četvrtak, 26.11.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
sreda, 25.06.2008. u 22:00 Marija Andrijašević

Zaustavljena intimnost

Аино Канисто (Фото Д. Јевремовић)

INTERVJU
U okviru ovogodišnjeg Salona savremene primenjene umetnosti, u Muzeju primenjene umetnosti u Beogradu (Vuka Karadžića 18), nedavno je otvorena izložba „Inscenirane fotografije” finske umetnice Aino Kanisto.

Aino Kanisto je rođena 1973. godine u Helsinkiju gde jezavršila master studije fotografije na Univerzitetu za umetnost i dizajn. Dobitnica je nagrade Muzeja primenjene umetnosti za seriju radova „Bez naziva”, kojisu prikazani na izložbi „Umetnost, život, pometnja” 47. oktobarskog salona u Beogradu 2006. godine. Prošle godine je boravila u našem glavnom gradu, i tada su napravljeni njeni najnoviji radovi, prikazani na ovogodišnjoj izložbi, koju je organizovao Muzej primenjene umetnosti u saradnji sa fondacijom FRAME( Finnish Fund For Art Exchange), a otvorio Nj.E.gospodin Kari Veijalainen, ambasador Finske u Beogradu. Poštovaoci vizuelnih umetnostiimaće priliku da do 10. jula vide 25 radova jedne od  najistaknutijih evropskih umetnica mlađe generacije, nastalih tokom proteklih deset godina.

Kanisto pravi inscenirane fotografske autoportrete velikog formata gde se kao model postavlja u ulogu izmišljenog lika. Umetnica je protagonist konstruisane situacije u kojoj ne predstavlja sebe, već, kako kaže za „Politiku”, različite nestvarne ženske identitete. Fotografije iz serije „Inscenirane fotografije” nastale su na najrazličitijim lokacijama među kojima je i Beograd. Kako objašnjava, one evociraju stanje svesti fiktivnih žena u starim, polurazrušenim, ponekad sablasnim beogradskim enterijerima.  

Nerado imenujete svoje fotografije. Ipak, postoje određeni podnaslovi, koji često predstavljaju detalje na periferiji fotografije, dok u samom imenu izostaje ono što je na slici dominantno

Fotografijemoraju bitinapravljene tako da prenesu određeno stanje, raspoloženje i atmosferu.Ja stvaram scene iz mašte i igram uloge likova sa svojih slika. One nikako nisu autoportreti u tradicionalnom smislu.Ne želim da, imenujući ih, posmatraču dajem svoju interpretaciju. Ovako pokušavam da prenesem moguće priče, a ne samo privatnu, iako se pojavljuje i ona.

Na nekim fotografijama su prikazani beogradski prostori, iako seoni eksplicitno ne vide. Šta Vama znači Beograd?

Prvi put sam došla ovde pre dve godine, pre Oktobarskog salona, i grad mi se veoma dopao. Osetila sam da u njemu postoji nešto što bih želela da iskoristim u svom radu, meni vrlo blisko. Imamo nešto zajedničko, i to mi je bilo fascinirajuće, jer dolazim iz Finske, jedne potpuno drugačije sredine. Mnogo je starih, divnih prostora, ponekad teških i sablasnih, a istovremeno i romantičnih, na jedan poseban način. Posebno mi se dopalo Tursko kupatilo, upravo za tu fotografiju sam i nagrađena.

Vaši radovi su prepuni naracije. Imate li nameru da je razrešite u budućim radovima, kao logičan nastavak serija koje ste radili do sada?

Kada radim uvek se koncentrišem na jednu fotografiju, pojedinačan rad. Tada ne razmišljam o ostalim delovima serije. Pa ipak, kada se osvrnem, vidim da se neki motivi uvek ponavljaju, nesvesno. Mene fasciniraju elementi priče, preciznije, pričanja. Želim da kreiram fotografiju na kojoj je osoba iza koje se vidi ozbiljna priča. Ali to nije nešto što je napisano, ili nešto što mogu da verbalizujem, već nešto što se naslućuje. Specifičnim bojama, svetlošću i detaljima koji su mi veoma važni, uspevam da iskažem i ostvarim priču koju vidim.

Primetna je dominacija crvene, zelenei bele boje. Možete li nam reći nešto o značenju boja na Vašim fotografijama?

U mojoj svesti one nemaju specifičnosimboličko značenje. To su više vizuelni elementi i prenose određenu osećajnost.Iz moje perspektive, one nose određeni miris i atmosferu.Svetlost i boje intenziviraju emocije. Kada radim,veoma mi je važno osećanje vizuelnog zadovoljstva. Mogla bih da kažem da sam zainteresovana za lepotu, ali ipak ne u tradicionalnom smislu reči.

U čitavoj seriji postoji samo jedna fotografija na kojoj je vreme prepoznatljivo, to su sedamdesete godine 20. veka. Na ostalim fotografijama ne vidimo apostrofiranje prepoznatljivog vremena

Da, mene zaista interesujeobrada pitanja vremena. Pokušavam da nafotografijama ne upotrebim bilo šta što bi moglo da ukaže na neko specifično vreme, recimo, odeću ili predmete. U tom smislu je ova fotografija izuzetak od pravilada predmeti i garderoba, pa i ostali vizuelni elementi i detalji, dozvoljavaju da se fotografija smesti u bilo koje vreme.Bitno mi je da posmatrač u takvom kontekstu može da ima više slobode i da na osnovu sopstvene mašte i iskustva kreira sopstvenu priču.

Veoma sam posvećena onome što radim, jer sam neko ko neprestano posmatra i reaguje.Primećujem da je moj rad negde blizak i sličan pisanju, pravljenju filmova, u načelu, pričanju priče, određenom narativu. Moje slike je teže locirati, jer su one poput uspomena, sanjarenja, fantazija i noćnih mora.Kada vidim da na fotografiji nije ono što sam osetila dok sam je stvarala, da je neautentična i lažna, ja je bacam. Fotografija jenačin kojim se ja bavim ljudskim osećanjima. Kroz intimnu atmosferu zaustavljenu u trenutku, poput zamrznutih filmskih kadrova, ispoljavam svoju kreativnu energiju i zadovoljstvo što na ovaj način mogu da podelim nemir, nelagodu, tugu, i deo unutrašnjeg intimnog sveta koji, inače, ostaje skriven.

Komentari1
0c1f6
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Uros Jovanovic
Maja je kralj.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja