subota, 27.02.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
subota, 12.12.2020. u 21:00 Marijana Avakumović

„Putevi Srbije” za logo planirali da potroše pet miliona dinara

Istovremeno je u poslednje dve godine ovo preduzeće napravilo gubitak od 28 milijardi dinara, odnosno više od 230 miliona evra
Томислав Момировић (Фото Танјуг/Р. Прелић)

„Putevi Srbije” su nameravali da za promenu loga firme potroše pet miliona dinara ili 42.000 evra, to jest ovo javno preduzeće je procenilo da će ga toliko koštati redizajn znaka firme. U tome ih je sprečio Tomislav Momirović, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture. Obećao je da će zaustaviti ovu javnu nabavku, koja je, prema njegovim rečima, iz prethodnog perioda, mada to nije u njegovoj nadležnosti i jedino ko po zakonu može tako nešto da uradi jeste direktor – koga u ovom preduzeću nema, a na mestu vršioca dužnosti već šest godina je Zoran Drobnjak i ne oglašava se ovim povodom.

– Govorkanja na društvenim mrežama jednostavno nisu tačna. Između ostalog i zbog ovakvih stvari sam došao na ovo mesto, da budem čvrst i odlučan i da ne dozvolim nenamensko trošenje narodnih para. Što se tiče nekih budžetiranja u prošlosti koja su bila upitana, ona su stopirana i takvih stvari neće biti dok sam ja ministar – rekao je Momirović Tanjugu i naglasio da će pažljivo trošiti državni novac, a to važi i za preduzeća koja su u nadležnosti njegovog resora.

Momirović, koji je kao privrednik bio aktivan na „Tviteru”, a to je nastavio i kao ministar, juče je napisao da su „Putevi Srbije” u prošlosti generisali ogromne gubitke i da će on učiniti sve da se takvo poslovanje ne ponovi u budućnosti. I dan-ranije, pošto se na ovoj društvenoj mreži rasplamsala rasprava o ogromnoj sumi koju ovo javno preduzeće namerava da utroši za logo, ministar je na svom tviter nalogu napisao da je javna nabavka izrade loga deo plana iz 2019. kao i da ju je zajedno sa još nekim nabavkama stopirao, a novac će biti preusmeren na infrastrukturne projekte.

Na sajtu „Puteva Srbije” stoji da je pomenuti tender deo plana javnih nabavki koje treba da budu sprovedene u četvrtom kvartalu 2020, a plan o usklađivanju javnih nabavki za 2020. sa Zakonom o javnim nabavkama usvojen je 30. oktobra ove godine, dva dana po formiranju nove vlade premijerke Ane Brnabić.

Od Ministarstva građevinarstva nismo dobili odgovore kako je ova javna nabavka deo plana iz 2019, koje je još javne nabavke u ovom preduzeću stopirao ministar i da li će od vlade zatražiti smenu v. d. direktora Zorana Drobnjaka budući da i Državna revizorska institucija (DRI) ima sijaset zamerki na tenderske procedure u ovom javnom preduzeću.

Ni od „Puteva Srbije” juče nismo saznali kako su procenili da će im za redizajn loga biti potrebno pet miliona dinara. Udruženje frilensera na društvenim mrežama nudi besplatno najrazličitija rešenja novog loga „Puteva Srbije”, a da ovo preduzeće zauzvrat pet miliona dinara uplati za lečenje bolesne dece.

Nemanja Nenadić, programski direktor Transparentnosti Srbija, potvrđuje da su mnogi stručnjaci ukazali da je ova cena previsoka, a javnost je besno reagovala na nameravano arčenje javnih sredstava.

– Nabavka je, kako se može videti iz navedenog plana, trebalo da se dogodi između oktobra i decembra ove godine, u otvorenom postupku, ali do danas nije raspisana. To što je procenjena vrednost nabavke previsoka može da ukazuje na nekoliko stvari. Najbenignija pretpostavka bi bila da vrednosti nije procenjivana na osnovu ispitivanja tržišta, već da je određena „odokativno”, bez namere da se posao namesti za neku konkretnu firmu. U tom slučaju bi se u otvorenom postupku, da je nabavka sprovedena, došlo do najpovoljnije cene, koja bi mogla biti i znatno niža od one koju je preduzeće bilo spremno da plati – kaže on.

Druga mogućnost bi bila, ističe, da je ispitivano tržište i da su planeri nabavki u „Putevima Srbije” imali pred sobom primere nekih drugih javnih preduzeća ili državnih organa koji su zaista platili tako visoku sumu za izradu ili redizajn svojih simbola. Ukoliko se to desilo, onda bi to značilo da imamo znatno veći problem nego što je rasipanje javnih sredstava za nabavku samo jednog preduzeća.

Prema njegovom mišljenju, najgore bi bilo da je zaista postojala želja da se posao namesti za neku određenu firmu, kojoj bi bila isplaćena cela planirana suma. Međutim, za tako nešto, kako kaže, nije dovoljno samo naduvati procenjenu vrednost nabavke, konkurencija bi morala da se eliminiše i kroz postavljanje diskriminatornih uslova ili neadekvatnih kriterijuma za odabir ponude. Čak i u tom slučaju bi postojala mogućnost da se nabavka osporava u postupku zaštite prava, ali je malo verovatno da bi se nezadovoljne firme u to upuštale, s obzirom na visoke takse, relativno malu vrednost nabavke i neizvesnost da bi baš one dobile posao u slučaju da uspeju da obore tender.

– U celoj toj priči, mada apsurdno zvuči, čak je i dobro to što je vrednost procenjena iznad realne. Da je nabavka planirana u realnom iznosu (ispod milion dinara), ona uopšte ne bi morala da bude ni raspisana, već bi „Putevi Srbije” mogli da se obrati neposredno potencijalnim pružaocima usluga po svom nahođenju – kaže Nenadić.

Upitan ko može da zaustavi tendersku proceduru, programski direktor Transparentnosti kaže da Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture nema nikakve nadležnosti da stopira ili da nalaže sprovođenje javnih nabavki „Puteva Srbije”. To preduzeće je naručilac u smislu Zakona o javnim nabavkama i snosi punu odgovornost za zakonito planiranje i sprovođenje nabavki. Nenadić kaže da vlada ima mogućnost da na njihove javne nabavke utiče tako što će dati ili uskratiti saglasnost za njihov godišnji program poslovanja, međutim i tu se pita vlada u celini, a posebno Ministarstvo privrede, kao nadležno za sva javna preduzeća.

– Ako je javna nabavka bila vidljiva u programu poslovanja, onda je vlada propustila priliku da se o tome odredi kada je odobravala planove za ovu godinu. Iako faktički uticaj resornog ministarstva na ovo javno preduzeće nesumnjivo postoji, on se ne zasniva ni na kakvim zakonskim ovlašćenjima. Odluka o tome da li će planirana nabavka biti sprovedena, zavisi isključivo od odluke direktora koji je na osnovu Zakona o javnim preduzećima ovlašćen da o tome odlučuje. Putevi Srbije trenutno nemaju nikoga ko bi na zakonit način mogao da odlučuje o tome koje će javne nabavke biti raspisane, niti da zaključuje ugovore nakon sprovedenog postupka javne nabavke – kaže Nenadić.

Vršiocu dužnosti ovog javnog preduzeća Zoranu Drobnjaku mandat je istekao 2014. i on je u v. d. statusu šest godina. Državna revizorska institucija osim što je nedavno preporučila nadzornom odboru tog preduzeća da izabere direktora po zakonu uočila je propuste i nezakonitosti u javnim nabavkama teške skoro pola milijarde evra, tokom prethodne dve godine. Prema nalazu DRI, preduzeće, na primer, uopšte nema dokumentaciju o tome kako je utvrđivalo procenjenu vrednost javnih nabavki u vrednosti od 7,18 milijardi dinara, što je važan korak u procesu nabavki koji obezbeđuje da se ne uzimaju prenaduvane ponude.

Istovremeno u poslednje dve godine, „Putevi Srbije” napravili su gubitak od 28 milijardi dinara, odnosno više od 230 miliona evra. U prošloj godini gubitak je dostigao 16,8 milijardi dinara. U finansijskim izveštajima je navedeno da je gubitak posledica toga što se u bilansima preduzeća nalazi vrednost svih državnih puteva kojima upravljaju, pa stoga imaju ogroman trošak amortizacije. Ali kao i svake godine dobija subvencije iz budžeta.

Novac za subvencije javnim preduzećima „Putevi Srbije” i „Koridori Srbije”, rebalansom budžeta za ovu godinu, povećan je sa 9,7 na čak 25 milijardi dinara.

Komеntari28
36530
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Nemanja
Iz godine u godinu sve veci neto minus, a sve vise zaposlenih. sve strucnjake raspustiti, i dovesti profesionalni menadzment a ne politicki
darko011
Za malo da nas Drobnjak zavrne, kad eto ti Ministra...!
Колико неуких коментара!
Па можда је логотип у боји, те је цена сасвим оправдана.
Jovo
Uobicajena praksa u Srbiji, ko jos u ovoj zemlji ulazi u politiku i bavi se politikom, nego da ostvari neku licnu materijalnu korist. Mi smo pretpoliticko drustvo, zajednica familija koja se bori za ovladavanjem i upravljanjem zajednickim resursima.
Драгољуб Збиљић
Ја бих им џабе направио лого. Најбољи лого за "Путеве Србије је границе Србије изукрштане путевима у српским националним бојама. Нема бољег лога од тога ма колико га платили. Не постоји никакав други лого примерен "Путевима Србије".
Рајковић Ненад, Форцхајм
Апсолутно сам за Ваш предлог, само нњ бих укрштао путеве већ аутопутеве, сад их имамо. Али нњ бих ништа радио џабе. 1 рсд.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja