Samohodni teretnjak „Titel” natovaren glinom potonuo je juče oko šest časova u bazenu Luke Beograd na utovarnom mestu broj dva. Brod koji je za samo nekoliko minuta nestao u vodi uspela su da napuste dva nepovređena člana posade, potvrdili su juče za naš list u Udruženju profesionalnih lađara Srbije (UPLS).
Šta je uzrok tako munjevitog potonuća juče ni nezvanično nije moglo da se čuje, tako da su sve oči sada usmerene u istragu. U UPLS-u tvrde da do 14 časova nije bilo obezbeđeno mesto havarije niti su postavljene barijere koje bi trebalo da spreče širenje izlivene nafte i njenih derivata iz broda po bazenu i Dunavu. U Luci Beograd, inspekcijama bezbednosti plovidbe i za zaštitu životne sredine i Lučkoj kapetaniji Beograd nisu odgovarali na naše pozive.
– Brod sa tovarom trebalo je da plovi za Bugarsku. Njegova nosivost je 1.050 tona, a utovar gline bio je 1.010 tona. Kolege su čak pokušale da isprazne vodu iz „Titela”, ali nisu uspele. I oni su zapanjeni brzinom kojom se odigrala ova havarija – ističe kapetan Milivoje Šujdović iz UPLS-a i dodaje da je ta samohotka nekada pripadala „Brodarstvu” Zrenjanin i da je napravljena u Mađarskoj.
Njega, kako kaže, nažalost više ne iznenađuju ovakve havarije jer je samo u poslednje dve godine potonulo osam brodova na teritoriji Srbije. U poslednja dva meseca, dodaje, bila su čak tri plovidbena incidenta – sudara sa ogromnom materijalnom štetom. Po broju potonuća i plovidbenih nezgoda prvi smo u Evropi i među vodećim zemljama na svetu.
– Dok brodarska preduzeća nisu bila privatizovana, znao se red. Svaki brod registrovan za određenu nosivost tog standarda se morao pridržavati i nije bilo propusta kada je reč o takozvanom tehničkom pregledu ovih plovila. Sa novim vlasnicima stigla su i nova neozbiljna pravila. Povećavaju nivo uronjenja brodova, tako dobijaju veći gaz odnosno nosivost da bi ostvarili veći profit. Umesto da, na primer, projektovana nosivost bude 900 tona, oni je uvećaju i po nekoliko desetina tona. Ozbiljne kontrole izostaju. To se u Evropi ne dešava – ističe Šujdović.
Da je situacija zabrinjavajuća, podseća ovaj kapetan, svedoči i činjenica da nijedan potonuli objekat nije izvađen niti adekvatno obeležen.
– Državni organi zaduženi za bezbednost plovidbe jednostavno ne mogu da reše probleme na adekvatan način – izričit je Šujdović.