Uvažavajući odluku državnog i prosvetnog vrha, na osnovu preporuka Kriznog štaba, juče su na nastavi u školskim učionicama bili samo mlađi osnovci, od prvog do četvrtog razreda, dok su stariji đaci osmoletki, kao i srednjoškolci, časove pohađali na daljinu. Po tako izmenjenom režimu rada predviđeno je da obrazovni sistem funkcioniše naredne tri sedmice, što znači do poslednjeg radnog dana u prvom polugodištu (18. decembra) i početka zimskog raspusta (21. decembra). Iako se moglo pomisliti da će, bez starijih đaka u krilu, jednosmenski rad sada moći da organizuju i one osmoletke koje su zbog prostornih i kadrovskih mogućnosti bile primorane da časove za najmlađe đake drže i po podne, izmena u rasporedu uglavnom nije bilo. Višak raspoloživog prostora ne znači ništa kad u njemu s decom nema ko da radi, zaključak je koji se nameće u razgovoru s rukovodiocima obrazovnih ustanova.
Noćna mora direktora osmoletki – da zbog epidemioloških razloga nedeljama ostanu bez učitelja – u mnogim školama se obistinila. Desetkovani učitelji mahom su u izolaciji zbog kontakata s bližnjima koji su oboleli od kovida 19. Otuda u praksi ono što propisima nije predviđeno, a što su nadležni uveravali da se neće dogoditi – prekomerni rad prosvetnih radnika neštedimice odlučnih da ne dozvole da đaci gube časove. Više učiteljica prvo predaju svojim đacima u dve grupe u prepodnevnoj smeni i dodatno onlajn za učenike koji odlukom roditelja ne idu na nastavu u školi, a zatim sve ispočetka u popodnevnoj smeni zamenjujući koleginicu koja ne može da dođe na posao iz epidemiološki opravdanih razloga.
– Vagali smo na kolegijumu koje su prednosti a koje mane eventualnog pokušaja rada u jednoj smeni i zaključili da to kod nas nije moguće, pre svega zbog deficita nastavnog kadra, koji u radi u dve smene, jer nemamo koga drugog da angažujemo kao zamenu za naše učiteljice, ali ni za časove engleskog jezika i verske nastave, gde bi bilo veoma komplikovano uskladiti obaveze ovih nastavnika. Odlučili smo da se nastava za mlađe razrede realizuje kao i do sada, a to znači u smenama pre i posle podne, tako da u toku dana časovi najkasnije počinju za grupu od 15.30 sati, koja završava s nastavom posle 17 časova – objašnjava Dragoljub Gačić, direktor Osnovne škole „Nikola Tesla” u Vinči.
Po broju učenika to je najveća osmoletka u Srbiji, koja samo od prvog do četvrtog razreda ima dvaput više učenika nego što od prvog do osmog ukupno imaju mnoge osnovne škole. Samo u mlađim razredima ima 1.200 učenika, raspoređenih u četiri objekta, u matičnom zdanju u Vinči i u još tri u Leštanima, Boleču i Ritopeku. Da bi se nastava neometano odvijala pet učiteljca ove škole svakodnevno rade maltene od jutra do sutra, prvo sa svojim odeljenjima u prepodnevnoj smeni, a u popodnevnoj sa odeljenjima koleginica koje su na odsustvu zbog korone. Osim toga, ilustruje Gačić, učiteljice iz produženog boravka premeštene su da rade u redovnoj nastavi, a umesto njih sa đacima u boravku rade pedagog, psiholog, logoped, ili drugi nastavnici, jer učitelja koji bi radili kao zamena – nema.
– Veoma je teško. Nemamo mnogo obolelih kolega, u najvećoj meri su u izolaciji zbog kontakta sa zaraženima. Imamo još tri nedelje do polugodišta, naporno jeste, ali kako smo izdržali do sada, istrajaćemo i do raspusta. Odbrojavamo dane, još 14 radnih – kaže Gačić, kao i da je „istina živa da roditelji masovno povlače decu iz neposredne nastave u onlajn režim školovanja”.
– U septembru je za mlađe razrede broj molbi da deca uče na daljinu bio zanemarljiv, svega 15 od naših 1.200 đaka. Samo u toku prošle nedelje dobio sam oko 100 takvih zahteva, a oni i dalje pristižu. Za sada oko deset odsto naših učenika od prvog do četvrtog razreda na zahtev roditelja uče na daljinu – ukazuje direktor najveće osmoletke u Srbiji.
Maksimalno dva kontrolna sedmično, i to u školi
Po zvaničnom uputstvu Ministarstva prosvete, raspored pismenih zadataka i pisanih provera dužih od 15 minuta koje se upisuju u dnevnik, neophodno je revidirati i najkasnije danas objaviti za svako odeljenje na oglasnoj tabli i zvaničnoj internet strani škole. Može da se planira najviše jedna provera u danu, a dve u nastavnoj nedelji. Nastavnik ima obavezu da obavesti učenike o sadržajima programa nastave i učenja koji će se pismeno proveravati prema rasporedu najkasnije pet dana pre provere. Svi pismeni i kontrolni zadaci koji se rade duže od 15 minuta za mlađe osnovce realizuju se u školi, uz poštovanje svih epidemioloških mera.