subota, 28.11.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
subota, 07.11.2020. u 17:00 Daliborka Mučibabić

„Delta” na korak do „Sava centra”

Kompanija Miroslava Miškovića jedina je juče dala ponudu za kupovinu kongresnog zdanja u Novom Beogradu koje grad prodaje po početnoj ceni od 17,5 miliona evra. – Javno nadmetanje biće u ponedeljak
(Фото Д. Јевремовић)

Miroslav Mišković, vlasnik „Delta holdinga”, šampanjac će, sve su prilike, otvoriti u ponedeljak jer će mu tada konačno, posle četiri godine koliko pokušava da se domogne „Sava centra”, to poći za rukom. „Delta” je juče, poslednjeg dana za podnošenje ponuda za kupovinu kongresnog centra u Novom Beogradu, jedina uplatila depozit od 1,7 miliona evra, i kvalifikovala se za učešće u javnom nadmetanju koje je grad zakazao za 9. novembar. „Delta” je ponudom, kako je navela u saopštenju, potvrdila spremnost da prihvati početnu cenu od 17,5 miliona evra i obavezna ulaganja od 50 miliona evra, koji su postavljeni kao uslov u javnom konkursu. Da je samo jedna ponuda stigla na adresu Gradske uprave, potvrdili su juče za naš list u gradu.

To je od avgusta kada je prvi put oglašena prodaja zdanja od 29.374 kvadratna metra treći pokušaj gradske vlasti da nađe novog vlasnika za „Sava centar” koji mu, izričiti su u gradu, pravi samo gubitke. Prethodna dva oglasa su propala jer se niko uključujući i „Deltu” koja ima najveći motiv da postane novi vlasnik zdanja u Ulici Milentija Popovića 9 zato što je „Deltin” hotel „Kraun plaza” pasarelom povezan za „Sava centrom” nije uplatio depozit što je bio uslov za učešće u ovoj trgovini.

Prema proceni stranih konsultanata koje je angažovala kompanija Miroslava Miškovića, investicija za renoviranje „Sava centra” biće veća od 60 miliona evra, navedeno je u jučerašnjem saopštenju „Delta holdinga”.    

– Cena koju je tenderom predvideo grad izuzetno je visoka i verujemo da je to razlog što se tokom celog postupka prodaje do sada nije javio nijedan zainteresovani investitor izuzev naše kompanije − istakao je Živorad Vasić, viši potpredsednik „Delta holdinga” i dodao da mali broj kompanija može da podnese tako visok nivo investicije, da „Delta” jeste među njima – zbog velikog iskustva u sličnim projektima, zbog snage kompanije i zbog mogućnosti da sinergijom hotelskih i kongresnih kapaciteta ovu investiciju učini isplativom. 

Pad vrednosti za osam miliona evra
Gradski zavod za veštačenje procenio je u novembru prošle godine da „Sava centar” vredi 75 miliona evra tako što je uzeo u obzir vrednost objekta i zemljišta ispod njega ali ne i parcela koje se koriste kao parking.  – To je iznos do kojeg smo došli troškovnom metodom koja isključivo podrazumeva vrednost zemljišta i objekta. Prinosna metoda uzima u obzir vrednost objekta i zemljišta, češlja poslovanje preduzeća i ona je pokazala da je vrednost „Sava centra” 9,1 milion evra. Komparativni metod nismo koristili jer nikada sličan objekat na sličnoj lokaciji nije prodavan niti postoji – ističe Vlada Sekulić, generalni direktor Gradskog zavoda za veštačenje.On kaže da je pre dve godine JP „Sava centar” naručilo od Zavoda procenu i tada je vrednost bila 83 miliona evra. Za godinu dana se smanjila za osam miliona jer su prihodi bili mali, a troškovi mnogo veći. Samo za grejanje i porez godišnje treba po milion evra, ističe Sekulić. 

Ako za dva dana kupi zdanje arhitekte Stojana Maksimovića biće to za 10 miliona evra manje od prvobitne cene iz avgusta ove godine. Tada je početna cena „Sava centra” bila 27,4 miliona evra, zatim je u drugom oglasu umanjena za 20 odsto (21, 9 miliona evra) i u trećem poslednjem snižena je za još 20 procenata. Drugi uslovi tendera nisu se menjali: budućeg kupca grad je obavezao da u roku od pet godina uloži najmanje 50 miliona evra u obnovu kompleksa, da objektu neće smeti da menja namenu niti da se naruši njegove arhitektonske i kulturne vrednosti, jer zdanje uživa status prethodne zaštite i treba da bude proglašeno za spomenik kulture.

Ti uslovi kao i cena nisu bili dovoljno ubedljivi za deo javnosti koja negoduje zbog prodaje tog simbola prestonice. Protivnici optužuju grad da ne zna da upravlja tim kongresnim centrom i da ga kako tvrde prodaje u bescenje.

Danilo Šuković, ekonomista i bivši član Saveta za borbu protiv korupcije, smatra da svaki objekat koji svojim prihodima ne može da pokrije troškove treba prodati. Ali, dodaje, problematičan je trenutak u kojem grad prodaje „Sava centar”.  

– U vreme pandemije virusa korona kada je svaki biznis na ledu, a kongresni turizam sada ne postoji nije racionalno prodavati objekte ovog tipa. Iz aviona se vidi da je cena od 17,5 miliona evra za oko 30.000 kvadrata objekta niska, a pitanje je u kom roku će kupac uložiti novac u renoviranje. Zato insistiranje na prodaji tog kompleksa sada budi sumnju da se daje porodično srebro i mala je verovatnoća da će ga kupiti neko ko se ne bavi spekulativnim radnjama – ističe Šuković.

Stručnjaci za nekretnine ne misle tako jer ni u bolja vremena, prethodne četiri godine, grad nije uspeo da nađe kupca. Podsećaju da je „Delta” samo u jednom krugu i to 2016. imala rivala, a to je bio konzorcijum Aerodroma „Nikola Tesla”, „Beogradskog sajma” i „Energoprojekta”.

– Ako bi se posmatrala cena od samo 17,5 miliona evra za tu površinu zdanja moglo bi se reći da je cena za kupca solidna, a za grad niska. Ali kada kupac ima obavezu da uloži još 50 miliona evra dolazimo do računice da je kvadrat oko 2.300 evra. „Delta” je u obnovu „Interkontinentala” uložila toliko novca da joj je bilo isplativije da sagradi novi hotel. Ona i kupuje „Sava centar” jer je povezan sa tim hotelom, odnosno „Kraun plazom” i da bi popravila njegovo poslovanje – ističe stručnjak za nekretnine koji ne želi da mu se ime pominje u medijima.

Kompanija Miroslava Miškovića, kako je navela, planira kompletno renoviranje najvećeg kongresnog centra, a investicija predviđa zamenu staklene fasade, izradu novih elektroinstalacija, pogona za hlađenje i grejanje, uvođenje novih multimedijalnih instalacija. Obavezuje se na očuvanje arhitekture objekta i njegovog spoljašnjeg izgleda, kao i na zadržavanje postojeće namene.

– Spremni smo da rekonstrukcijom zadržimo izgled i namenu, a da unutra stvorimo novi „Sava centar”, koji će uključiti savremene digitalne komunikacije, restorane i kafiće, rent-a-kar agencije i usluge turističkih vodiča, odnosno sve ono što gost očekuje da dobije u jednom modernom kongresnom centru. To je uslov da Beograd ponovo postane najvažnija destinacija za poslovne i kulturne događaje u ovom regionu, sa skupovima za više od 5.000 gostiju i svim koristima koje takvi događaji donose Beogradu, njegovoj privredi i stanovnicima – izričit je Vasić.

Komentari14
d062c
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Сам против Самога
Град Београд продаје Сава центар, а Делта холдинг га купује по релативно багателној цени од 17,5 милона евра (уз наводну обавезу инвестирања најмање 50 милона евра, што је практично непроверљиво). Разлог продаје, тврде градски оци, јесте зато што Сава центар прави само губитке, те да не могу да подмире ни редовне трошкове одржавања. Ако употребимо само елементарну логику, запитајмо се колики је то инвестициони буџет Града Београда, а колики Делта холдинга? Да ли је следећи на продају Стари двор?
Зоран Чачак (пишимо ћирилицом)
Што не дадосте Арапима, па да се људи употпуне, као код куће?
Iz Britanije
Čudno da Arapi nisu hteli da kupe. Ili je zdanje možda van njihove zone delovanja, preko Save, gde vlada drugi "kartel"?
Зоран Маторац
Да ми је знати шта ће му све то.
Biće tu, dok kažeš metro
Više puta je u intervjuima govorio o njegovoj vrsti poslovanja - kupi, unapredi, podigne cenu i kada je najviša - proda. To mi dodje korektnije nego šatro arapi i ostali biznismeni
Prof Simeon Krstic
eto dobijaju sve prakticno badava a gradice soping centar sto znaci Beograd gubi jos jednu salu za filmove, konferencije i koncerte

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja