sreda, 20.01.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
sreda, 11.11.2020. u 19:14 Olivera Milošević

Mazut, industrija, saobraćaj – tri ključna zagađivača

U Smederevu ima oko 20 hiljada individualnih ložišta, mali je broj domaćinstava koji koriste gas, broj vozila godišnje se povećava za 1.500, železara je ključni problem zagađenja, ali iz ove fabrike to negiraju
Један од железариних димњака (Фото О. Милошевић)

Smederevo - Smederevci svake zime prema zvaničnim podacima udišu „nezdrav”, „veoma nezdrav” i „opasan” vazduh. S prvim danima ovogodišnje grejne sezone krenula su i nova prekoračenja graničnih vrednosti štetnih čestica, mada ni tokom leta ovde vazduh nije dobar po zdravlje ljudi, zbog uticaja industrije i saobraćaja. Tokom prethodne grejne sezone retki su bili dani kada nisu prekoračene  koncentracije sitnih i veoma opasnih čestica PM 10 i PM 2,5. Sudeći po prvim danima druge polovine oktobra, moglo bi se reći da je „zagrevanje” zagađenja počelo. Sve do kraja ovog meseca vrednosti štetnih čestica su varirale iz dana u dan,a najveće prekoračenje, gotovo tri puta veće od dozvoljenih granica, zabeleženo je 30 oktobra. Tog dana, prema merenjima stanice automatskog monitoringa kvaliteta vazduha Agencije za zaštitu životne sredine, suspendovane čestice PM 10 u centru grada dostigle su vrednost od 152 mikrograma po metru kubnom, a dozvoljena granica na dnevnom nivou je 50. Već drugog dana novembra ove vrednosti skočile su na 214 mikrograma,a PM 2,5 NA 210 – četvorostruko više od dozvoljenog. I tokom vikenda zabeležene su povećane vrednosti, dok su tome prethodila nekoliko dana čistog vazduha, pokazuju merenja na sajtu SEPE.

Smederevo ima 14 gradskih kotlarnica od kojih 12 rade na mazut. Prelazak na ekološko gorivo je spor i skup proces, a za najveći broj kotlarnica i neizvodljiv, što je potvrdio i novi gradonačelnik Jovan Beč.

Samo kotlarnice na Senjaku i Papazovcu mogu u proces konverzije sa mazuta na gas, u ostalih deset nisu rešena imovinsko pravna pitanja, a imamo i kotlarnice koje nisu adekvatne za to, rekao je Beč naglasivši da su to problemi koji se ne mogu rešiti preko noći.

U gradu na Dunavu evidentirano je i oko 20 hiljada individualnih ložišta, jer uprkos tome što je gasifikacija mahom završena, mali je broj domaćinstava koji koriste gas. Ovde se broj vozila godišnje povećava za 1.500, pa se i gust saobraćaj locira kao jedan od uzroka lošeg vazduha. Železara je za mnoge ključni problem zagađenja, ali iz ove fabrike to uglavnom negiraju. Ljubica Drejk, generalna menadžerka za zaštitu životne sredine HBIS-a, u septembarskom intervjuu za „Politiku” ne poriče uticaj crne metalurgije na vazduh, ali kaže da se drugi faktori ne smeju zanemariti, te da je kineskim vlasnicima uz proizvodnju bio prioritet da osposobe sve sisteme zaštite koji su bili zapostavljeni u periodu kada je železarom upravljala država.

 Svi filteri za kontrolu kvaliteta vazduha, kao i svi ostali sistemi za zaštitu životne sredine su u funkciji, kazala je Drejk tvrdeći da je HBIS od 2017. do polovine 2020. uložio 140 miliona dolara u projekte zaštite životne sredine i uštede energije, dok je od juna 2007. do februara 2012. uloženo mnogo manje ‒ 80 miliona dolara.

Na usvajanje Plana kvaliteta vazduha Smederevo je čekalo skoro dve godine. Ova zakonska obaveza je, nakon opomene zaštitnika građana, ispunjena formalno u martu ove godine iako je resorno ministartvo dalo saglasnost na taj dokument još polovinom 2018. Ipak, prvim narednim rebalansom nisu odobrena sredstva za nastavak konverzije kotlarnica što je ovim Planom predviđeno da se uradi u 2020.godini. Epidemija je dovela i do zastoja radova na novoj aglomeraciji u železari, ocenjenoj kao najveći projekat zaštite životne sredine, ali u HBIS-u tvrde da radovi ipak nisu stali.

Komеntari4
30d2e
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Nenad
Pa kad su prikljuci za gas 700 evra onda retko koje domaćinstvo može da se priključi. To treba biti simbolična cena jer se svakako posle kroz potrošnju naplaćuje i marža za Srbija Gas. Druga stvar veoma indikativna je da ta Železara radi i leti pa nema tog zagađenja koliko ima kada počne da se loži ugalj.
zubac
O tome niko ne govori nit pise. Jasno je da su lozista najveci problem u celoj Srbiji. Kako dodje novembar pogusismo se.
Budimir Djokić
A ugalj sa nedozvoljenom količinom jalovine?
Dule Astro
Sjajno sažeta situacija koja je identična u svim ostalim gradovima. Vlast ne radi apsolutno ništa konkretno. Identifikuju problem, naprave neki akcioni plan i onda se kuka kako nema dovoljno novca i problem ostaje i zbog njega udišemo otrove i umiremo više od mnogh drugih bolesti.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja