petak, 22.01.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
utorak, 03.11.2020. u 16:37 Aleksandra Mijalković
AKTUELNO Pozorišna i festivalska jesen u uslovima pandemije

Kultura u inat koroni

Sva pozorišta se trude da preduzmu sve mere kako bi na sceni i u sali bila očuvana zdravstvena bezbednost: koriste se sredstva za dezinfekciju i prečišćivači vazduha, pazi se na distancu
Празна места у гледалишту су мера безбедности док траје пандемија (Фото БФИ)

Na radost publike koja se uželela pozorišnih i baletskih predstava, koncerata i novih filmova na velikom ekranu, „kulturna jesen” u Beogradu je počela s ambicijom da nadomesti sve one „prazne” mesece od pojave pandemije u našoj zemlji.

I dok su na poslednjoj od takvih manifestacija, nastupu grupe „O đila” u Kombank dvorani, održanoj dan pre uvođenja vanrednih mera, izvođači zahvalili publici na hrabrosti što se ipak pojavila, nova sezona je otvorena upozorenjem epidemiologa iz kriznog štaba. Svi oni koji idu u pozorište, bioskop ili na koncert, naime, to čine na sopstvenu odgovornost, svesni rizika.

Doktor Predrag Kon je ukazao i da organizatori takvih događaja, koji su dužni da obezbede sve propisane uslove za zaštitu od virusa korona, moraju da vode računa i o tome da gledaoci poštuju mere, pa ako to nije slučaj, onda ne mogu da održe predstavu ili projekciju.

Krizni štab je ocenio da najveći rizik predstavljaju „koncerti s pevanjem” jer je mogućnost širenja virusa tad neuporedivo veća. Pokazalo se, međutim, da beogradsku publiku to nije odvratilo: jedva je dočekala veče operskih arija u Narodnom pozorištu i mjuzikl „Jadnike” u Madlenijanumu.

Ako treba, i na scenu s maskom

– Ma, ako je potrebno, glumiću i sa zaštitnom maskom na licu! – rekao je Bane Trifunović na konferenciji za novinare, na kojoj je predstavljen kao novi Veliki Getsbi, u obnovljenoj verziji istoimene predstave na sceni u Zemunu.

Zasad ipak nećemo gledati „zamaskirane” glumce. Kako je navela dr Darja Kisić Tepavčević, zbog prirode njihovog posla nije predviđeno da tokom predstave nose maske, ali jesu predviđeni određeni zdravstveni pregledi i, naravno, potrebno je da redovno proveravaju telesnu temperaturu.

Sva pozorišta se trude da preduzmu sve mere kako bi i na sceni i u sali bila očuvana zdravstvena bezbednost. Koriste se sredstva za dezinfekciju i prečišćivači vazduha, pazi se na distancu... Redari i razvodnici proveravaju da li svi nose maske. I za vreme predstave upozoravaju gledaoce koji su ih skinuli, da ih vrate natrag na lice.

Pozorište „Pinokio”: svim posetiocima se pre ulaska u salu meri temperatura (Foto Predrag Mitić)

Tako je jedna starija gospođa, posle nedavne predstave u „Ateljeu 212”, iznervirano izjavila da, dok traje korona, više neće tamo kročiti jer „nije došla da je zagledaju ima li zaštitnu masku, već da se opusti i uživa”. Trebalo je, međutim, da se zapita da li svojom nemarnošću i komoditetom onemogućava druge u sali da budu opušteni i uživaju, ne brinući da li će im ona možda preneti virus. Upravo zbog takvih redari „treniraju strogoću”.

Posetiocima predstava i koncerata se na ulazu u salu meri temperatura. Mesta nisu numerisana, već kako ko dođe ulazi u salu i zauzima sedište, naravno ne ono koje je označeno da ostaje prazno. Zanimljivo je da se ni na jednom od ovih događaja nije moglo čuti ono čuveno iskašljavanje iz zadnjih redova, nakon kojeg obično usledi salva kašljucanja širom sale. Sada je potpuna tišina!

Sve vreme svi gledaoci moraju da nose zaštitnu masku. Ovo donekle predstavlja problem onima koji su navikli da na takve događaje idu ne samo da bi „videli” već i da bi „bili viđeni” – a ko će ih zapaziti i prepoznati ispod maske? Zato se sad susreti i slikanje obavljaju napolju, ispred ulaza, umesto, kao ranije, u holu.

Popularni umetnici su pod dodatnim rizikom ako pristanu na „selfi” s obožavaocima: tad se više ne poštuje preporučena fizička distanca, skidaju se maske, a padne i poneki zagrljaj! Jedna od najvećih baletskih zvezda današnjice, Sergej Polunjin, nastupio je prošlog meseca u Narodnom pozorištu u Beogradu na dobrotvornoj priredbi koju je organizovala njegova fondacija za podršku mladim talentima. U jednom trenutku se pojavio među zvanicama. Dotle su svi disciplinovano stajali na udaljenosti, s maskama na licu, a onda je krenuo gromoglasni aplauz, sevnuli su blicevi, dirnuti Rus je smakao s lica komad platna koji ga je zaklanjao – i već u sledećem trenutku oko njega su se tiskale „demaskirane” dame s podignutim mobilnim telefonima.

Poklon glumaca na premijeri (Foto Predrag Mitić)

Ljubiteljima kulture koji nisu uspeli da obezbede mesto u pozorišnoj, koncertnoj ili bioskopskoj sali, s obzirom na ograničenje broja posetilaca, ipak je omogućeno da odgledaju to što su želeli – preko interneta, u živom prenosu (recimo sa fejsbuk strane organizatora, kao što je bio slučaj s Beogradskim festivalom igre) ili odabirom termina za gledanje filma preko platforme (Beldoks, Festival Etnološkog filma...) i to uglavnom besplatno. Prednost tehnologije 21. veka.

Filmofili su, doduše, i u prethodnim mesecima, dok su bioskopi bili zatvoreni, imali mogućnost da besplatno za vreme onlajn filmskog festivala od 27. marta do 10. aprila, a posle toga za simboličan iznos, odgledaju neke od najnovijih i najpopularnijih ostvarenja preko platforme „MojOFF”.

A evo kako su izgledali neki drugi festivali i kulturni događaji u novoj sezoni u Beogradu.

Bez druženja i stajanja

Među prvim takvim manifestacijama bilo je 13. izdanje Međunarodnog festivala dokumentarnog filma „Beldoks”, održano početkom septembra na nekoliko mesta „uživo” (u Amfiteatru ispred Muzeja Jugoslavije, na Letnjoj sceni na Kalemegdanu, na terasi Art bioskopa Kolarac...).

Gostovanja stranih baletskih trupa koje su bile pozvane da proletos nastupe na 17. Beogradskom festivalu igre pomerena su za jesen, ali je direktorka festivala Aja Jung istakla da je najvažnije da „ništa nije otkazano”. Svaki nastup je dogovaran iznova, po nekoliko puta, menjane su avionske karte i hotelske rezervacije, učesnici su morali da prođu duplo testiranje...

Od 17. do 29. septembra (umesto u junu) u Crkvi Svetog Petra održan je 15. Festival rane muzike na istorijskim instrumentima iz doba baroka – pod maskama, ali ne karnevalskim, kako bi priličilo tom dobu, već onim zaštitnim. Međunarodni festival Dani orgulja takođe je s letnjeg pomeren na jesenji termin, u Katedrali Blažene Device Marije. Zbog epidemioloških mera broj posetilaca je morao biti ograničen, a mesta unapred rezervisana, pa je prostor bio poluprazan, što je bilo neobično iskustvo, jer se svake godine tu okupi toliko slušalaca, da mnogi koncerte „odstoje”, neki i ispred ulaza u crkvu.

Više ode 40 autorskih ostvarenja na 19. Međunarodnom festivalu etnološkog filma u novim okolnostima je, umesto u Art bioskopu Etnografskog muzeja, prikazano onlajn. Gledaoci su preko interneta mogli besplatno da vide i ciklus kratkih dokumentaraca nedavno preminulog reditelja Dobrivoja Pantelića (čiji je naziv filma „U goru, u vodu” odabran za slogan ovogodišnjeg festivala).

Na zadovoljstvo ljubitelja „velikog ekrana”, 5. Festival italijansko-srpskog filma pratili su „uživo” u dve bioskopske sale Jugoslovenske kinoteke. Bio je čudan osećaj sedeti u sali u kojoj je, na ovakvim događajima, ranijih godina bilo popunjeno svako mesto, a sada su svaki drugi red i sedišta između gledalaca ostali prazni.

I dok se filmovi, na kraju krajeva, mogu gledati i „od kuće”, pozorišni glumci, baletski igrači i muzičari, da bi „zaradili hleb nasušni”, ipak moraju da nastupaju uživo, čak i ako je sala, zbog proglašenih epidemioloških mera, poluprazna. Ovo je važno i za publiku, kojoj kultura pomaže da i u ovim čudnim i teškim vremenima očuva duh, popravi raspoloženje, osnaži nadu i rešenost da istraje.

Komеntari1
5debe
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

vojislav
Ne razuem kako je ododzavane pijace moguce ,i saoskih vasara a zabraniti odrzavanje pozorisnih predstava? ???

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja