ponedeljak, 18.01.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
četvrtak, 03.12.2020. u 20:31 Marijana Avakumović

„Er Srbija” napravila gubitak od 200 miliona evra

Ova kompanija bi u 2020. imala problema čak i da nije bilo pandemije jer bi joj nedostajalo oko 60 miliona evra gotovine, navodi Fiskalni savet u svom izveštaju
(Фото Р. Крстинић)

„Er Srbiji” će za opstanak nedostajati oko 200 miliona evra do kraja naredne godine, a u novembarskom rebalansu budžeta za ovu godinu i predlogu budžeta za 2021. postoje indicije da će Vlada Srbije svakako pomoći ovom preduzeću – doduše, u još uvek nepoznatom iznosu jer planirani troškovi nisu javno prikazani.

Ono što je izvesno jeste da procenjeni manjak nacionalnog avio-prevoznika nije samo posledica udara aktuelne krize već i lošeg poslovanja u pretkriznom periodu.

Tome u prilog idi i činjenica da, iako su mnoge evropske zemlje pomagale svojim avio-prevoznicima u ovoj godini, to je po pravilu bila manje izdašna pomoć (u proseku pokrivaju 35 odsto prihoda), dok bi pokriće manjka našeg avio-prevoznika predstavljalo više od 60 odsto prihoda kompanije čiji su suvlasnici Vlada Srbije sa 51 odsto i „Etihad” iz Ujedinjenih Arapskih Emirata.

Ovo je zaključak Fiskalnog saveta koji je iznet u oceni predloga budžeta za 2021, pri čemu je detaljno analizirano poslovanje „Er Srbije”. Fiskalni savet ukazuje da se od ukupnog iznosa pomoći koji će država isplatiti „Er Srbiji”, po svemu sudeći, tek manji deo (60–80 miliona evra za dve godine) odnosi na finansijske probleme izazvane pandemijom.

– U poslednjim budžetskim planovima za 2020. i 2021. uočavamo deo nerazjašnjenih politika na poziciji neto budžetskih pozajmica (reda veličine oko 200 miliona evra). Moguće je da su ova sredstva namenjena upravo za „Er Srbiju”, ali to ni u jednom delu budžeta i propratne dokumentacije nije jasno navedeno. Ukoliko je deo budžetskih sredstava zaista i namenjen za ovu kompaniju, vlada bi trebalo što pre javno da precizira o kom iznosu se radi i obrazloži po kom osnovu (i za koje namene) ga tačno dodeljuje. Ocenjujemo da je dužna da ovo jasno predstavi građanima Srbije budući da su oni (to jest Republika Srbija) većinski vlasnik preduzeća (51 odsto), a ova državna pomoć će, po svemu sudeći, koštati poreske obveznike stotine miliona evra.

„Er Srbija” bi takođe morala da počne s objavljivanjem godišnjih i periodičnih finansijskih izveštaja, navodi Fiskalni savet.

Ostvareni (bruto) dobitak, zapravo je bio posledica pozamašnih isplata državne pomoći (reda veličine 2,5 milijarde dinara do šest milijardi dinara), koje su najvećim delom izdvojene za isplatu starih dugova JAT-a. A koje se u bilansu uspeha ovog preduzeća računovodstveno beleže kao stavka poslovnih prihoda.

– Kako se prema računovodstvenim pravilima otplata glavnice tih dugova ne knjiži na rashodima (već u bilansu stanja kao smanjenje dugoročnih obaveza), to znači da je ovaj vid knjigovodstvenog prikaza uticao samo na prihodnu stranu – pa su poslovni i ukupni rezultati upravo zbog toga bili bolji nego što zapravo jesu. Ako iz prihoda isključimo deo novca dotiranog od države, dolazimo do zaključka da je u čitavom posmatranom periodu ovo preduzeće beležilo gubitke od oko 20 miliona evra (2,5 milijardi dinara) – navodi Fiskalni savet.

Nedostatak gotovine za servisiranje dospelih obaveza preduzeće je nadoknađivalo zaduživanjem. Konkretno, u periodu od 2015. do 2018. godine preduzeće je uzelo dva kredita od entiteta „EA partners” (ukupno 120 miliona dolara) u 2015. i 2016. godini, kredit od Fonda za razvoj (14 miliona evra). Ukupna povučena sredstva iz tih kredita (preko 18 milijardi dinara) premašila su ukupne potrebe za servisiranje poslovnih obaveza i pokrivanje investicija (od oko 10 milijardi dinara). To je osnovni razlog zbog čega strukturni problem likvidnosti – nemogućnost da se iz redovnog poslovanja generiše dovoljno gotovine za pokrivanje dospelih obaveza – nije bio isprva vidljiv, a „Er Srbiji” sve do 2020. godine nije nedostajalo gotovine za obavljanje svih svojih aktivnosti.

– „Er Srbija” od svog osnivanja ostvaruje gubitak iznad visine kapitala što je uglavnom odlika gubitaških državnih preduzeća. Drugim rečima, nagomilane obaveze pojele su kapital. Na kraju 2019. godine ukupne obaveze „Er Srbije” iznosile su 41 milijardu dinara i bile su 1,6 puta veće od ukupne imovine preduzeća (26 milijardi dinara), što znači da je kompanija ostvarila gubitak iznad visine kapitala od čak 15 milijardi dinara. Gubitak iznad visine kapitala po važećoj zakonskoj regulativi u Srbiji predstavlja dovoljan uslov za pokretanje stečajnog postupka – navodi Fiskalni savet.

Ako se, ipak, i nakon pandemije nastavi poslovanje po obrascu koji se ustalio pre krize, „Er Srbiji” će ponovo strukturno nedostajati 30 miliona evra godišnje, pod pretpostavkom da nema dodatnog zaduživanja.

– Jedini način da se „Er Srbija” konačno osposobi da samostalno i održivo posluje jeste restrukturiranje kompanije i promena modela poslovanja. „Er Srbija” bi u 2020. bila u problemu čak i da nije bilo pandemije – procenjujemo da bi nedostatak gotovine iznosio oko 60 miliona evra – zaključuje Fiskalni savet i ističe da se sa izbijanjem pandemije stvari dodatno pogoršavaju, pa će manjak iz redovnog poslovanja u 2020. verovatno biti veći – za oko 40 miliona evra.

Komеntari28
6e858
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Lena
Sve drzavne avio-kompanije lose posluju. Skupo kostaju drzavu i cesto bankrotiraju. Mi smo mala i siromasna zemlja, ne treba nam srpska kompanija. Beograd je na interesantnom mestu za avio saobracaj i njegov aerodrom ce donositi veliki profit od kompanija koje ga budu koristile. A najvaznije, gradjanima ce let low-cost kompanijama biti znatno jevtiniji od leta na AIR SERBIA
Miodrag Nikolic
Pa znalo se pre nego sto su poceli da lete da ce ovako proci. Ni JAT nije imao uspeha jer 7 miliona u zemlji nemogu da napune letove a pogotovu je neprofitabilna linija za Ameriku. Konkurencija je ogromna a okolnih drzava putnici nece leteti sa AIR SRBIJOM iz sovinistickih razloga.
sale
Ugasite Air Srbija!
ljiljana ljiljana
@Sreten, Kako se sa ciframa olako barata?! Ne salje dijaspora evre tamo nekome ili u budzet Srbije. "Dijaspora" to salje direktno na svoje racune da bi ih trosila za svoje potrebe, ili ih salje svojim porodicama. Te doznake od gastarbajtera se racunaju kao prihod drzave, jer je novac usao u zemlju i trosen u zemlji i ne predstavlja zaduzenje drzave. Prema tome, niti je dijaspora poklonila te devize drzavi niti zbog toga treba nesto da dobije za uzvrat. Njihov novac i oni ga trose kako hoce.
Miroslav Mirković
Od tog novca se može renovirani aerodrom.
bg
dali smo aerodrom francuzima u koncesiju / nije nas narednih 20 ili 30 godina

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja