utorak, 20.04.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
nedelja, 06.12.2020. u 11:30 Katarina Đorđević

Za decu sa smetnjama u razvoju nema nastave

Dario Rosi, predsednik udruženja „Autizam – pravo na život“ kaže da je u novonastaloj situaciji većina specijalnih škola odlučila da otvori vrata samo za dnevni boravak dece
(Фото ЕПА_ЕФЕ/Darek Delmanowicz)

Za razliku od njihovih vršnjaka, učenika nižih razreda osnovnih škola, koji svakodnevno odlaze na nastavu, deca sa smetnjama u razvoju već nedelju dana nemaju predavanja u specijalnim školama. Roditeljima je prošlog petka javljeno da se škole zatvaraju i prelaze na onlajn nastavu, a očevi i majke su se preko noći našli u dvostrukom problemu – kako da organizuju čuvanje dece, koja i po zakonu i zbog prirode složenih razvojnih poremećaja, ne smeju da ostaju sama kući i kako da budu pedagoški asistengti svojoj deci koja nisu u stanju da prate nastave preko „zum“ učionice ili RTS platforme.

Nakon što su se roditelji dece koja pohađaju osnovnu školu za decu sa smetnjama u razvoju „Anton skala“ za pomoć obratili Ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, ministar Branko Ružić je objasnio da odluka o organizaciji rada škole mora biti doneta uz obavezne konsultacije sa Savetom roditelja, odnosno na sednici školskog odbora. 

„Ako se, uz obavezne konsultacije sa Savetom roditelja i Zavodom za javno zdravlje proceni da epidemiološka situacija to dozvoljava, može se uz pojačanu primenu svih epidemioloških mera, organizovati neposredni obrazovno-vaspitni rad u školi. Rad produženog boravka se ne prekida, a roditelji ne treba da dostavljaju potvrde o zaposlenju, niti o tome da moraju fizički biti prisutni na poslu“, navodi se u odgovoru resornog ministra Branka Ružića.

Dario Rosi, predsednik udruženja „Autizam – pravo na život“ kaže da je u novonastaloj  situaciji većina specijalnih škola, kao kompromisno rešenje, odlučila da otvori vrata samo za boravak, ali ne i za nastavu dece. To znači, objašnjava naš sagovornik, da logopedi, defektolozi i specijalni edukatori ne rade posao koji obavljaju u redovnim okolnostima, već samo vode računa o fizičkoj bezbednosti dece u dnevnom boravku i eventualno ih izvedu u šetnju, ako je lepo vreme.

Na ovaj način, deca sa razvojnim potrebama su uskraćena za osnovno ljudsko pravo – pravo na obrazovanje, koje je garantovano Ustavom Srbije i diskriminisana u odnosu na njihove vršnjake, koji odlaze svaki dan u školu i imaju redovnu nastavu.

„Deca u specijalnim školama idu u odeljenja koja se sastoje od šest učenika, a oni roditelji koji su mogli decu da „povuku“ iz škole, već su ih ostavila kod kuće, pa se u odeljenjima sada nalazi tri ili četiri učenika, pa je obaveza držanja fizičke distance potpuno moguća. Važno je razumeti da je deci sa razvojnim teškoćama neophodna svakodnevna intelektulna stimulacija, kako bi mogli da napreduju i dostignu maksimum svojih potencijala, a ova deca su od marta praktično isključena iz nastave. Mislim da se najnovijom odlukom Ministarstva prosvete da deca budu u boravku u specijalnim školama samo „kupuje“ vreme, jer raspust počinje za dve nedelje“, rezignirano konstatuje Dario Rosi.

Roditelji dece koja pohađaju specijalnu osnovnu školu „Anton skala“ su ministra prosvete podsetili da je reč o deci koja su po prirodi asocijalna i nemaju bliske kontakte, da u odeljenju ne sedi više od četiri učenika, da postoji organizovan prevoz od kuće do škole, kao i da nije zabeležen nijedan slučaj zaražavanja u školi.

Dodatni problem predstavlja činjenica da mnoge specijalne škole nemaju dnevni boravak, pa će mnogi roditelji biti pred dilemom da li da rizikuju otkaz i ostanu kod kuće sa decom ako njihov poslodavac nema razumevanja za novonastalu situaciju, dodaje Dario Rosi. Ne sme se zaboraviti da će se samohrani roditelji dece sa smetnjama u razvoju praktično naći pred nerešivim problemom.

„Roditelje su dodatno pogodile poruke zaposlenih u specijalnim školama na društvenim mrežama da se sa njihovom decom ne može raditi, da su nosioci zaraze i da od njihovog obrazovanja nema ništa. Odjednom je glavna tema postala činjenica da treba zaštititi defektologe i pedagoge u specijalnim školama i da obrazovanje dece sa smetnjama u razvoju  nije prioritet u situaciji pandemije“, tužno konstatuje naš sagovornik. 

 

Komеntari5
cae05
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Marina
Znači, čuvanje dece može, obrazovanje ne može. Sramota je koliko negativnih komentara na društvenim mrežama i portalima od strane ,,struke,, je bilo ovih dana vezano za vredjanje dece i njihovih roditelja. Ljudi koji su promašili profesiju i koji ne razumeju da nisu tu da bi primali platu i da čine roditeljima vec da su tu zbog dece u specijalnim školama. Ako njohovi vršnjaci do 4. razreda idu na nastavu zasto ova deca nemaju to pravo?
Zivana
Evo jos jednog primera kako se ministarsvo neodgovorno odnosi prema specijalnim skolama. Vecina "on line" nastave se kopira iz inostranstva iako svi znaju da je Srbija poluspremna za tako nesto. Upravo oni koji se bave ovim problemom trebalo bi da znaju da se u vreme prelazenja na "on lajn" nastavu sve specijalne skole bile otvorene ( primer u Velikoj Britaniji) cak i u vreme najvece restrikcije, jednostavno zbog same prirode posla kojim se bave. Neke su radile skraceno 3 ili 4 dana nedeljno.
Baba Nada
Manje pogadja 'nesnalaženje' sistema, mislim na nadlezno ministarstvo, od replike onih koji su u svakodnevnom kontaktu sa decom. Zašto su se onda uopšte odlučili da se bave tim poslom? Raditi nešto što smatraš uzaludnim i nepotrebnim je hipokrizija. A humanost i da ne spominjemo. Za utehu roditeljima - i u drugim osnovnim školama učitelji razredne nastave masovno beže na bolovanja. Tako da mališani na dnevnom nivou promene po nekoliko učitelja. Kad se uhlebiš na budžet - odeś na bolovanje!
милоица
Јоване,није то што си навео разлог што се прешло на онлајн наставу.Садашња онлајн настава је припрема,јер се планира за пар година да школство потпуно буде такво,а велики број радних места у просвети биће укинуто.
Jovan
Preko 46000 nastavnika i vaspitaca je zarazeno ili u izolaciji. Vise od trecine potrebnog kadra. Zato se i preslo na online nastavu.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja