subota, 28.11.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
petak, 13.11.2020. u 12:20

Intermodalni terminal – za dalji ekonomski napredak

(Фото Танјуг)

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić zahvalio je EU na bespovratnom finansiranju izgradnje intermodalnog terminala u Batajnici i istakao da će taj projekat mnogo značiti za dalji ekonomski napredak naše zemlje.

Intermodalni terminal u Batajnici će biti neka vrsta šireg logističkog centra, gde će se vršiti pretovar robe iz kamiona u vozove – neka vrsta „suve luke”, kao preduslov za dalji ekonomski napredak, rekao je Vučić, koji je zajedno sa Semom Fabricijem i ministarkom Jadrankom Joksimović bacio lopatom prvi malter u kamen temeljac.

Koliko je značajna izgradnja jednog takvog terminala, Vučić je ilustrovao primerom da Beč već ima tri intermodalna terminala, dok ih je u Nemačkoj više od 100.

„Ovo je uslov bez kojeg ne možemo napred, za povećanje obima posla, ali i za povećanje cena”, rekao je Vučić, javlja Tanjug.

On je rekao da je čitav projekat važan i zbog toga što je to deo programa za bolju žaštitu životne sredine, za zeleniju Srbiju, što je dogovoreno i na samitu u Sofiji.

Vučić je istakao da će tu raditi i značajan broj ljudi, ne samo direktno zaposlenih, već i onih koji će biti indirektno vezani za ovaj projekat.

„Nadam se da ćemo imati bar tri puta više kamiona na putevima, ali, kada terminal bude u funkciji, to će suštinski značiti šest puta više nego danas”, rekao je Vučić.

Vučić je zahvalio predstanicima EU i državama članicama pošto su njihovi poreski obveznici izdvojili i poklonili, kako je rekao, 13,7 miliona evra.

„Neko potcenjuje te sume novca, ali to je ogroman novac i beskrajno sam vam zahvalan na ogromnoj podršci. Srbija će obezbediti 1,8 milona evra, što je devet puta manje nego što daju Evropljani”, naglasio je predsednik.

Ističe da će to doprineti lokalnom razvoju Batajnice i Zemuna, kao i celog Beograda i cele Srbije.

Vučić je dodao da to neće biti poslednji intermodalni terminal koji će se graditi u Srbiji, pošto je izuzetno važno da nastavimo da razvijamo saobraćajnu i logističku infrastrukturu.

I dalje će nam biti potrebna podrška EU, dodao je Vučić zahvalivši EIB-u na podršci za izgradnju autoputa Niš-Merdare, za prvu deonicu od Niš do Pločnika.

Bez njihove podrške ne bi mogli to da napravimo, dodao je Vučić i istakao da i taj projekat pokazuje da možemo da menjamo sadašnjom zajedničkim radom.

Predsednik je čestitao radnicima i poručio im da će jednog dana biti ponosni na ono što su napravili, pošto će i to doprineti ekonomskom rastu Srbije.

„Cilj je da u naredne tri godine budemo ekonomski najbolji u Evropi”, naveo je Vučić napomenuviš da će zbog velikog zaostajanja u prethodnom periodu biti potrebno još mnogo da stignemo po standardu života neke razvijene evropske zemlje.

Intermodalni terminal za bolje povezivanje Srbije sa EU

Šef Delegacije EU u Srbiji Sem Fabrici izjavio je da će Intermodalni terminal u Batajnici, čija izgradnja počinje danas, doprineti boljem povezivanju srpskog tržišta sa regionalnim i evropskim, smanjiti transportne troškove i smanjiti zagađenje.

Uoči postavljanja kamena temeljca za izgradnju terminala, Fabrici je rekao da je EU za taj projekat izdvojila 15,5 miliona evra bespovratnih sredstava, što, kaže, više od 90 odsto vrednosti projekta.

Fabrici je istakao da će taj terminal smanjiti, pre svega, transportne troškove i dodao da je udeo logističkih troškova u ceni proizvoda u EU na nivou 10 do 12 odsto, dok je u Srbiji do 20 odsto.

To je, kaže, posledica zastarele transportne logistike u našoj zemlji.

„Unapređenjem transportne poveznosti mi smanjujmeo troškove, povećavamo konkurentnost Srbije i unapređujemo socijalno-ekonomske standarde”, rekao je Fabrici, javlja Tanjug.

Pored toga, dodaje on, terminal će otvoriti nova radna mesta, direktno će, kaže, biti zaposleno 28 ljudi, a indirektno hiljadu.

Naveo je da će novi termnal omogućiti osam puta veći pretovar u Srbiji, jer će, dodaje, na njegovom prostoru dolaziti kontejneri sa Jadranskog mora, Egejskog mora...

Trenutni pretovarni kapaciteti u Srbiji su, ističe Fabrici, 10.000 kontejnerskih jedinica, dok će se sa novim Intermodalnim terminalom taj broj popeti na 80.000.

Fabrici je istakao da je 2015. godine EU izdvojila milijardu evra bespovratne pomoći za modernizaciju transportne i energetske infrastrukture i povezivanje Srbije i Zapadnog Balkana sa EU.

„U 2020. godini, Srbija je najveći primalac sredstava iz fondova za povezivanje i do sada je dobila 200 miliona evra bespovratne pomoći za šest velikih investicionih projekata. Intermodalni terminal je jedan od tih šest projekata”, ukazao je Fabrici.

On je, dodaje, rezultat rada i saradnje između EU, nacionalnih i lokalnih vlasti.

Najavio je da će biti još novca iz EU, kroz Investicioni program za Zapadni Balkan, koji je u oktobru usvojila Evropska komisija, za nove velike investicione projekte.

Počinje gradnja Intermodalnog terminala u Batajnici

U Batajnici danas počinje izgradnja intermodalnog terminala, na kome će se ukrštati trase teretnih vozova, kamiona i brodova, a polaganju kamenta temeljca prisustvuje predsednik Aleksandar Vučić.

Terminal u Batajnici biće drumsko-železnički čvor koji će omogućiti da roba i proizvodi u Srbiju stižu brže, kvalitetnije i ekonomičnije, kao i da se visoki logistički troškovi, uračunati u cene proizvoda, približe evropskom nivou.

Polaganju kamena temeljca prisustvuju i ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović, ministarka za evropske integracije Jadranka Joksimović, šef Delegacije EU u Srbiji Sem Fabrici, gradonačelnik Beograda Zoran Radojičić, kao i zamenik gradonačelnika Goran Vesić.

Kompleks intermodalnog terminala i logistickog centra prostiraće se na ukupno 82,5 hektara, na prostranoj zaravni između železničke stanice Batajnica i autoputa E75, javlja Tanjug.

Kapacitet intermodalnog terminala biće 80.000 kontejnera.

To će biti ne samo prvi intermodalni terminal u Srbiji već i Zapadnom Balkanu koji će omogućiti da se smanje logistički troškovi prevoza robe.

Projekat je predviđen kroz realizaciju IPA sredstava (ukupne vrednosti 15,5 miliona evra), dok će se nabavka opreme i tehnička pomoć operateru ukupne vrednosti 2,9 miliona evra finansirati iz budžeta Republike Srbije.

Izvođač je austrijska firma Štrabag, nadzor Eptisa, a projektant konzorcijum „Egis International/City net”.

Ugovor za izgradnju intermodalnog terminala (FIDIC Yellow Book – izrada projektne dokumentacije i izvođnje radova), potpisan je 14. oktobra 2019. sa kompanijom Štrabag ukupne vrednosti 14,46 miliona evra.

Intermodalni terminal se gradi u okviru Nacionalnog programa javne železničke infrastrukture za period od 2017. do 2021. godine.

Izgradnjom intermodalnog terminala u Beogradu podstiče se razvoj savremenog kombinovanog transporta kroz povećanje učešća železnice i stvaranjem partnerskog odnosa sa drumskim transportom.

Na taj način će železnica postati konkurentnija na tržištu, istovremeno pratiće sve buduće tendencije u transportu korišćenjem savremenih tehnologija.

Rok za izvođenje je 30 meseci od početka radova, računajući i dodatnih 12 meseci za reklamaciju izvedenih radova.

Projekat obuhvata radove, nadzor nad izgradnjom, nabavku opreme i tehničku pomoć terminalnskom operateru.

Radovi obuhvataju izgradnju pristupnih drumskih i železničkih saobraćajnica, površina za skladištenja i manevrisanje i administrativnog objekta sa parkingom za teretna vozila.

Lokacija u Batajnici izabrana je zbog ukrštanja železnickog i drumskog Koridora 10, kao i blizine aerodroma „Nikola Tesla”.

Predviđeno je da tu stižu vozovi sa kontejnerima iz jadranskih luka i evropskih centara, gde će se pretovarati i skladištiti i kamionima distribuirati do krajnjih korisnika.

Terminal će se sastojati od dva pretovarna koloseka za kontejnere i jedan dodatni kolosek za lokomotivu, saobraćajne trake za prolaz kamiona i kontejnerskog skladišta.

Imaće i carinski magacin, postrojenje za održavanje, administrativno-kontrolnu i carinsku zgradu.

Inače u dvadesetak zemalja Evrope ima ukupno oko 350 terminala.

Komentari0
b8335
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja