Dok se advokati Džefa Bezosa pripremaju za novu pravnu bitku sa Evropskom komisijom u pokušaju da dokažu da se ne ponašaju monopolski i ne zloupotrebljavaju podatke manjih prodavaca kako bi izbegli kaznu od 30 milijardi dolara, novi udar na „Golijata internet trgovine” stiže iz Francuske.
Mnogi levičarski političari, nevladine organizacije i sindikati podržali su peticiju „Božić bez ’Amazona’”, optužujući američkog digitalnog giganta da je nepravedno profitirao u vreme pandemije korone, čime je ugrozio male firme i hiljade radnih mesta u Francuskoj.
Uz podršku gradonačelnice Pariza An Idalgo i bivše ministarke životne sredine Delfin Bato, peticiju kojom se građani pozivaju da se odreknu prazničnih kupovina preko „Amazona” za samo nekoliko sati od pokretanja potpisalo je više hiljada ljudi, a podržala su je i udruženja potrošača u Italiji.
„Zdravstvena kriza ostavlja dramatične posledice u Francuskoj. Hiljade radnih mesta su ugašene, nezaposlenost je dostigla devet odsto, a još milion ljudi je palo ispod praga siromaštva. Ova situacija bez presedana direktna je posledica globalizovanog načina proizvodnje i nesrazmerne potrošnje prirodnih resursa”, piše u peticiji kojom se traži da se zakonski zaustavi nelojalna konkurencija i fiskalna nepravda između kompanija koje prodaju preko interneta i lokalnih firmi koje imaju svoje prodavnice.
Pokretač peticije Matje Orfelin, poslanik koji je napustio Makronovu stranku Republika u pokretu, za AFP kaže da cilj ove akcije nije samo bojkot naručivanja robe preko „Amazona”, već pre svega podrška lokalnom biznisu i održivoj internet trgovini.
„’Amazon’ je veliki pobednik u krizi koju je izazvala pandemija kovida 19. Od početka 2020. godine prodaja preko ove platforme je eksplodirala, a bogatstvo izvršnog direktora Džefa Bezosa premašilo je 200 milijardi dolara”, kaže Orfelin.
Italijansko udruženje potrošača „Kodakons” pridružilo se inicijativi za bojkot „Amazona” i pozvalo sugrađane da ovog Božića pazare u prodavnicama u susedstvu kako bi se se spasla ekonomija. Poslovna komora „Konfeserčenti” traži od vlade u Rimu da krene u ozbiljnu akciju i ograniči prekomernu moć „Amazona”, koju je ostvario od početka pandemije. Prema njihovoj proceni, Italijani će do Božića digitalnom kupovinom potrošiti četiri milijarde evra, što će mnoge mnoge maloprodajne lance ostaviti bez zarade. Koliko je situacija dramatična govori podatak italijanskog statističkog zavoda „Istat” da je u maloprodaji u drugom kvartalu bez posla ostalo 191.000 ljudi.
„Amazon” je već dugo na meti kritika zbog koristi od fiskalnog statusa koji mu omogućava da plaća minimalne poreze na zaradu u Francuskoj, ali i drugim zemljama Evropske unije u kojima posluje.
Ovaj apel na svest potrošača dolazi u trenutku kada mala preduzeća u Francuskoj protestuju protiv odluke vlade Žana Kasteksa da u sklopu mera za zaustavljanje širenja zaraze privremeno zatvori sve lokale koji ne prodaju osnovne životne namirnice. Kampanja je namerno lansirana uoči „Crnog petka” kada globalne internet platforme ostvaruju velike prihode na prodaji robe po sniženim cenama.
Iako iz „Amazona” još nisu reagovali na ovu peticiju, nedavno su iz ove kompanije za list „Parizjen” izjavili da su za 10 godina otvorili 9.300 radnih mesta i da 11.000 francuskih firmi trguje preko njihove platforme.
Matje Orfelin kaže da ovi podaci zaklanjaju istinu jer je samo pet odsto francuskih firmi aktivno u ovoj američkoj virtuelnoj prodavnici. „Na svako radno mesto koje otvori “Amazon’, izgubi se između dva do pet radnih mesta u Francuskoj”, kategoričan je ovaj parlamentarac.
Antiglobalistički pokret „Atak” optužuje Makronovu vladu da je vukla poteze koji su išli naruku velikim internet kompanijama nauštrb malih firmi. Zato predlažu da parlament usvoji propis koji bi uveo moratorijum na izgradnju novih skladišta „Amazona” u Francuskoj. Osim toga, iz „Ataka” smatraju da ovaj američki internet gigant plaća mali porez i da bi „Amazonu” trebalo razrezati novi namet na dobit kako bi se stvorio fond za podršku lokalnim trgovcima koji se nalaze pred bankrotom.
Fatima el Uasdi, iz vladajuće Republike u pokretu, zadužena za digitalna pitanja u Parizu, protivi se ovakvoj demonizaciji američke kompanije: „Na ’Amazonu’ se obavlja oko 20 odsto ukupne trgovine u Francuskoj, trgovci su ga prihvatili i zato moramo da razvijemo ovaj instrument prodaje.”