subota, 28.11.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
sreda, 04.11.2020. u 09:42 Milica Dimitrijević

Kustosi MSUB protiv kafića i venčanica

Odluka Viktora Kiša, v. d. direktora muzeja, da se uklone neki od radova na postavci „Refleksije našeg vremena”, a zarad izgradnje kafea i povodom izložbe Žana Pola Gotjea, izazvala protest stručnog dela kolektiva
(Фото М. Димитријевић)

Protekli vikend bio je buran u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu. Krajem nedelje kustoski tim ove kuće posredstvom medija protestovao je povodom odluka Viktora Kiša, v. d. direktora muzeja, koje se tiču uklanjanja radova sa aktuelne postavke „Refleksije našeg vremena – Akvizicije Muzeja savremene umetnosti 1993–2019”, a zarad izgradnje kafea, kao i povodom plana da se u izlagački program uvrsti postavka „Love is love” Žana Pola Gotjea, čijim eksponatima, prema mišljenju kustosa, nije mesto u toj instituciji.

Obrazlažući svoje stavove, kustosi su naveli da je iz izložbenog prostora uklonjen rad „Toplina” Zorana Todorovića, i to uprkos njihovom protivljenju, čime je ozbiljno narušena koncepcija uvodnog segmenta aktuelne izložbe. „Smatramo da je nedopustivo da izložbeni prostor samovoljom v. d. direktora dobije drugačiju namenu, i to bez saglasnosti kustosa MSU, autora projekta rekonstrukcije enterijera muzeja, kao i Zavoda za zaštitu spomenika kulture grada Beograda. Takva odluka bi odmah trebalo da se preinači”, naveli su kustosi.

Dotičići se Gotjea, oni su objasnili da venčanice nisu primerene programskoj politici MSU i dodali: „Zbog pripreme te izložbe dekroširana je postavka na petom nivou muzeja čime je takođe narušena prvobitna koncepcija izložbe ’Refleksije našeg vremena’. Konačno, u vreme kada se muzeji globalno suočavaju sa problemom zatvaranja ili smanjenog broja posetilaca usled širenja pandemije, ideja investiranja u izuzetno skupu putujuću ’blokbaster’ izložbu, od koje se očekuje da donese profit velikom posetom, odraz je krajnje nestručnog, nekompetentnog i društveno neodgovornog vođenja instititucije, protiv čega izražavamo oštar protest.”

Ovu zajedničku izjavu potpisali su šef Odeljenja umetničkih zbirki i izložbi Zoran Erić i kustosi Mišela Blanuša, Rajka Bošković, Svetlana Mitić, Žaklina Ratković, Miroslav Karić, Una Popović, Senka Ristivojević i Aleksandra Mirčić.

U prvoj reakciji za medije, Viktor Kiš je rekao da je, u skladu sa programom planiranim za 2020, prva pomenuta izložba trebalo da bude postavljena u trajanju od četiri meseca, u periodu od marta do juna 2020, ali je situacija u vezi sa pandemijom prouzrokovala odlaganje pa je postavka otvorena 27. juna 2020.

„U skladu sa originalnom namerom kustoskog tima o trajanju izložbe, koja je i usvojena programom, četiri meseca nakon otvaranja, 27. oktobra 2020, izložba je faktički završena, te su preduzeti koraci za realizaciju novih programa i planova Muzeja savremene umetnosti”, kazao je Kiš i istakao da, s obzirom na situaciju u vezi sa epidemijom i činjenicu da izložbu verovatno nisu videli svi posetioci koji su to i nameravali, segmenti okončane izložbe neće biti uklonjeni i moći će da se vide do marta 2021.

Kiš je naknadno dodao i to da su na mestu gde je stajao Todorovićev rad nekada postojali i muzejski kafić i restoran, naglašavajući da svaki muzej na svetu njih ima jer to i jesti poštovanje sopstvene publike.

„Mi nemamo nikakvih uslova da tu napravimo kafić, niti imamo osoblje koje služi. U pitanju je samo mesto gde će publika nakon dugog razgledanja moći da sedne, sabere utiske, možda prodiskutuje i da se osveži kafom ili vodom iz automata”, naglasio je i naveo da se izvinio autoru rada kao i ostalim autorima čiji su radovi sklonjeni jer kustosi muzeja, kako ističe, nisu obavestili autore da se izložba i dalje nastavlja, ali u smanjenom obimu zbog predstojećih planiranih izložbi.

Kiš je, na kraju, upitao kustoski tim muzeja čija je odgovornost nerealizovanog budžeta, kada do početka izložbe nije završen katalog u kojem se predstavljaju sopstvena umetnička dela i eksponati koji ljudima iz muzeja „stoje pred nosom”?

„Koliko tu ima poštovanja prema publici? Kako stručna javnost komentariše da nikada do sada u MSU nije urađena revizija radova? Da mi uopšte ni ne znamo šta imamo i u kakvom stanju. Nacionalno blago godinama leži u garaži Narodne banke, u najneadekvatnijim uslovima koji mogu da se zamisle”, ukazuje Kiš.

Todorović: Nije problem kafe već komercijalizazija muzeja

Dešavanja u vezi sa Todorovićevim radom – čini ga instalacija od 1.200 kvadradnih metara filca napravljenog od ljudske kose, za šta je bilo potrebno ošišati oko 240.000 ljudi, uz prateću video-dokumentaciju – izazvala su oštre komentare i na društvenim mrežama.

Za naš list Todorović je podsetio da je njegov rad vlasništvo MSUB jer je muzej stajao iza nastupa Srbije na Bijenalu u Veneciji 2009. kao izvršni producent tog rada ali i čitave ekspedicije, da je istovremeno delom i finansiran sredstivima muzeja u jednom kriznom trenutku njegove finalizacije, kao i da se radi o radu koji se još aktivno izlaže u različitim projektima.

„Ne osećam nikavu posebnu nelagodu povodom ukanjanja rada sa izložbe, to je muzejski rad i mogu ga izlagati po potrebi i u različitim prilikama. Međutim, gest v. d. direktora Viktora Kiša je neobičan i na svoj način arogantan pre svega prema zaposlenim kustosima i autorima te izložbe, tim pre jer je ova intervencija samo uvod u predstojeću demontažu radova na petom i delimično trećem nivou muzeja zbog najavljene izložbe Gotjeovih venčanica. Kao jedan od razloga se navodi kraj izlagačkog termina, ali se izložba ne skida u celini nego samo tamo gde smeta. Taj tretman izložbe ne samo da ne uvažava kustose koji su izložbu postavili, a radi se o postavci u kojoj imamo prilike da vidimo gotovo čitav kustoski tim muzeja, nego nam se tim tretmanom ukazuje moguća nova programska orjentacija koja se fokusira na komercijalne programe koji konkurišu osnovnoj misiju muzeja”, ističe Todorović i dodaje da nije problem kafe koji muzej svakako treba da ima, kao što samo po sebi nije problem pokazati neki modni događaj, jer polje savremne umetnosti nije disciplinarno ograničeno.

Ali sve to pokreće jedna vrlo problematična namera, imperativ da muzej postane profitabilan, mesto gde se pare zarađuju i gde se ne troši novac iz budžeta.

Kiš: Vraćamo sve u prvobitno stanje

Povodom rešenja Zavoda za zaštitu spomenika kulture Grada Beograda koji je utvrdio da se radovi u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu izvode bez utvrđenih uslova za preuzimanje mera tehničke zaštite, saglasnosti na projekat i dokumentaciju Zavoda – a za koje smo prvo danas saznali iz Saopštenja za javnost Ministarstva kulture i informisanja, a tek potom dobili i napismeno iz  Zavoda – obaveštavamo javnost da će staklena pregrada biti vraćena u prvobitno stanje, poručio je juče  v. d. direktora Muzeja savremene umetnosti Viktor Kiš posle svih reakcija na njegovu odluku.

Kiš je dodao da je rukovodstvo Muzeja savremene umetnosti tokom prošle nedelje prvo obavilo usmenu konsultaciju sa Zavodom i da mu je rečeno da je za prirodu ovakve promene enterijera, mišljenje Zavoda – nepotrebno, a da je zvanično saopštenje iz Zavoda usledilo tek nakon reakcije Ministarstva kulture i informisanja.

 

Komentari12
f11cc
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

miami
U normalnim drzavama, menadzeri vode muzeje, a ovi nasi zive od budzeta i donacija. Muzeji ne treba da vose kustosi, oni treba da se bave umetnoscu, a ne menadzmentom. Komunisticka razmisljanja su ostala u Srbijim koja je zato i medju najsiromasnijim evropskim drzavama. Beda na svakom koraku.
rade radic
Prosto ne mogu da verujem kakvim trivijalnostima se bave u MSU, a da se pritom prave da im je u kući sve u redu, iako im je ukradeno pet crteža(tri Iv Tangija i dva Andre Masona) kao i veoma vredna uljana slika Maksa Ernsta(list "Novosti"4.11.2020).Uostalom protivu N.N.lica iz MSU je podneta i krivična prijava,19.10.2020g. za prikrivanje,falsifikat i držanje kopija dotičnih majstora u stalnoj postavci.STRAŠNO!!!!
Neva
Ukoliko se u muzeju na nadje prostor za kafu i opustanje, na 100m, na obali reke, moguce je postaviti jedan provizorni objekat-kafic i otvorenu terasu sa pogledom na Savu i Kalemegdan.
Neva
Nadam se da ce sukob u MSU biti prevazidjen, da ce tastina i licni ponos ustupiti mesto kompromisnom resenju - najboljem za posetioce muzeja ; sto se tice prostora za odmor i opustanje, svi muzeji u svetu se prilagodjavaju novim zahtevima i, s’vremena na vreme, renoviraju.
Predrag Klincov
Hoćemo li kupovati čaj u kasapnici ? A da probate sa Muzejom Primenjenih Umetnosti ?

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja