ponedeljak, 18.01.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
četvrtak, 26.11.2020. u 20:00
ISHRANA

Upravljajte unosom kalorija

Obično kada napune od 35 do 40 godina ljudi počnu ozbiljnije da razmišljaju o ishrani kao važnom delu zdravog načina života
(Фото Пекселс)

Hteli mi to ili ne, svi starimo. Neopaženo, zbog svega što nam se događa, upadamo u zamku koja se zove navika i nastavljamo sa šablonskim ponašanjem i u pogledu ishrane, kao i u svemu drugom. A ishrana, ta svakodnevna navika nam može biti saveznik, ali i ljuti protivnik ukoliko ne vodimo računa.

Obično kada napune 35-40 godina ljudi počnu ozbiljnije da razmišljaju o ishrani. Dobro, nije ni to kasno, ali možete i ranije.

Kada dođemo u te neke srednje godine, poželjno je da se usredsredimo na to da ostanemo zdravi kako bi mogli da uživamo u svojim omiljenim aktivnostima do poznih godina. Uravnotežena ishrana, koja obezbeđuje sve potrebne hranljive materije za zdravlje, važan je deo zdravog načina života.

Kako starimo, bazalni metabolizam usporava. To može da dovede do neželjene gojaznosti, što može da poveća rizik od određenih hroničnih bolesti. Ovo smanjenje brzine metabolizma povezano je sa gubitkom mišićne mase kako starimo. Da biste umanjili ovaj efekat:

• Povećajte fizičku aktivnost tako da sagorevate više kalorija. Tako ćete ojačati mišiće i mišićnu masu, što povećava brzinu metabolizma.

• Poboljšajte kvalitet vaše ishrane tako što ćete u nju uključiti integralne žitarice, voće i povrće, nemasne proteine i nemasne ili nemasne mlečne proizvode.

• Umereno uživajte u omiljenoj hrani; vežbajte kontrolu porcija i upravljajte unosom kalorija.

Proteini su neophodni za rast, popravku i održavanje tkiva. Uprkos potrebi za manje kalorija kako starimo, važno je svakodnevno jesti dovoljnu količinu proteina.

Prosečnoj odrasloj osobi treba 45 do 60 grama proteina dnevno.

Izaberite visokokvalitetnu proteinsku hranu: mahunarke, jaja, nemasne ili nemasne mlečne proizvode, ribu, živinu i nemasno meso.

Proces starenja ponekad otupi čula ukusa i mirisa. Pušenje i neki lekovi takođe mogu promeniti osećaj ukusa. Da biste sačuvali ukus i miris:

• Ostanite hidrirani

• Oprezno koristite so, naročito ako imate hipertenziju

• Koristite začinsko bilje i začine da biste poboljšali ukus hrane.

Nema dokaza da suplementi, poput vitamina Ce ili E, mogu da pomognu u sprečavanju hroničnih bolesti ili odlože proces starenja. S druge strane, dokazane zdravstvene koristi nastaju ako jedete hranu bogatu antioksidantima (integralne žitarice, voće i povrće). Zato jedite:

• Bademe

• Papriku (posebno crvenu)

• Borovnice

• Tamno zeleno lisnato povrće

• Jagode

• Paradajz

Većina kalcijuma u našim telima nalazi se u našim kostima. Ovaj mineral je potreban za pravilnu funkciju nervnog sistema, kontrakcije mišića i zgrušavanje krvi. Adekvatan unos kalcijuma presudan je za prevenciju i lečenje osteoporoze. Vitamin De je neophodan za apsorpciju kalcijuma.

Mlečna hrana je i dalje najbolji izvor kalcijuma, jer telo lako može da apsorbuje kalcijum u njima.

Vitamin De je sunčani vitamin, stvara se kada je koža izložena suncu. Sada kada kreće hladniji deo godine, poželjno je za starije osobe da uzimaju suplemente De vitamina, naročito De12 (kojeg skoro da nema u biljnoj hrani). Potrebe osoba starijih od 70 godina za vitaminom De12 za oko 15 odsto su veće nego kad su bili mladi.

Lekari uglavnom ne preporučuju dijetetske suplemente, osim ako osoba nema nedostatak vitamina ili minerala ili problem sa nedovoljnom apsorpcijom. Sve više istraživanja pokazuju da je hrana, a ne tablete, najbolji izvor hranljivih sastojaka.

Kada je reč o vitaminima, više nije uvek i bolje. Dodatak multivitamina i minerala treba da bude sve što vam treba da nadoknadite nedostatke u vašoj ishrani.

Tečnosti su bitne za skoro sve telesne funkcije. Osećaj žeđi opada kako starimo, što nas čini ranjivim na dehidrataciju.

Zdrave odrasle osobe treba da unose oko 1,5 do 2 litre tečnosti dnevno.

Fokusirajte se na tečnosti koje nisu diuretici, poput napitaka bez kofeina, voćnih sokova, nemasnog mleka i vode.

Hipokrat je bio u pravu kada je rekao: „Neka vam hrana bude lek”.

Jasna Vujičić, nutricionista

www.nadijeti.com

Komеntari0
7684d
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja