elektrotehnički fakultet potpisali su kapitalno vredan ugovor o poslovno-tehničkoj saradnji s nemačkom kompanijom „Brose”. Nemački gigant koji razvija i proizvodi mehatroničke sisteme za automobilsku industriju u Pančevu gradi fabriku u kojoj će zaposliti 500 inženjera, a najavljeno je da će prosečna plata biti oko 1.700 evra.
– „Brose” planira da u Srbiju osim proizvodnje donese i razvojni sektor. To će biti prilika da se iskažu naši najbolji mladi inženjeri – uveren je profesor Mitrović.
Saradnja s „Broseom” podrazumeva i nastavne programe u skladu s potrebama ove nemačke kompanije. Po istom obrascu, s Mašinskim fakultetom sarađuju kompanije „Simens” i „Cet-Ef”, koje u Srbiji proizvode delove za automobile, šinska vozila i brodove. Koliko su veliki inostrani igrači zainteresovani za obrazovnu bazu po svojoj meri, ilustruje primer kompanije „Meser”.
Na njihovu inicijativu, pre 13 godina pokrenut je master program za zavarivanje i zavarene konstrukcije. Ova nemačka kompanija je uložila u opremanje laboratorija i pomogla Mašinskom fakultetu da dobije međunarodnu akreditaciju, tako da zavarivački master program u Beogradu pohađaju i studenti iz inostranstva. Trenutno u Srbiji nema nezaposlenih inženjera ove struke, a dobar deo njih je angažovan upravo u „Meseru”.
– Ponosni smo što kadrovi koje školujemo brzo stižu do zaposlenja. Ali, svesni smo da ćemo se brzo suočiti s problemom kako da na katedrama zadržimo najbolje, kojima inostrane kompanije nude odlično plaćene pozicije. I to je jedan vid nove realnosti, s kojom će morati da se suoči i akademska zajednica i država – zaključuje dekan Mašinskog fakulteta prof. dr Radivoje Mitrović.
Takmičenja prohujala s koronom
U Studentskom centru izvrsnosti najveću tradiciju i ugled ima tim „Drumska strela”. Trkački bolidi koje je tokom deset godina osmišljavalo i unapređivalo više od stotinu studenata požnjeli su mnoštvo nagrada i pohvala u konkurenciji 600 univerziteta iz čitavog sveta. Pandemija je oduvala takmičarske planove za ovu godinu, ali u „Drumskoj streli” veruju da će u okviru SCI dodatno usavršiti svoj deveti model klasičnog trkačkog automobila, kao i prvi bolid na električni pogon.
Korona je prizemljila i tim „Beoavije”, koji su 2018. osnovali polaznici Katedre za vazduhoplovstvo. Svetsko studentsko takmičenje je trebalo da se od 22. do 26. oktobra održi u Hamburgu, ali je odlučeno da se timovi predstave u onlajn formatu. Tako će „Beoavija” mogućnosti svoje bespilotne letelice „osa” demonstrirati žiriju sa aerodroma „Ravan” kod Čačka.