petak, 04.12.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
subota, 31.10.2020. u 20:00 Milenija Simić-Miladinović

Šest minuta po zadatku premalo za veliku maturu

Polaganjem tri obavezna dela ispita u tri dana, prva proba državne mature u Srbiji završena je juče u oko 90 srednjih škola. − Najteži test iz matematike
(Фото МШ Драгиња Никшић)

Prva proba buduće velike mature za učenike četvorogodišnjih smerova srednjih škola, ali i završnog ispita za trogodišnje zanate u Srbiji završena je juče. U organizaciji testiranja većih problema nije bilo, ali će lista preporuka za unapređenje ispitnih materijala i procedura biti poduža, sudeći po utiscima i dilemama profesora i učenika nakon testiranja. Polaganjem tri obavezna dela ispita u tri dana, pilotiranje državne mature realizovao je u oko 90 srednjih škola, od kojih je 50 gimnazija. Kako su đaci uradili ispitne zadatke neće ocenjivati profesori koji im predaju, jer će se sav ispitni materijal pregledati pod šiframa centralizovano u Beogradu početkom sledeće nedelje. Rezultati se očekuju sredinom novembra.

− Učenicima nije teško pao test iz srpskog jezika i književnosti, smatraju da bi uz adekvatne pripreme to bilo to. Matematika je bila teža, pa i đaci koji su za nju bili spremniji kažu da im je trebalo više vremena. Fiziku, kao treći deo ispita, juče su radili naši gimnazijalci prirodno-matematičkog smera i smatraju da im je za nijansu bila lakša nego matematika. Društveno-jezičko odeljenje, istovremeno, radilo je zadatke iz istorije i stav je da su u rangu testa iz srpskog jezika. S obzirom na to da je ovo sad provera zadataka da bi se dobila povratna informacija šta su u stvari đaci uradili i koliko su im zadaci bili teški, videćemo kad dobijemo rezultate, otprilike dve nedelje posle pregledanja testova − kaže Vukadin Simović, direktor Užičke gimnazije i predsednik tamošnje školske maturske komisije.

Upravo školskim komisijama početkom sledeće nedelje biće dostavljen upitnik u kome treba da ocene kako im se čini maturska proba i daju predloge za unapređenje budućeg nacionalnog ispita za kraj srednjeg obrazovanja. Već imaju na umu savete i sugestije.

− Mi smo uspeli da sprovedemo testiranje po svim preporučenim merama zaštite, tako da su svi đaci imali jednake uslove za rad, i to je ono što je najvažnije. Međutim, u uslovima epidemije teško je organizovati sve prema pravilnicima. Oni zahtevaju da, recimo, na 12 do 15 učenika dežura jedan nastavnik. Zbog sprečavanja širenja kovida 19 to znači da su za jedno gimnazijsko odeljenje bila neophodna tri dežurna nastavnika, ali i da se uvećava broj kontakata, jer dežuraju nastavnici koji inače ne predaju đacima koji polažu maturu − uviđa direktor Užičke gimnazije.

On podseća da je na probi bilo predviđeno da se 20 zadataka uradi za 90 minuta, odnosno četiri i po minuta po zadatku, dok se na pravoj maturi očekuje da će 40 zadataka maturanti rešavati četiri sata, što je šest minuta za rešavanje jednog ispitnog pitanja.

− Čini se da je to premalo vremena po zadatku. Treba povesti računa o tome koliko je naporno za učenike da za svih 40 zadataka održe koncentraciju. Nameću se razmišljanja da li bi trebalo smanjiti broj zadataka, a ostaviti četiri sata za rad ili drugačije osigurati da imaju vremena da se posvete svakom pitanju − kaže Simović, kao i da će detaljnije smernice za svaki predmet dati stručna veća nastavnika.

Matematika je bila najteža, srpski malo lakši i za učenike Građevinske tehničke škole „Branko Žeželj”, koji su se, kažu, najbolje snašli na stručnom delu mature koji su juče polagali, doduše samo iz teorije.

− Treći, stručni deo ispita, baziran je na pitanjima iz tri ključna predmeta za građevinske tehničare, a to su: građevinske konstrukcije, statika i otpornost materijala i tehnologija građevinskih radova. Zadaci su primereni gradivu iz prve dve godine školovanja. Na primer, građevinske konstrukcije uče se samo u prva dva razreda, dok preostala dva od ova tri predmeta imaju i u trećoj godini. U četvrtoj dobijaju neke druge važne stručne predmete kao što su putevi, mostovi ili metalne i drvene konstrukcije, koje su do sada mogli da odaberu da polažu na stručnom delu mature − objašnjava Aleksandar Rakićević, direktor Građevinske tehničke škole „Branko Žeželj”.

Prenoseći impresije učenika, on ističe da se čini da su testovi iz srpskog i matematike primereniji fondu časova i programima nastave i učenja u gimnazijama, pa su ti ispiti bili teži građevinskim tehničarima, dok je stručni deo odmereniji u smislu da se od đaka tražilo da pokažu znanje koje je i realno očekivati da mogu da pokažu iz najvažnijih stručnih predmeta.

Komentari12
7e959
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Radmila Mišić
Treba dati profesorima iz svakog predmeta pojedinačno da rešavaju test i meriti im vreme. Dobijeno srednje vreme za učenike pomnožiti sa 2. Tako su nekad profesori pripremali pismene zadatke-ovo sam čula od profesora.
dr Slobodan Devic
Apsolutno se slazem. U poslednjih 20 godina bio sam svedok konstantnog prosirenja programa na jednom "zapadnom" univerzitetu. Profesore uopste ne pogadja cinjenica da mora da postoji zakon odrzanja kolicine materije koju studenti mogu da "svare". Na veliko iznenadjenje, uocio sam da sto su veci strucjaci, to su veci egoisti - po principu "boli me stikla". Na kraju sam mislio da cu pomoci studentima ako moj predmet izbacim (fizika nuklearne medicine). Izbacise me, pa ubacise 3 nova predmeta ...
Ljudmila
To se i radi. Samo se ne mnozi sa 2 nego sa 3.
Azrael
Šta će deca uopšte i znati, sada kad u školu praktično i ne idu.
Milutin
Ko zna vremena je i previse, ko nije ucio malo je mesec dana.
Milunit
Na trkama je važna brzina. Koja je poenta da se na testovima žuri? Znanje se može pouzdano oceniti sa 5 zadataka kao i sa deset. Nedostatak vremena deluje stresno na decu, i mnoge hendikepira. Kako je disleksičnima kojima treba znatno više vremena i kad imaju bolje znanje kao drugi? Kao da je cilj tih testova da se što više dece, pogotovo one koja nisu skrojena po šemi koju već decenijama u glavi imaju mulci u ministarstvu, isključi iz daljeg obrazovanja. Maltretiranje dece = balkanski hobi.
Uciteljica
@Јован К. Ako ste studirali Mehaniku, pre 2008., onda ste kod mene polagali ispit.
Prikaži još odgovora

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja