„Putevi Srbije” su nameravali da za promenu loga firme potroše pet miliona dinara ili 42.000 evra, to jest ovo javno preduzeće je procenilo da će ga toliko koštati redizajn znaka firme. U tome ih je sprečio Tomislav Momirović, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture. Obećao je da će zaustaviti ovu javnu nabavku, koja je, prema njegovim rečima, iz prethodnog perioda, mada to nije u njegovoj nadležnosti i jedino ko po zakonu može tako nešto da uradi jeste direktor – koga u ovom preduzeću nema, a na mestu vršioca dužnosti već šest godina je Zoran Drobnjak i ne oglašava se ovim povodom.
– Govorkanja na društvenim mrežama jednostavno nisu tačna. Između ostalog i zbog ovakvih stvari sam došao na ovo mesto, da budem čvrst i odlučan i da ne dozvolim nenamensko trošenje narodnih para. Što se tiče nekih budžetiranja u prošlosti koja su bila upitana, ona su stopirana i takvih stvari neće biti dok sam ja ministar – rekao je Momirović Tanjugu i naglasio da će pažljivo trošiti državni novac, a to važi i za preduzeća koja su u nadležnosti njegovog resora.
Momirović, koji je kao privrednik bio aktivan na „Tviteru”, a to je nastavio i kao ministar, juče je napisao da su „Putevi Srbije” u prošlosti generisali ogromne gubitke i da će on učiniti sve da se takvo poslovanje ne ponovi u budućnosti. I dan-ranije, pošto se na ovoj društvenoj mreži rasplamsala rasprava o ogromnoj sumi koju ovo javno preduzeće namerava da utroši za logo, ministar je na svom tviter nalogu napisao da je javna nabavka izrade loga deo plana iz 2019. kao i da ju je zajedno sa još nekim nabavkama stopirao, a novac će biti preusmeren na infrastrukturne projekte.
Na sajtu „Puteva Srbije” stoji da je pomenuti tender deo plana javnih nabavki koje treba da budu sprovedene u četvrtom kvartalu 2020, a plan o usklađivanju javnih nabavki za 2020. sa Zakonom o javnim nabavkama usvojen je 30. oktobra ove godine, dva dana po formiranju nove vlade premijerke Ane Brnabić.
Od Ministarstva građevinarstva nismo dobili odgovore kako je ova javna nabavka deo plana iz 2019, koje je još javne nabavke u ovom preduzeću stopirao ministar i da li će od vlade zatražiti smenu v. d. direktora Zorana Drobnjaka budući da i Državna revizorska institucija (DRI) ima sijaset zamerki na tenderske procedure u ovom javnom preduzeću.
Ni od „Puteva Srbije” juče nismo saznali kako su procenili da će im za redizajn loga biti potrebno pet miliona dinara. Udruženje frilensera na društvenim mrežama nudi besplatno najrazličitija rešenja novog loga „Puteva Srbije”, a da ovo preduzeće zauzvrat pet miliona dinara uplati za lečenje bolesne dece.
Nemanja Nenadić, programski direktor Transparentnosti Srbija, potvrđuje da su mnogi stručnjaci ukazali da je ova cena previsoka, a javnost je besno reagovala na nameravano arčenje javnih sredstava.
– Nabavka je, kako se može videti iz navedenog plana, trebalo da se dogodi između oktobra i decembra ove godine, u otvorenom postupku, ali do danas nije raspisana. To što je procenjena vrednost nabavke previsoka može da ukazuje na nekoliko stvari. Najbenignija pretpostavka bi bila da vrednosti nije procenjivana na osnovu ispitivanja tržišta, već da je određena „odokativno”, bez namere da se posao namesti za neku konkretnu firmu. U tom slučaju bi se u otvorenom postupku, da je nabavka sprovedena, došlo do najpovoljnije cene, koja bi mogla biti i znatno niža od one koju je preduzeće bilo spremno da plati – kaže on.
Druga mogućnost bi bila, ističe, da je ispitivano tržište i da su planeri nabavki u „Putevima Srbije” imali pred sobom primere nekih drugih javnih preduzeća ili državnih organa koji su zaista platili tako visoku sumu za izradu ili redizajn svojih simbola. Ukoliko se to desilo, onda bi to značilo da imamo znatno veći problem nego što je rasipanje javnih sredstava za nabavku samo jednog preduzeća.
Prema njegovom mišljenju, najgore bi bilo da je zaista postojala želja da se posao namesti za neku određenu firmu, kojoj bi bila isplaćena cela planirana suma. Međutim, za tako nešto, kako kaže, nije dovoljno samo naduvati procenjenu vrednost nabavke, konkurencija bi morala da se eliminiše i kroz postavljanje diskriminatornih uslova ili neadekvatnih kriterijuma za odabir ponude. Čak i u tom slučaju bi postojala mogućnost da se nabavka osporava u postupku zaštite prava, ali je malo verovatno da bi se nezadovoljne firme u to upuštale, s obzirom na visoke takse, relativno malu vrednost nabavke i neizvesnost da bi baš one dobile posao u slučaju da uspeju da obore tender.
– U celoj toj priči, mada apsurdno zvuči, čak je i dobro to što je vrednost procenjena iznad realne. Da je nabavka planirana u realnom iznosu (ispod milion dinara), ona uopšte ne bi morala da bude ni raspisana, već bi „Putevi Srbije” mogli da se obrati neposredno potencijalnim pružaocima usluga po svom nahođenju – kaže Nenadić.
Upitan ko može da zaustavi tendersku proceduru, programski direktor Transparentnosti kaže da Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture nema nikakve nadležnosti da stopira ili da nalaže sprovođenje javnih nabavki „Puteva Srbije”. To preduzeće je naručilac u smislu Zakona o javnim nabavkama i snosi punu odgovornost za zakonito planiranje i sprovođenje nabavki. Nenadić kaže da vlada ima mogućnost da na njihove javne nabavke utiče tako što će dati ili uskratiti saglasnost za njihov godišnji program poslovanja, međutim i tu se pita vlada u celini, a posebno Ministarstvo privrede, kao nadležno za sva javna preduzeća.
– Ako je javna nabavka bila vidljiva u programu poslovanja, onda je vlada propustila priliku da se o tome odredi kada je odobravala planove za ovu godinu. Iako faktički uticaj resornog ministarstva na ovo javno preduzeće nesumnjivo postoji, on se ne zasniva ni na kakvim zakonskim ovlašćenjima. Odluka o tome da li će planirana nabavka biti sprovedena, zavisi isključivo od odluke direktora koji je na osnovu Zakona o javnim preduzećima ovlašćen da o tome odlučuje. Putevi Srbije trenutno nemaju nikoga ko bi na zakonit način mogao da odlučuje o tome koje će javne nabavke biti raspisane, niti da zaključuje ugovore nakon sprovedenog postupka javne nabavke – kaže Nenadić.
Vršiocu dužnosti ovog javnog preduzeća Zoranu Drobnjaku mandat je istekao 2014. i on je u v. d. statusu šest godina. Državna revizorska institucija osim što je nedavno preporučila nadzornom odboru tog preduzeća da izabere direktora po zakonu uočila je propuste i nezakonitosti u javnim nabavkama teške skoro pola milijarde evra, tokom prethodne dve godine. Prema nalazu DRI, preduzeće, na primer, uopšte nema dokumentaciju o tome kako je utvrđivalo procenjenu vrednost javnih nabavki u vrednosti od 7,18 milijardi dinara, što je važan korak u procesu nabavki koji obezbeđuje da se ne uzimaju prenaduvane ponude.
Istovremeno u poslednje dve godine, „Putevi Srbije” napravili su gubitak od 28 milijardi dinara, odnosno više od 230 miliona evra. U prošloj godini gubitak je dostigao 16,8 milijardi dinara. U finansijskim izveštajima je navedeno da je gubitak posledica toga što se u bilansima preduzeća nalazi vrednost svih državnih puteva kojima upravljaju, pa stoga imaju ogroman trošak amortizacije. Ali kao i svake godine dobija subvencije iz budžeta.
Novac za subvencije javnim preduzećima „Putevi Srbije” i „Koridori Srbije”, rebalansom budžeta za ovu godinu, povećan je sa 9,7 na čak 25 milijardi dinara.