Od polaska deteta u jaslice ili vrtić do upisa u školu prati se i dokumentuje učenje i razvoj svakog mališana, a dečji portfolio jedan je od najefikasnijih načina za to. Kako se kreira jedan ovakav dokument, ko učestvuje u njegovom pravljenju, šta sadrži – pitanja su koja muče mnoge roditelje koji prvi put upisuju klince u obdanište.
Danas se radna biografija ne piše samo za konkurs za posao, sa prvim si-vijem čovek se susreće još u najranijem detinjstvu. Učenje, napredak u vrtiću, svaki poseban trenutak beleži se u dokument kojim se prati razvoj jednog mališana od polaska u jaslice do završetka predškolskog obrazovanja.
Vođenje dečjeg portfolija postalo je praksa u gotovo svim predškolskim ustanovama. U PU „Dr Sima Milošević” u Zemunu postoji „Osnovi program predškolskog vaspitanja i obrazovanja – Godine uzleta”, i vođenje portfolija je definisan način praćenja dečjeg učenja i razvoja koji se primenjuje od septembra 2019. godine.
– Portfolio predstavlja organizovanu zbirku informacija o dečjim snagama, onome u čemu je dobro i uspešno, njegovom viđenju života i rada u vrtiću, učešću u različitim situacijama i aktivnostima, njegovom učenju i napredovanju... Te informacije mogu se ilustrovati i čuvati na različite načine – fotografijama, kratkim video-zapisima, pričama, dečjim iskazima i idejama, produktima koji su nastali u igri – objašnjava Jasmina Bouali Stanojković, direktorka zemunske predškolske ustanove.
A svi ovi zanimljivi sadržaji mogu da budu upakovani u jednu fasciklu, kutiju, svesku, blok koji će mališani ukrasiti po želji uz pomoć vaspitača i roditelja.
Kreiranju ovog jedinstvenog „dokumenta” ozbiljno pristupaju svi članovi porodice. Pošto se on stvara na samom početku polaska u obdanište, mališani nisu u mogućnosti da pišu, ali zato mame i tate iskazuju kreativnost.

Prve strane rezervisane su za ruke roditelja i, naravno, deteta. Od datuma rođenja, mesta, boje kose i očiju, visine na samom početku kretanja u jaslice do one koju dete dosegne u predškolskom uzrastu, pa omiljene igračke, crtani filmovi, a sve ukrašeno raznobojnim flomasterima, sličicama, crtežima... Uspomene koje će svi rado pogledati kada se najslađe doba završi. Ovako ulickane dečje biografije ulaze na vrata vrtića i nalaze svoje mesto na policama u kojima će vremenom samo rasti.
– Portfolio će za vreme boravka u vrtiću voditi vaspitači, ali se on uređuje u saradnji i dogovoru i sa roditeljima, decom, pedagozima, psiholozima. Jako je važno da dete učestvuje u kreiranju svog portfolija. To se ostvaruje njegovom dostupnošću detetu, zajedničkim tumačenjem i pričom na osnovu materijala koji se u portfoliju nalaze, izborom radova koji će se u njemu sačuvati, različitim načinima da se sagleda dečija perspektiva – navodi Bouali Stanojković.
Za svakog mališana veoma je značajno da zna da se njegove ideje, razmišljanja, razumevanja sebe i sveta oko sebe prate i pažljivo čuvaju, da mu se posvećuje pažnja, da je ono važno i jedinstveno, smatra direktorka zemunske ustanove dečje zaštite. Upravo zato postoji jedan ovakav dokument.
– Uz dečji portfolio dete može da se vraća situacijama u kojima je učestvovalo, da ih analizira sa drugima, da bude podstaknuto da dalje istražuje, razmišlja, planira naredne korake. Sa druge strane, vaspitaču daje potporu da dalje planira podršku za dete i gradi dijalog sa porodicom – zaključuje Bouali Stanojković.